برومند: عرضه و تقاضای فناوری باید محقق شود / صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت‌های خوبی از نمایشگاه تستا داشته است

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت‌های خوبی از نمایشگاه تستا داشته است که این امر لازم است ادامه‌دار باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه یکصد و هشتادمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران بررسی روش‌های ارتباط میان عرضه و تقاضا را از مسائل مطرح در این جلسه ذکر کرد و یادآور شد: در این زمینه مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تاکیداتی بر عرضه و تقاضای فناوری داشتند که این امر باید محقق شود.

وی با بیان اینکه این موضوع از سال گذشته از سوی دبیرخانه شورای عالی عتف در قالب برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) پیگیری شد، اظهار کرد: در این جلسه گزارشی از نتایج این نمایشگاه ارائه شد.

برومند یادآور شد: در این جلسه در خصوص روش‌ها برگزاری این نمایشگاه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری توسط دستگاه‌ها و دبیرخانه شورای عتف بحث و تبادل نظر شد و ادامه این موضوع به جلسه آتی کمیسیون دائمی شورای عتف موکول شد.

دبیر شورای عالی عتف به جزئیات برگزاری نمایشگاه تستا اشاره کرد و ادامه داد: در این نمایشگاه حدود ۸۹ تفاهم نامه به امضا رسید که از این تعداد ۱۶ تفاهم نامه تبدیل به قرار داد شد ضمن آنکه هشت مورد از این تفاهم نامه‌ها نیز در حال انعقاد است.

وی با بیان اینکه علاوه بر آن ۱۹ مورد از این تفاهم نامه‌ها نیز در حال بررسی از سوی متقاضیان فناوری است، اضافه کرد: ۴۶ مورد از تفاهم نامه‌ها نیز لغو شده است.

برومند خاطر نشان کرد: بررسی این اعداد نشان می‌دهد که برای هر کدام از نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا بررسی شود که از زمان انعقاد تفاهم نامه تا تبدیل شدن آنها به قرار داد چه مراحلی طی می‌شود و چه مقدار آن منجر به عقد قرار داد خواهد شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این بررسی‌ها را به منظور بالا بردن شانس تبدیل شدن تفاهم نامه‌ها به قرار داد نام برد و افزود: علاوه بر آن این اعداد نشان می‌دهد که نیازهای فناورانه باید واقعی‌تر اعلام شود ضمن آنکه توانمندی‌های کشور نیز مطابقت بیشتری با نیاز دستگاه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه در جلسه کمیسیون دائمی شورای عتف در این زمینه نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت، اظهار کرد: در این جلسه موضوعاتی در خصوص نحوه ایجاد ارتباط میان عرضه و تقاضای فناوری در طول سال مطرح شد که با برگزاری نمایشگاه‌های مجازی می‌توان این موضوع را دنبال کرد.

برومند ادامه دار بودن مکانیزم‌های حمایتی از این نمایشگاه‌ها را از دیگر راهکارها برای ایجاد ارتباط میان عرضه و تقاضا دانست و گفت: به عنوان مثال در سال گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت‌های خوبی از نمایشگاه تستا داشته است که این امر لازم است ادامه‌دار باشد.

دبیر شورای عالی عتف همچنین در خصوص سوبسیدهای در نظر گرفته شده برای نمایشگاه تستای سال گذشته گفت: در سال گذشته ۲.۵ میلیارد تومان از سوی دفتر فناوری وزارت علوم برای این نمایشگاه در نظر گرفته شد که اختصاص آن از سوی پارک فناوری تهران در حال پیگیری است.

وی ارائه گزارشی از صندوق نوآوری و شکوفایی را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه ذکر کرد و افزود: از سوی این صندوق مکانیزم‌هایی برای توسعه زیست بوم نوآوری طراحی شده است که در این جلسه گزارشی از عملکرد صندوق ارائه شد تا در این خصوص اطلاع رسانی صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008771

وب گردی

وب گردی