اولین دوره مسابقات موت کورت حقوق کیفری برگزار شد

مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: مسابقات موت کورت حقوق کیفری به منظور ترویج و گسترش مطالعات حقوق و با تأکید بر حقوق مجازات اسلامی برگزار می‌شود تا با ایجاد یک فضای آموزشی عملی، به شبیه سازی دادگاه‌های کیفری اقدام کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد شاهرود، به همت گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود اولین دوره مسابقات موت کورت حقوق کیفری با استقبال دانشجویان برگزار شد.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در خصوص برگزاری این مسابقات گفت: موت کورت حقوق کیفری، مسابقه شبیه سازی دادرسی است که در زمینه حقوق کیفری به صورت رایگان و صرفا در جهت نیازسنجی برای اولین بار در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.

عسل عظیمیان در مورد هدف برگزاری این مسابقات اینگونه ابراز کرد: این مسابقات به منظور ترویج و گسترش مطالعات حقوق با تأکید بر حقوق مجازات اسلامی برگزار می‌شود تا با ایجاد یک فضای آموزشی عملی، به شبیه سازی دادگاه‌های کیفری اقدام کنیم به نحوی که شرکت کنندگان بتوانند با تمرین عملی دفاع شفاهی در دادگاه، خود را برای قرار گرفتن در مقام وکیل یا دادستان در چنین محاکمی در آینده مهیا نمایند.

وی افزود: با عنایت به نابرابری آموزشی در کشور ایران به خصوص در زمینه موت کورت، برگزاری چنین مسابقاتی زمینه معرفی و آموزش موت کورت به دانشجویان دانشگاه‌های دور از مرکز را فراهم می آورد تا با شکوفا شدن استعداد این دانشجویان، زمینه حضور آنان در مسابقات بین‌المللی فراهم آید.

مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در مورد نحوه برگزاری مسابقه اینگونه عنوان کرد: مسابقه شامل دو مرحله به شکل لایحه نویسی و دفاع شفاهی بود و تیم‌ها ملزم بودند لوایح خود را برای دو نقش پرونده یعنی شاکی و متهم تهیه نمایند. پرونده موت کورت، پرونده‌ای فرضی یا واقعی است که با تأکید بر مباحث حقوقی طراحی می شود.

عظیمیان ادامه داد: تیم ها ظرف یک هفته از انتشار پرونده فرصت مطالعه و تقاضای شفاف سازی نسبت به پرونده را داشتند و پس ازآن در مدت یک ماه اقدام به تدوین لوایح خود و تقدیم آن ها می نمایند. با تاسی از دادرسی های واقعی تیم ها اجازه استفاده از تجهیزات الکترونیکی را در طی مسابقات نداشته و هرگونه فیلم برداری و ضبط صدا از سوی حضار ممنوع خواهد بود.

وی در مورد چگونگی ارزشیابی و امتیاز دهی به تیم های شرکت کننده ابراز کرد: هیئت داوری که متشکل از اساتید و وکلای با تجربه بود با عنایت به «اصول راهنمای شیوه داوری در مسابقات موت کورت» که قبلا در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته بود براساس معیارهایی چون: نحوه پوشش، هماهنگی و همکاری گروهی و رعایت ادب در مقابل داوران و تیم مقابل، مدیریت زمان، تسلط به قوانین، استدلال همراه با پشتوانه حقوقی و استفاده مناسب از استدلال‌های طرف مقابل در جهت تقویت موضع خود به شرکت کنندگان را ارزیابی نمودند.»

کد خبر: 1003295

وب گردی

وب گردی