70 هزار کلاس درس  تجهیزات گرمایشی استاندارد ندارند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی ۵۰ هزار کلاس درس دیگر، از وجود ۷۰ هزار کلاس درس غیرایمن به لحاظ تجهیزات گرمایشی خبر داد و گفت: مدارس باقی عمدتا در مناطقی هستند که از زیرساخت‌های لازم مانند گاز برخوردار نیستند.

به گزارش ایسکانیوز، مهراله رخشانی‌مهر، آماری از اقدامات انجام شده برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در سال گذشته ارائه کرد و گفت: شروع ایمن سازی مدارس به سال ۹۲ برمی‌گردد. در آن زمان از مجموع ۵۷۰ هزار کلاس درس، ۳۷۰ هزار کلاس درس غیرایمن داشتیم.

وی افزود: در آن زمان حجم حوادث در آن دوره بیشتر بود و آتش سوزی مدرسه شین آباد هنوز از یادمان نرفته است. در سال ۹۲ از محل اعتبارات گاز، ایمن سازی مدارس شروع شد و اکنون می‌توان گفت که شمار مدارس ناایمن به ۱۳۶ هزار مورد کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به وجود ۱۳۶ هزار کلاس درس غیراستاندارد به لحاظ سیستم‌های گرمایشی و برنامه ریزی برای خرید و نصب بخاری‌های هرمتیک استاندارد برای ۵۰ هزار کلاس درس گفت: تا اسفند سال گذشته قرارداد خرید ۹۰۰۰ بخاری منعقد و بخاری‌های هرمتیک نصب شدند و مابقی نیزبتدریج انجام می‌شود.

رخشانی مهر ادامه داد: به این ترتیب ۷۰ هزار کلاس درس با تجهیزات گرمایشی ناایمن باقی می‌ماند که برای آنها نیز در حال انجام برنامه ریزی‌هایی هستیم.

وی با توضیح این که مدارس باقی عمدتاً در مناطقی هستند که از زیرساخت‌های لازم چون گاز برخوردار نیستند گفت: به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان، ۸۸۰۰ کلاس غیرایمن داریم؛ اینها در مناطقی هستند که گازرسانی نشده و امکان استاندادسازی فراهم نبوده است. در این مناطق یا باید از سیستم تابشی استفاده کنیم که مصرف برق را به شدت بالا می‌برد یا باید همان بخاری‌های نفتی را مستقر کنیم که ممنوع است، به هر حال ناچاریم بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: سال گذشته و بعد از حادثه‌ای که در مدرسه زاهدان رخ داد، بخاری پلار در مدارس، توزیع کردیم. وجود بخاری نفتی در کلاس درس ممنوع است، اما ناچاریم تا زمانی که گازرسانی انجام نشده حداقل بخاری‌های نفتی چکه‌ای را جمع آوری کرده و از بخاری پلار استفاده کنیم که استاندارد است و وقتی ضربه‌ای می‌خورد بلافاصله فتیله‌اش جمع شده و خاموش می‌شود.

رخشانی مهر در ادامه با بیان اینکه در سال جاری در هر مدرسه‌ای که علمک گاز تا آنجا رفته باشد، بخاری گازسوز نصب و بخاری‌های نفتی را جمع آوری می‌کنیم گفت: علاوه بر این باید یک کارآموزشی جدی نیز برای آموزش ایمنی در مدارس انجام شود که سال گذشته مرکز برنامه ریزی آموزش و پرورش آن را اجرا و دوره ایمنی برای مدیران مدارس برگزار کرد. کادر مدرسه باید حتماً با کپسول آتش نشانی و مواردی از این قبیل را آموخته باشند.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1003493

وب گردی

وب گردی