ایجاد رشته‌های تقریب بین‌المذاهب اسلامیه در واحدهای خراسان‌رضوی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: درباره رشته‌های تقریب بین‌المذاهب اسلامیه در دانشگاه آزاد اسلامی این آمادگی را داریم که آنها را راه‌اندازی کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از خواف، علی سروری‌مجد در مراسم افتتاح دفتر کانون فرهنگی تقریب بین‌المذاهب‌ الاسلامیه که در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز خواف برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع علما، مسئولان و استادان شهرستان خواف اظهار کرد: یکی از رویکردهای جدید دانشگاه آزاد اسلامی پرداختن به تقریب بین‌المذاهب اسلامیه است.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری در حکم‌شان به آیت‌الله اراکی فرموده‌اند که «به دنبال تشکیل امت واحده اسلامی باشید»، این نشست‌ها و این جلسات از این بابت است که هم‌فکری کنیم که چگونه این امت واحده اسلامی را شکل بدهیم. با وجود مجمع تقریب بین‌المذاهب در این ۳۰ سال اخیر الحمدالله موفقیت‌های خوبی صورت گرفته و از خیلی از اتفاقات ناگوار جلوگیری شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی و واحد مشهد ادامه داد: الحمدالله یکپارچگی ملی و انسجام اسلامی واقعاً در کشور وجود دارد و آنچه در کشورهای همسایه بروز می‌کند در کشور ایران اسلامی ما رخ نمی‌دهد؛ اما تا تشکیل امت واحده اسلامی فاصله داریم. آنچه که در دانشگاه آزاد اسلامی قرار است به همت شما دوستان، عزیزان و علما شکل بگیرد، یک اتحاد و یک انسجام واقعی است.

سروری‌مجد بیان کرد: آنچه با همدلی اتفاق می‌افتد، آنچه که با وحدت و هم‌فکری اتفاق می‌افتد و آنچه که ما مأموریم به طور صریح در آیه قرآن کریم «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» آمده است؛ آنچه که در قرآن کریم به صراحت بیان شده است وظیفه تک تک ماست.

وی تصریح کرد: بنابراین رسالت ما و شما در این خصوص یک رسالت جدی است و آنچه که ما به‌ویژه در شهرهای مرزی با آن مواجه هستیم، خطر نفوذ وهابیت و تکفیری است، این خطر هم دامن اهل تشیع را می‌گیرد، هم دامن اهل تسنن و اگر این همدلی‌ها و هم‌فکری‌ها نباشد و این اغنای فکری هم در میان استادان اهل سنت و هم در میان استادان اهل تشیع صورت نگیرد، قاعدتاً باید شاهد رویدادهای خطرناکی در آینده باشیم و از اکنون باید پیشگیری کنیم. باید برنامه‌ریزی و هم‌فکری کنیم که مبادا دچار آن مشکلات در آینده بشویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: این دفتری که محمدعلی علیزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه و مرکز خواف تدارک دیده‌اند و درصدد اجرای آن هستند، به‌عنوان «دفتر تقریب بین‌المذاهب اسلامیه» در همین راستاست و ان‌شاءالله این دفاتر را در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دیگر هم به کمک اعضای هیئت علمی و سایر استادان و دانشجویان‌مان راه‌اندازی خواهیم کرد تا محلی باشد برای هم‌فکری و همدلی در راستای تشکیل امت واحده اسلامی در برابر دشمنانی که داریم.

سروری‌مجد افزود: لذا ان‌شاءالله این جلسات و این نشست‌ها سبب هرچه فعال‌تر شدن آن دفتر هم در زمینه‌های علمی و پژوهشی و هم در زمینه آموزشی و فرهنگی شود. این آغازی است برای هم‌فکری بیشتر و ما آمده‌ایم بشنویم و از پیشنهادهای همه برای رشد، ارتقا و بالندگی این دفتر استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: درباره رشته‌های تقریب بین‌المذاهب اسلامیه در دانشگاه آزاد اسلامی این آمادگی را داریم که آنها را راه‌اندازی کنیم. همچنین بسیاری از دانشجویان غیربومی ایرانی از جمله افغان‌ها با توجه به همجواری با این کشور، بسیار در این زمینه مشتاق هستند و زمینه در واحدهای خراسان‌رضوی برای جذب آنان فراهم است؛ بنابراین هم در ایجاد رشته‌های جدید دانشگاهی، هم در جذب دانشجویان غیرایرانی و هم توسعه این واحدها آمادگی کامل را داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی اظهار کرد: برای ایجاد مدارس هم این آمادگی را داریم که مدارس سما را با همین رویکرد و قابلیت راه‌اندازی کنیم.

سروری‌مجد از مسئولان شهر، فرماندار و علمای خواف درخواست کرد تا جایی که امکان دارد، در این راستا مساعدت و به رونق فرهنگ و علم در این شهرستان کمک کنند و افزود: این یک کار جمعی است و همه باید با هم، دست به دست هم بدهیم تا هم مرکز خواف را توسعه دهیم، هم مدرسه راه‌اندازی کنیم و هم رشته‌های متنوع را بیاوریم.

وی گفت: آمادگی داریم رشته‌هایی تحصیلی را که در این مرکز وجود ندارد یا در شهرهای مجاور وجود ندارد، بیاوریم تا به عزیزان‌مان با رشته‌های تحصیلی که در واقع به بازار کار و به اشتغال آنها کمک بیشتری می‌کند، کمک قابل توجهی کرده باشیم. به هرحال آمادگی داریم از ظرفیت‌های همه دستگاه‌ها و همه نهادهایی که در شهرستان وجود دارد، استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021337

وب گردی

وب گردی