شبکه اطلاعات و داده‌های محیطی دریایی ایران توسعه یافت

گروه دریایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با هدف نمایش تمامی ظرفیت های دریایی ایران اقدام به راه اندازی یک پایگاه جامع اطلاعات محیط دریایی کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ایران با داشتن تقریبا 5 هزار و 800 کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب کشور دارای ظرفیتهای عظیمی در توسعه صنایع دریایی است که این مساله، نیاز به وجود یک بانک اطلاعاتی دقیق از شرایط محیطی دریاهای کشور را بیش از پیش نمایان کرده است.

در این راستا، گروه دریایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف به عینیت رساندن تمامی ظرفی تهای دریایی ایران، اقدام به راه اندازی یک پایگاه جامع اطلاعات محیط دریایی برای استفاده عموم کرده است که در این شبکه لینک های اطلاعات مختلف دریایی در دریاهای ایران از منابع داخلی و خارجی وجود دارد.

علاوه بر آن کاربران و متخصصان کشور می توانند «داده های مربوط به تحقیقات خود را به اشتراک بگذارند»، «سایت های جهانی را با ارایه لینک های مربوطه معرفی کنند» و یا «نظر خود درباره داده های موجود را با ارایه کامنت در پایگاه» اعلام کنند.

این پایگاه به همت گروه دریایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با مشارکت سازمان های عضو شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی شامل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، سازمان نقشه برداری کشور، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور راه اندازی شده است.

این پایگاه بخش های مختلفی دارد که شامل «مخاطرات دریایی»، «مدل های جوی و اقیانوسی»، «داده های اقیانوسی»، «پیش بینی جوی و اقیانوسی»، «داده های ماهواره ای» و «اقلیم اقیانوسی» می شود.

همچنین از دیگر بخش های این پایگاه می توان به «داده های شیلاتی»، «نقشه های پویا و چند لایه ای»، «پایش بلادرنگ اقلیم»، «ژرفاسنجی و عوارض کلی»، «داده های سطحی»، «زمین شناسی دریایی»، «ایستگاه های روی سطح زمین» و «نرم افزارهای کاربردی» اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006112

وب گردی

وب گردی