راه‌اندازی صندوق ضمانت وام برای مددجویان

رئیس کمیته امداد از برنامه ریزی برای پرداخت6 هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه اشتغال در سال ۹۸ خبر داد و گفت: برای ایجاد سهولت دریافت وام اشتغال مددجویان، صندوق ضمانت تسهیلات در کمیته امداد راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، سیدپرویز فتاح در دیدار با مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی کمیته امداد خودکفایی و توانمندسازی مددجویان است، افزود: در سال ۹۷ حدود ۲ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه از منابع دولتی و اعتبارات امداد به افراد تحت حمایت ارائه شد.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه اشتغال به مددجویان پرداخت شد، ادامه داد: سقف وام اشتغال در بودجه ۹۸ حدود ۲,۵ برابر شده و ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به همین منظور در تبصره ۱۶ بودجه پیش‌بینی شده است.

رئیس کمیته امداد به وام اشتغال پایدار روستایی به عنوان یکی دیگر از منابع وام قرض‌الحسنه اشتغال اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۲ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای تسهیلات اشتغال مددجویان باقی مانده که امیدواریم در سال ۹۸ تخصیص یابد.

فتاح با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید، خاطرنشان کرد: هم‌افزایی با شبکه بانکی به ویژه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از برنامه‌های خوب در سال ۹۷ بود به طوری که این بانک سال گذشته ۶۸۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به مددجویان پرداخت کرد که یک سوم این منابع مربوط به کمیته امداد بود.

وی اضافه کرد: برای سال ۹۸ هدف‌گذاری ما پرداخت هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه از سوی بانک مهر به مددجویان است و می‌خواهیم همین روش را با بانک رسالت و دیگر بانک‌ها پیش ببریم.

فتاح با تاکید بر اینکه در کمیته امداد پرداخت وام با سود را ممنوع کرده‌ایم، افزود: همه وام‌های پرداختی به جامعه تحت پوشش قرض‌الحسنه است و حتی کارمزد ۳ درصدی وام ضروری از محل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت را به صفر رسانده‌ایم.

رئیس کمیته امداد از پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان وام به مددجویان از محل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: پرداخت وام‌های مرسوم در شبکه بانکی که با سودهای ۲۵ تا ۳۰ درصد پرداخت می‌شود به ضرر نظام بانکی، تولید و مردم است و این در حالی است که قرض‌الحسنه به نفع مردم و رونق تولید است.

وی گفت: معوقات بانکی مددجویان امداد در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به اذعان مسئولان بانک حدود نیم درصد است و در کل شبکه بانکی زیر ۲ درصد است و جامعه هدف امداد خوش حسابترین مشتریان نظام بانکی کشور هستند.

فتاح از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی صندوق ضمانت در کمیته امداد خبر داد و گفت: با تشکیل صندوق ضمانت، دریافت وام برای افراد تحت حمایت و نیازمندان تسهیل می‌شود.

رئیس کمیته امداد به تفاهم‌نامه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم‌نامه که امروز به امضا رسید، بانک مهر متعهد شد مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای تسهیلات به سیل‌زدگان در نظر بگیرد. همچنین این بانک مبلغ یک میلیارد ریال کمک بلاعوض به مددجویان سیل زده اختصاص داد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰ درصد تعهدات شبکه بانکی برای پرداخت وام اشتغال به مددجویان به انجام رسید، افزود: امیدواریم در سال ۹۸ با جذب ۳۵۰۰ میلیارد از نظام بانکی، ۲ هزار میلیارد از محل صندوق توسعه ملی و همچنین منابع داخلی امداد، بتوانیم رکورد پرداخت شش هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مددجویان را ثبت کنیم.

فتاح با اشاره به اینکه در سالهای ۹۵ و ۹۶ حدود ۱۵ درصد از جامعه مددجویان امداد با اجرای طرح‌های توانمندسازی از حمایت کمیته امداد خارج شدند، گفت: متاسفانه در سال ۹۷ به دلیل شرایط خاص اقتصادی و تورم، ۶۲۰ هزار خانوار جدید به این نهاد اضافه شدند و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۸ هم تعداد افراد تحت حمایت افزایش یابد.

رئیس کمیته امداد به خسارت سیل به طرح‌های اشتغال مددجویان اشاره کرد و افزود: حدود ۵ هزار طرح اشتغال مددجویان در استان‌های مختلف بر اثر سیل آسیب دید که در کنار کمک‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای جبران خسارت‌ها، کمیته امداد این اطمینان را به مددجویان آسیب دیده می‌دهد که تمامی خسارت‌های وارده به طرح‌های اشتغال را به طور کامل جبران خواهد کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا، کمیته امداد وام‌های دریافتی طرح‌های اشتغال را استمهال کرده و پرداخت وام‌های ۲۰ تا ۵۰ میلیونی جدید برای این طرح‌ها را پیش‌بینی کرده است.

در این مراسم همچنین مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با ارائه گزارشی از عملکرد این بانک در پرداخت وام قرض‌الحسنه به مددجویان کمیته امداد، گفت: در سال ۹۷ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حدود ۱۱۲ هزار فقره تسهیلات اشتغال و معیشت به مددجویان امداد پرداخت کرد و امیدواریم همین رویکرد در سال ۹۸ ادامه یابد.

وی از ارائه ۹ میلیارد ریال کمک بلاعوض به افراد نیازمند در مناطق سیل زده اشاره کرد و افزود: یک میلیارد ریال کمک به سیل‌زدگان هم امروز به کمیته امداد پرداخت شد. همچنین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پنج هزار فقره وام پنج میلیون تومانی برای مددجویان سیل زده پیش‌بینی کرده است.

در این مراسم رئیس کمیته امداد با اهدای لوح تقدیر به مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از خدمات این بانک به مددجویان و هم‌افزایی با کمیته امداد قدردانی و تشکر کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002427

وب گردی

وب گردی