رونمایی از «اصول آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان» در نمایشگاه کتاب

کتاب«اصول آموزش سواد رسانه ای به کودکان» ششم اردیبهشت در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، در بخشی از این کتاب آمده است: «آموزش سواد رسانه‌ای شامل پس گرفتن حقوق ذاتی ما درزمینه آزادی افکار است، آن‌هم از رسانه‌ای که همواره تلاش می‌کند ذهن ما را رصد، ترغیب و شرطی کند.

ما باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم که در برابر احساس «انتخاب‌گری» که رسانه‌ها به ما القا می‌کنند، آگاهانه ظاهرشده و بتوانیم واقعاً نقش فعالانه‌ای در گزینش گری و تأثیرات رسانه‌ای ایفا کنیم. رسانه، شما را چنان برنامه‌ریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حال‌آنکه درواقع دایره انتخاب شما به‌شدت محدود است.

سواد رسانه‌ای به ما کمک خواهد کرد جای مخاطب و رسانه عوض شده و بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیزی را ببینیم و چه چیزی را بشنویم. ترویج سواد رسانه‌ای ما را به خواندن نانوشته‌ها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط می‌کند. پس ترویج سواد رسانه‌ای از چرا و اما عبور کرده و به باید و حتماً رسیده است.

سواد رسانه‌ای در خانه

۱: آیا شما یک مصرف‌کننده فعال رسانه هستید یا اینکه مصرفتان به‌صورت گذرا است؟ این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
۲: رسانه از چه روش‌هایی می‌تواند بر زندگی شما یا خانواده‌تان تأثیر بگذارد؟
۳: آیا تولیدات رسانه‌ای باعث می‌شوند که به همراه خانواده از آن‌ها لذت ببرید؟

سواد رسانه‌ای در کلاس درس

۱: دانش‌آموزان چه تعریفی از رسانه دارند؟
۲: آیا دانش‌آموزان از میزان استفاده خودشان از رسانه آگاهی دارند؟ می‌توانند آن را به‌صورت نمودار بیان کنند؟
۳: دانش‌آموزانتان فکر می‌کنند رسانه از چه روش‌هایی بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟
در این زمینه مسئله دارای اهمیت این است که والدین و معلمان در شکاف دیجیتالی گرفتار نشوند. شکافی که باعث می‌شود از کودکان در این حوزه عقب بمانند و متعاقب آن توانمندی همراهی با آن‌ها را نداشته باشند.»

حسن بشیر در مقدمه کتاب اصول آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان نوشته است: ویژگی‌های مهم این کتاب ارائه «بانک جامع سؤالات» مختلف در رابطه باسوادرسانه‌ای و اطلاعاتی است که تفکر انتقادی وفهم لازم را تقویت می‌کند و مهارت خوب دیدن و شنیدن را به کودکان آموزش می‌دهد. این مسئله بسیار حیاتی است.

این کتاب که توسط انتشارات نسل روشن منتشر شده است، جمعه ششم اردیبهشت ماه با حضور دکتر حسن بشیر، دکتر سیدبشیر حسینی و مهندس خسرو سلجوقی رونمایی می‌شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1003059

وب گردی

وب گردی