از مصرف قارچ‌های خودرو و فله‌ای خودداری کنید/ تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی غیرممکن است

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درخصوص مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت هشدار داد و به مردم توصیه کرد که از مصرف قارچ‌های خودرو و یا فله‌ای خودداری کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دکترکیانوش جهانپور گفت: با توجه به اوضاع جوی و بارندگی‌های اخیر در فصل بهار رویش قارچ خودرو طبیعتا افزایش یافته و برخی از افراد ممکن است از این قارچ‌ها استفاده و یا افرادی برای تأمین معاش به چیدن قارچ‌های خودرو و فروش آن‌ها اقدام کنند.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی بر اساس ظاهر برای اغلب افراد دشوار بلکه ناممکن است، گفت: در واقع معیار تشخیص دقیقی بر اساس ظاهر وجود ندارد و متأسفانه بخشی از قارچ‌هایی که در طبیعت بوده و افراد استفاده می کنند سمی است و هر ساله صدها نفر مسموم و متاسفانه تعدادی از هموطنانمان در اثر مصرف این قارچ ها فوت می نمایند، تعدادی کاندید پیوند کبد می شوند و ده‌ها نفر نیز دچار عوارض تاخیری ناشی از مصرف این قارچ ها می شوند.

وی با بیان اینکه مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ بر اثر مصرف قارچ‌های غیرخوراکی و خودرو بوده، گفت: با توجه به اینکه تشخیص این قارچ‌ها سخت است، اکیدا توصیه می شود از قارچ‌های خودرو و فله ای استفاده نشود و مردم از قارچ‌های دارای بسته‌بندی مشخص و مجوز بهداشتی استفاده کنند.

دکتر جهانپور تأکید کرد: خطر مسمومیت قارچ‌های سمی را هر سال داریم و هشدار آن هم داده شده و امسال هم با توجه به نزولات آسمانی پیش بینی می شود رویش این قارچ‌ها در طبیعت بیش از سالهای گذشته باشد و توصیه ما این است که مردم فقط از قارچ‌های خوراکی مجاز عرضه شده در مکان های مجاز استفاده کنند.

وی در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی گفت: تهوع، استفراغ، سرگیجه، دل درد، کاهش هوشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی و ... از علایم این نوع مسمومیت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000606

وب گردی

وب گردی