اکبری: تحریم‌ها می تواند اقتصاد ایران را از وابستگی به نفت رها کند/ بخش خصوصی تشنه تولید است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: شرایط تحریم فرصتی‌ست که در اختیار ما قرار دارد تا اقتصاد کشور برای اولین بار در صد سال گذشته از وابستگی به نفت رها شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحریم ها همواره به عنوان ابزار فشار استعمارگران بوده و باعث بروز مشکلات زیادی برای کشورهایی که مورد اعمال این تحریم ها قرار می گیرند، شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران نیز در چهل سال گذشته به دلیل داشتن سیاست های ضد استعماری، در حوزه های مختلف از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفته است.

موضوعی که بیش از هرچیز اهمیت دارد، تبدیل کردن شرایط تحریمی به فرصتی برای توسعه و ترقی کشور است. در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران با انواع و اقسام تحریم های ظالمانه دست و پنجه نرم می کند، مسئولان ذی ربط وظیفه دارند با به‌کار‌گیری راهکارهای عملی تا حد امکان با استفاده از ظرفیت های داخلی، تهدید ناشی از تحریم ها را به فرصت تبدیل کنند.

خبرگزاری ایسکانیوز در پرونده ویژه ای تحت عنوان «تحریم فرصتی برای تحول اقتصادی» با استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به گفت و گو خواهد پرداخت تا ابعاد و زوایای مختلف اقتصاد کشور در شرایط تحریم را بررسی کند.

در همین راستا، بیت الله اکبری مقدم عضو هیات علمی و استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در حال حاضر شرایط کشور با وجود تحریم های ظالمانه، شرایط بدی نیست؛ قبل از تحریم های ایالات متحده آمریکا، نفت کشور به طور کامل در اختیار دولت بود که با درآمدهای حاصل از فروش آن رفاه نسبی را برای مردم ایجاد کرده بود. همچنین دولت در این شرایط رقیب بخش خصوصی بود.

شرایط تحریمی و ضعف دولت در رقابت با بخش خصوصی

وی افزود: بخش خصوصی در این شرایط همواره نگران بود که دولت با وارد کردن یک کالا و قیمت گذاری بر آن می تواند به این بخش ضربه وارد کند؛ امروز که در شرایط تحریمی قرار داریم قدرت رقابت دولت با بخش خصوصی ضعیف شده است و نمی تواند رقیب بخش خصوصی باشد.

اکبری ادامه داد: هر کشوری که به درآمدهای نفتی تکیه کند دچار بیماری «هلندی» خواهد شد؛ این بیماری اولین بار در کشور هلند اتفاق افتاد و اقتصاد این کشور به سمت تک محصولی سوق پیدا کرد. در ایران نیز این فرآیند اتفاق داد به طوری که تمامی کشورها در سطح بین المللی کشور ایران را با نام نفت محوری می‌شناختند.

عضو هیات علمی واحد قزوین تصریح کرد: شرایط فعلی کشور همانند فرد معتادی است که برای ترک مواد مخدر نیاز به سختی حاصل از شوک درمانی دارد و لذا دوران تحریم با وجود تمام سختی ها می تواند به فرصت تبدیل شود.

این استاد دانشگاه گفت: اگر دولت و بخش های دیگر بخواهند به زنده شدن بخش خصوصی در اقتصاد ایران کمک کنند، باید از تولید کنندگان بخش خصوصی و سرمایه گذارانی که حاضرند ریسک کنند و سرمایه های خود را در بخش تولید قرار دهند حمایت کنند. اگر این اتفاق رخ دهد می توانیم در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم.

وابستگی به نفت معضل اقتصاد ایران

اکبری افزود: با این که با مدیریت صحیح می توانیم شاهد تحول در اقتصاد کشور باشیم خاطرنشان کرد: با به‌کارگیری رویکردی صحیح می توانیم تا 10 سال آینده شرایط اقتصادی بی نظیری در کشور حاکم کنیم که در 100 سال گذشته بی سابقه بوده است. متاسفانه در یک قرن گذشته اقتصاد کشور گرفتار نفت بوده است؛ اما اعمال تحریم ها می تواند فرصتی باشد که اقتصاد از وابستگی به نفت رها شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دخالت حداقلی و نظارت حداکثری دولت در اقتصاد اذعان داشت: این فرمایشات مقام رهبری دقیقا ماهیت اصلی علم اقتصاد است؛ زیرا اقتصادی که به دنبال رشد بهره وری، تکنولوژی و دانش فنی است، باید دولت کمترین دخالت را در آن داشته باشد.

وی بیان کرد: افزایش بهره وری و رشد تکنولوژی می توانند به کالاهای عمومی تبدیل شوند که نیازمند امنیت و ایجاد امید در میان مردم است؛ در این راستا نیاز به نظارت حداکثری دولت وجود دارد زیرا که کالاهای عمومی از طریق دولت به مردم داده می شود و دولت باید با ایجاد امنیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی بدون دخالت خودش فراهم کند.

سردرگمی بخش خصوصی با نظارت های صادراتی دولت

اکبری با انتقاد از نظارت های صادراتی دولت گفت: این نظارت ها باعث می شود که بخش خصوصی دچار سردرگمی شود؛ امروز فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم شده است که محصولات تولیدی خود را صادر کنند. دولت باید گلوگاه های صادراتی را از بین ببرد و دخالت های خود را در این بخش کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با اشاره افزایش نقدینگی در دولت های مختلف و عدم هدایت آن به سمت تولید اظهار کرد: در این راستا دولت موظف است که قوانین را برای صادرات تسهیل کند؛ امروز استانداران و شهرداری ها در استان های مختلف کشور باید عملکرد آزادانه تری داشته باشند؛ چرا که دولت مرکزی نمی‌تواند تسلط کافی به تمامی استان ها داشته باشد و به همین دلیل برخی وظایف را باید به استانداران واگذار کند.

وی اضافه کرد: استانداران می توانند بررسی کنند که چگونه می شود به سرمایه گذاران اجازه داد به راحتی فعالیت داشته باشند و در رونق تولید اثر گذار باشند؛ امروز بخش خصوصی تشنه این است که به آن اجازه تولید داده شود. ما باید امنیت را برای تولید کننده بخش خصوصی ایجاد کنیم که اگر بخواهد محصول خود را صادر کند دچار سردرگمی و هراس نشود.

دولت در خدمت بخش خصوصی

اکبری گفت: امروز دولت باید خود را در خدمت بخش خصوصی ببیند و هر آن چیزی که باعث می شود تجارت در کشور ضعیف شود را از بین ببرد؛ اگر صادرات به راحتی اتفاق بیفتد، نقدینگی به سمت تولید هدایت خواهد شد زیرا فرد از نقدینگی به دنبال سود است و اگر این نقدینگی در بانک سود بیشتری داشته باشد طبیعی است که به جای تولید در بانک ها بماند.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: شرایط تحریم فرصتی مغتنمی است که در اختیار ما قرار دارد تا اقتصاد کشور برای اولین بار در صد سال گذشته از وابستگی به نفت رها شود؛ امروز ایران را باید به جای نفت، با تولیدات و رشد بهره وری بشناسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007534

وب گردی

وب گردی