آیا تسهیلات به شتاب دهنده‌های استانی تعلق می‌گیرد؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای حمایت از شتاب دهنده‌های استانی در چهارچوب قوانین و مقررات تسهیلات می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، رهبر انقلاب جمهوری اسلامی ایران در بیانیه گام دوم به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در توسعه و رونق اقتصادی کشور اشاره کردند و فرمودند موتور پیشران کشور در عرصه‌ علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی است و تا به امروز نیز ثمرات بالنده‌ آن روزبه‌روز فراگیرتر می‌شود.

هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه‌های عمران و حمل‌ونقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیون‌ها تحصیل‌کرده‌ دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، ده‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه‌ سوخت هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، فناوری نانو، زیست‌فناوری و غیره با رتبه‌های نخستین در کل جهان، شصت برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ده برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فناوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حساس پزشکی و جایگاه مرجعیت در آن و ده‌ها نمونه‌ دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد. ایران پیش ‌از انقلاب، در تولید علم و فناوری صفر بود، در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه هنری نداشت.

بنابراین راه‌حل این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ بخش‌های آن تهیه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیت، در دولت‌ها پیگیری و اقدام شود.

درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدی‌گری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

در همین راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل منابع وجوه اداره شده، دستور حمایت از شتابدهنده‌های استانی را صادر کرد. این وزارتخانه با توجه به نقش مهم شتابدهنده‌ها در توسعه کسب و کارهـا و تثبیـت اشـتغال بخـش ارتباطـات و فناوری اطلاعات، این دستورالعمل را برای حمایت از توسعه شـتابدهی در ایـن بخـش، در چـارچوب قـوانین و مقـررات و ضوابط وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین کرد.

سقف تسهیلات قابل ارائه به شتابدهنده‌های استانی از محل وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 15.000.000.000 ریال است. میزان تسهیلات دریافتی بر اساس حاصلضرب درصد امتیاز حاصله در سقف وام در نظر گرفته شده و نظر کارگروه فنی اجرائی تعیین خواهد شد.

داشتن ماهیت حقوقی و ثبت رسمی طرح، راه‌اندازی شتابدهنده حداقل یکسال، بومی و استانی بودن، کسب حداقل 40 امیتاز براساس دستورالعمل ارائه شده از سوی وزارتخانه و سایر موارد از جمله موضوعات مهمی است که در دریافت تسهیلات از منابع وجوه اداره شده مدنظر قرار گرفته است.

همچنین شتابدهنده‌هایی که بیش از سه سال سابقه دارند، در صورت احراز توان مالی مطابق با دستورالعمل وام وجوه اداره شده وزارت تا سقف 15.000.000.000 ریال می‌توانند از تسهیلات وجوه اداره شده بهره‌مند شوند.

در کنار موارد فوق شتابدهنده‌هائی که دارای اظهارنامه مالیاتی و لیست بیمه نیستند در صورت تائید در کارگروه وام وجوه اداره شده وزارت، به میزان 1.000.000.000 ریال و به ازاء هر هستةکاری مستقر 250.000.000ریال از تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره‌مند خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002232

وب گردی

وب گردی