رنجبر: تحقق بیانیه گام دوم نیازمند استفاده از ظرفیت جوانان است

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تکمیلی گفت: برای تحقق موارد هفت‌گانه بیانیه دوم گام نیازمند توجه به نیروهای جوان در قامت موتور پیشران جامعه هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیژن رنجبر در مراسم گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز چهارشنبه ۲۲ خردادماه ۹۸ در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: در گام اول انقلاب اسلامی، تثبیت نظام را داشتیم و در گام دوم باید به سمت تمدن نوین اسلامی پیش برویم.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنم بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری را همراه داشته باشیم و مدام محورهای آن را مرور کنیم. دستاوردهای انقلاب اسلامی به شکل مبسوط در بیانیه گام دوم مطرح شده است.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تکمیلی گفت: برای تحقق موارد هفت‌گانه بیانیه دوم گام نیاز به توجه به نیروهای جوان در قامت موتور پیشران جامعه داریم.

وی افزود: نام دو واحد دانشگاه آزاد اسلامی در جمع 17 دانشگاه برتر ایران در میان دانشگاه‌های جهان دیده می‌شود که افتخاری برای دانشگاه آزاد اسلامی است. دانشگاه آزاد با عمری کمتر از ۴۰ سال شانه به شانه دانشگاه‌های بزرگ و قدیمی مانند دانشگاه تهران حرکت می‌کند.

رنجبر تاکید کرد: گام تحولی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است. وقتی اداره کل امور بین‌الملل به یک معاونت تبدیل می‌شود، نشان از نگاه ویژه دانشگاه آزاد به این امر دارد و می‌خواهد جوانان پویا و انقلابی را چه در قامت دانشجو و چه به عنوان استاد جذب کند.

وی ادامه داد: رویکرد جهادی و هوشمندانه مورد نیاز است. باید دقت داشته باشیم که در بیانیه گام دوم بر منابع انسانی تاکید شده است. در بحث جذب استادان جوان، نقاط ضعف و قوتی وجود دارد و مباحث فسادخیز نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

رنجبر در ادامه یادآور شد: در بحث جذب استادان، خطاهایی صورت می‌گیرد که موجب می شود از جذب استادان جوان و انقلابی جلوگیری شود.

وی افزود: شناسایی و جذب جوانان نخبه، خط قرمز ماست و همه تلاش خود را برای جذب آنها به کار می‌گیریم. در واحدهای دانشگاهی استادانی داشتیم که در یک سال، ۴۰ تا ۶۰ پایان‌نامه می‌گرفتند و من متعجبم این اتفاق چگونه رخ می‌داد.

رنجبر تاکید کرد: باید در بحث جذب استادان، جدی عمل کنیم و نباید کوتاه بیاییم. وجود نگرش کمی‌گرا و ضعف در شفافیت از جمله آسیب‌هاست که تاکنون مقابلش ایستاده‌ایم و باز هم تلاش خود را برای رفع آن به کار می‌گیریم.

وی با اشاره به هدف دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وقتی دکتر طهرانچی بر مهارت‌محوری و پژوهش‌محوری تاکید دارند، حکایت از توجه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به این مقوله دارد. البته صحبت‌های ما به معنای کُند شدن شتاب علمی نیست.

رنجبر تاکید کرد: مقام معظم رهبری به پروژه ایران ۲۰۴۰ استنفورد اشاره کردند اما منظور این نیست که تعداد چاپ و نشر مقالات علمی را کاهش دهیم بلکه دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد سه محور شتاب علمی، گسترش مرزهای دانش و حل مسائل جامعه را با همدیگر پیش ببرد.

وی ادامه داد: در ساختار تحولی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت فناوری و نوآوری از دل معاونت پژوهشی بیرون می‌آید. وظیفه تک‌تک ما جذب استادان جوان با رویکرد جهادی هوشمندانه با توجه به راهبردهای ذکر شده در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است.

رنجبر در ادامه گفت: باید به نسل سوم و چهارم انقلاب به عنوان موتورهای محرک انقلاب اسلامی بها دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سرفصل‌های راهبردهای هفت‌گانه مقام معظم رهبری باید به شاخص ما در جذب استادان و هیئت علمی تبدیل شود. باید از ظرفیت اندیشکده‌های جوان نیز بهره برد می‌توان از آنها به عنوان مشاور استفاده کرد.

رنجبر در پایان گفت: متاسفانه در دانشگاه آزاد اسلامی، فراخوان‌هایی از سال ۸۸ منتشر شده که حتی مصاحبه علمی هم با افراد صورت گرفته ولی جذب انجام نشده است. ما به جوانان متخصصِ متدین و باانگیزه نیاز داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007946

وب گردی

وب گردی