داداندیش: شناخت جایگاه حقیقی پژوهش منجر به تولید محصولات دانش‌بنیان می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: اگر پژوهش جایگاه حقیقی خود را در دانشگاه‌‌ها پیدا کند و به دنبال آن محصولات دانش‌بنیان تولید شوند منجر به آشتی دانشگاه با صنعت شده که به خودکفایی و تولید ثروت می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی همانند سال‌های گذشته، امسال نیز در مراسم افطار بیت رهبری حضور یافته و ضمن دیدار با مقام معظم‌رهبری به بیان دغدغه‌‌‌ها و مطالبات خود پرداختند. حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز نکات مهمی درباره مسائل مطرح شده و اهمیت جایگاه پژوهش در توسعه کشور فرمودند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در مسیر توسعه و تحول کشور، بدون شک یکی از ابزارهای توسعه و تحول در تمام نقاط دنیا توجه به امر پژوهش، خصوصا در دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی است. برای بررسی بیشتر نقش پژوهش در توسعه و آبادانی کشور به سراغ برخی از مسئولان واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد رفتیم و نقش این دانشگاه را در به‌کارگیری امر پژوهش در مسیر توسعه کشور بررسی کردیم.

پروین داداندیش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بیانات مقام معظم‌رهبری در دیدار با تشکل‌‌‌‌های دانشجویی مبنی بر توجه به امر پژوهش در دانشگاه‌ها و اثرات ناشی از آن گفت: اگر دانشجویان ما به پژوهش توجه بیشتری داشته باشند مسیر خودکفایی در تولید و رسیدن به استقلال و ثروت‌‌اندوزی در راه توسعه کشور ایجاد می‌شود.

وی درباره جایگاه پژوهش در دانشگاه آزاد افزود: با توجه به تغییراتی که در دهه چهارم دانشگاه آزاد رخ داده و تاکیداتی که دکتر طهرانچی بر گسترش توجه به امر پژوهش داشتند در راستای تحقق طرح پایش و نظام موضوعات 40 موضوع از مسائل کشور در 40 واحد دانشگاهی تعیین شده که قرار است فعالیت‌‌های پژوهشی خصوصا پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری خود را در آن راستا قرار دهند. در واقع، دانشجویانی که در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند؛ مجبور می‌شوند به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوعی در امور پژوهشی فعالیت کنند؛ اما با ایجاد نظام موضوعات و طرح پایش، بررسی امور پژوهشی را در راستای حل مسائل کشور قرار دادیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در ادامه خاطر نشان کرد: وجود باشگاه پژوهشگران و ایجاد سراهای نوآوری در واحدهای دانشگاهی که یکی از این سراها قرار است در واحد تهران غرب تاسیس شود همچنین ایجاد مدارس مهارتی در دانشگاه آزاد از دیگر مواردی است که به نوعی با امر پژوهش مرتبط است.

داداندیش تاکید کرد: اگر پژوهش جایگاه حقیقی خود را در دانشگاه‌‌ها پیدا کند و به دنبال آن محصولات دانش‌بنیان تولید شود منجر به آشتی دانشگاه با صنعت شده و به دنبال خود خودکفایی و تولید ثروت خواهد داشت که این امر در مراکز رشد دانشگاه آزاد در حال انجام است و بعضا محصولاتی در این مراکز تولید شده که منجر به خودکفایی در تولید برخی از محصولات واراداتی در کشور شده که این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد محسوب می‌شود.

وی درباره مطالبه تشکل‌‌های دانشجویی مبنی بر سنگین بودن شهریه دانشگاه آزاد و نظارت به این امر یادآور شد: با توجه به امکاناتی که در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد وجود دارد از جمله تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته که حتی ممکن است در دانشگاه‌های دولتی وجود نداشته باشد و تمام هزینه‌های پرداختی از حقوق کارمندان تا کلیه امکانات موجود در دانشگاه ازاد از شهریه دانشجویان پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در پایان متذکر شد: در مورد شفاف‌سازی شهریه‌های دانشجویی واقعا انجام این امر لازم است تا دانشجویان متوجه شوند هزینه‌هایی که پرداخت می‌کنند کمتر از امکانات و تجهیزاتی بوده که در اختیار دارند و بخش زیادی از شهریه‌های دانشجویان برای امور پژوهشی هم صرف می‌شود و کلیه امور فرهنگی و علمی دانشگاه متصل به همین شهریه‌های دانشجویی است؛ بنابراین برای دانشگاهی که خود به تنهایی تمام هزینه‌های موجود را تامین می‌کند بدون تردید، دریافت این میزان شهریه سنگین نیست.

آنچه مسلم است، انجام پژوهش و تحقیق یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در سراسر جهان محسوب می‌شود؛ چرا که موجب افزایش بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی کشور خواهد شد. پژوهش فرآیندی است که نباید از ورودی‌ها، خروجی‌ها و پیامدهای اجرای آن غافل شد. اگر توجه به این بخش گسترش یابد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خودکفایی کشور و کسب ثروت از طریق پژوهش خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006548

وب گردی

وب گردی