قیمت خودروهای وارداتی در آستانه سقوط؟

در‌حالی‌که تا امروز تنها ۴۲۰۰ دستگاه از خودروهای موجود در گمرک موفق به دریافت پلاک و ورود به بازار شده‌اند، هنوز هم مشکل حدود ۱۰ هزار دستگاه از مدل‌های وارداتی دپو شده در گمرک وجود دارد. موضوعی که اگر با تسهیل شرایط ترخیص از سوی سازمان استاندارد، گمرک و بانک مرکزی همراه شود، زمینه کاهش بیشتر قیمت در بازار وارداتی‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز ، فولکس‌واگن، کیا، تویوتا، رنو، هیوندای، میتسوبیشی و تعدادی هم سانگ‌یانگ از جمله خودروهایی هستند که تاکنون با تکمیل پروسه ثبت‌سفارش و ترخیص، موفق شده‌اند پلاک دریافت کنند. مساله‌ای که مستقیما روی قیمت این محصولات تاثیر گذاشته و در کنار نزول نسبی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا، زمینه ثبات و تعادل را برای بازار خودروهای وارداتی فراهم کرده است.

طبیعتا وقتی از ثبات و تعادل حرف می‌زنیم همه متغیرهای حاکم بر اقتصاد ایران از جمله نرخ تورم و بهای ارز را هم در نظر می‌گیریم. در چنین شرایطی می‌توان ادعا کرد حالا قیمت مدل‌های وارداتی به نزدیکی کف قیمتی اسفندماه ۹۷ نزدیک می‌شوند و تورمی که از ابتدای سال به این بخش تزریق شده، رفته رفته کاهش یافته و به کمترین میزان ممکن خود از ابتدای سال رسیده است. حبابی که اگر با ترخیص هرچه بیشتر خودروهای دپو شده در گمرک روبه‌رو شود، قطعا قیمت مدل‌های وارداتی را به کمتر از مقادیر فعلی می‌رساند.

همین حالا که تنها ۴۲۰۰ دستگاه از مجموع حدودا ۱۴ هزار دستگاه خودرو موجود در گمرکات کشور ترخیص شده، قیمت انواع مدل‌های وارداتی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. برای نمونه کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ که بهای آن تا ۸۲۰ میلیون تومان هم بالا رفت، هم‌اینک به کمتر از ۷۲۵ میلیون تومان رسیده است. هیوندای توسان هم که رنگ قیمت ۷۷۵ میلیون تومان را دید، تا محدوده ۷۰۰ میلیون تومان سقوط کرده است. میتسوبیشی ASX هم که گویا عرضه بیشتری را این روزها تجربه می‌کند، پس از رسیدن به سقف قیمتی ۷۰۰ میلیون تومان حالا در محدوده ۵۶۰ تا ۵۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

در بخش دیگری از بازار، محصولاتی نظیر سدان فولکس‌واگن پاسات با افت ۱۰۰ میلیون تومانی، تا ۹۰۰ و حتی ۸۷۵ میلیون تومان کاهش یافته است. رنو تالیسمان ۲۰۱۸ نیز به‌رغم محبوبیت بالا فعلا در محدوده ۷۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. کیا سراتو ۲۰۱۸ هم که ماه گذشته بعضا تا ۶۰۰ میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شد، فعلا به مرز ۵۰۰ میلیون تومان سقوط کرده و شرایط بهتری برای خرید پیدا کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد باین روند نزولی که به نظر می‌رسد با ادامه و افزایش تعداد خودروهای ترخیصی پلاک شده احتمالا ابعاد وسیع‌تری به خود خواهد گرفت، فعلا از ناحیه دستگاه‌های دولتی حمایت نشده تا در یک هفته مانده به موعد نهایی ترخیص خودروها، ابهام درخصوص ورود این محصولات به بازار افزایش یابد. طبق آنچه نمایشگاه‌داران خودرو و فعالان بازار به آن اذعان دارند، عامل اصلی کاهش قیمت همین افزایش محدود در عرضه خودروهای وارداتی به بازار بوده که اگر متوقف شود، حتما زمینه رشد دوباره قیمت‌ها را فراهم می‌سازد.

گفت‌وگو با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم گویای این موضوع است که به‌رغم تایید ثبت‌سفارش برای حدود ۸۲۰۰ دستگاه خودرو، کماکان کندی فعالیت یا سختگیری سازمان استاندارد در پروسه صدور مجوز موجب شده تا واردکنندگان از رسیدن به اهداف خود دور شوند. دادفر با اشاره به مشکلات پیش‌روی ترخیص این خودروها، افزود: «بخشی از خودروها مشکلات بانکی و تخصیص ارز دولتی دارند که پیشبرد کار ترخیص آنها را با مشکل مواجه کرده است.

بخش دیگری از خودروها هم به دلیل خارج بودن از شمول زمانی بخشنامه، فعلا امکان خروج ندارند. متاسفانه بخش سوم هم به دلیل کند بودن ذاتی سیستم بوروکراسی، در سازمان استاندارد متوقف مانده‌اند. وضعیتی که اگر تسهیل‌ شود و یا حداقل با تمدید دوره ترخیص توسط دولت به میزان یک تا دو ماه روبه‌رو شود، احتمالا زمینه کاهش مداوم قیمت را در بازار فراهم خواهد کرد.»

کد خبر: 1020415

وب گردی

وب گردی