ابطحی: جرقه امید در خودکفایی درمان کشور با تأسیس رشته های علوم پزشکی دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: ایجاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد در تامین پزشک برای کشور در شرایطی که پذیرش این رشته‌ در دانشگاه‌های دولتی به سختی انجام می شد و مجبور به استفاده از حضور پزشکان خارجی در کشور بودیم جرقه امیدی در خودکفایی بخش درمان کشور شد.

سید علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اثر‌گذاری دانشگاه آزاد در توسعه همه‌جانبه کشور و کمک به حل مسائل جامعه گفت: دانشگاه آزاد علوم پزشکی آزاد تهران اولین واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است که عمری 35 ساله دارد. ایجاد واحد علوم پزشکی تهران در این دانشگاه و به دنبال آن گسترش واحدهای علوم پزشکی در سراسر کشور، برای تربیت پزشک در دورانی که ایران با کمبود طبیب مواجه بود و حتی در بعضی مواقع مجبور به استفاده از حضور پزشکان خارجی از کشورهای همسایه بودیم یک جرقه امیدی در تربیت متخصص بومی و سرآغازی برای خودکفایی جهت حل مسائل بهداشت و درمان در کشور بود.

وی افزود: در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت تجمیع اداره می‌‌‌‌شود و رشته‌های دندان‌‌پزشکی، شیمی دارویی، پزشکی و علوم و فناوری نوین، پیراپزشکی، پزشکی، پرستاری و بهداشت، 8 دانشکده‌ای هستند که در قالب دانشگاه علوم پزشکی گنجانده شده است. دانشکده دندان‌پزشکی و علوم دارویی جز بهترین دانشکده‌ها در سطح کشور بوده که دارای رتبه‌بندی جهانی هستند و دانشجویان فارغ‌التحصیل ما در دکتری حرفه‌ای درصد بالایی از قبولی در سطح کشور را به خود اختصاص دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با اشاره به حضور پزشکان دانشگاه آزاد در مناطق سیل زده کشور در جهت کمک به مردم این مناطق گفت: دانشگاه آزاد یک دانشگاه مردمی است که در جریان وقوع سیل اخیر در کشور، علاوه بر حضور گسترده و جهادگرانه مسئولان و دانشجویان این دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی هم با اعزام پزشک و 4 دستگاه آمبولانس به این مناطق نقش اثرگذاری در کمک رسانی به مردم داشتند. این حضور جهادگرانه دانشگاه آزاد نشان‌دهنده نقش اثرگذار این دانشگاه در حل مسائل جامعه است.

وی یادآور شد: در حال حاضر، دانشگاه آزاد 15 دانشگاه علوم پزشکی در کل کشور دارد و در مرحله تخصص در رشته داخلی به تربیت پزشک متخصص می‌پردازد و اخیرا هم یک توافق‌نامه میان دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران و علوم پزشکی ایران منعقد شده که رزیدنت‌های ما می‌توانند از امکانات این دانشگاه هم استفاده کنند. رشته پرستاری تا مقطع دکتری در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران وجود دارد و جز سیزدهمین دانشگاه پزشکی کشور هستیم که این رشته تا مرحله دکتری در آن تدریس می‌‌شود.

ابطحی با اشاره به بیمارستان فرهیختگان به عنوان دستاورد بزرگ دانشگاه آزاد در علوم پزشکی کشور خاطر نشان کرد: بیمارستان فرهیختگان که سال گذشته با 200 تخت و راه‌اندازی بخش‌‌های مختلف آن آغاز به کار کرد تا پایان سال با ظرفیت کامل 330 تخت به بهره‌برداری کامل می‌رسد. درحال حاضر، این بیمارستان 7 اتاق عمل فعال دارد که در منطقه شمال غرب تهران خدمات‌‌رسانی مناسبی را به مردم ارائه می‌کند. بهره‌‌برداری از این بیمارستان که با حمایت مسئولان جدید دانشگاه آزاد به وقوع پیوست نمونه بارزی از حضور موثر این دانشگاه در خدمات رسانی به مردم و حل مسائل جامعه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی یادآور شد: بار اصلی بخش درمان در کشور به عهده پزشکان عمومی است و دانشگاه آزاد در تربیت پزشک، تاکنون همراه با دانشگاه‌‌های دولتی حرکت کرده تا جایی که امروز در جهت تامین پزشک مشکلی نداریم و حتی در دورافتاده‌ترین نقاط ایران پزشکانی که فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هستند حضور دارند و این امر دستاوردی بزرگ برای این دانشگاه بزرگ کشور محسوب می‌شود.

وی با توجه به تعیین ماموریت مشخص برای واحدهای دانشگاه آزاد بر مبنای نظام موضوعات متذکر شد: یک اتفاق خوب در دانشگاه آزاد، هدف‌گذاری و تعیین ماموریت واحدهای مختلف دانشگاهی در سراسر کشور بر مبنای توانمندی موجود در جهت حل مسائل جامعه است. دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران هم بر مبنای همین هدفمندی و با توجه به ماموریتی که در حوزه سلامت دارد با واحد تهران غرب تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده تا با تهیه پایان‌نامه‌هایی مرتبط با این موضوع در جهت حل مسائل حوزه سلامت و کمک به بالارفتن سطح بهداشت و سلامت مردم گام بردارد.

ابطحی درباره تحولات موردی در دانشگاه آزاد گفت: سازمان مرکزی و مسئولان دانشگاه آزاد نهایت همکاری را با دانشگاه علوم پزشکی داشتند اما برخی از بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌های این دانشگاه جهت افزایش اختیارات روسای واحدها نیازمند بازنگری و تجدید‌نظر است تا برای تهیه و خرید یک وسیله مورد نیاز، احتیاجی به کسب مجوز از سازمان مرکزی نداشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005657

وب گردی

وب گردی