ارتقای سلامت روانی شهروندان باهمکاری شهرداری و بهزیستی

تفاهم نامه اداره کل سلامت شهرداری تهران با سازمان بهزیستی کشور با هدف تقویت همکاری‌های مشترک برای ارتقای سلامت روانی و اجتماعی شهروندان تهرانی منعقد شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اداره کل سلامت شهرداری تهران با هدف ارتقای سلامت روانی و اجتماعی شهروندان تهرانی همکاری‌های مشترک خود را با سازمان بهزیستی کشور در قالب تفاهم‌نامه آغاز کرده است.

این تفاهم نامه با موضوع «ارتقای سلامت جامعه و کاهش آسیب‌های روانی ـ اجتماعی شهروندان از طریق توسعۀ همکاری‌های فرهنگی ـ اجتماعی و آموزشی و استفاده از ظرفیت‌های طرفین و تبادل امکانات» طی مراسمی با حضور مدیران ارشد و کارشناسان سازمان بهزیستی کشور و اداره کل سلامت شهرداری تهران به امضای طرفین رسید.

در این تفاهم‌نامه به نقش سازمان بهزیستی کشور در سیاستگذاری، هدایت و راهبری برنامه‌های مرتبط با پیشگیری و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی در کشور و نقش اداره کل سلامت شهرداری تهران در بهبود کیفیت زندگی شهروندان و با مدنظر قراردادن راهبردهای ایجاد محله‌های سالم، توانمندسازی جامعه و آموزش همگانی تاکید شده است.

دراین مراسم زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران، پیشگیری از بروز اختلالات روانی و اجتماعی را نیازمند همکاری‌های بین بخشی، ایجاد و گسترش همفکری حداکثری با ظرفیت‌های ارزشمند سازمان‌های سیاستی ـ اجرایی کشور دانست و افزود: ارتقای سلامت روانی ـ اجتماعی و تحقق جامعه‌ای سالم به منظور پیشگیری کارآمد و اثربخش از بروز ناهنجاری‌ها و جلوگیری از آسیب‌ها و جرایم، همکاری های بین بخشی را می‌طلبد.

وی با اشاره به عدم پیش بینی سرفصل سلامت روان در مجموعه فعالیتهای شهری بخصوص در برنامه ریزی و پشتیبانی تا پایان سال 1396، افزود: از این سال به بعد با اضافه شدن کدپروژه‌های سلامت روان، در برنامه و بودجه اداره کل سلامت، مسیر و فرآیند اقدامات در حوزۀ سلامت متفاوت شد و فعالیتها در حوزۀ سلامت روان در شهر تهران تغییر یافت.

نصیری، به اتفاقات مهم در تعاملات حوزه سلامت با شرکای اجتماعی، سازمانهای دولتی و غیردولتی اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان بهزیستی کشور و دفتر سلامت روانی و اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دو شریک جدی ما در بخش دولتی هستند که خوشبختانه تعاملات در راستای هم‌افزایی و پیشگیری از موازی‌کاری به خوبی شکل گرفته و توانسته‌ایم از ظرفیتها و پتانسیل یکدیگر به خوبی استفاده کنیم.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: در بخش غیردولتی‌ نیز با انجمن های علمی و تخصصی در حوزۀ سلامت روان ارتباط قوی و خوبی برقرار شده است به طوری که تمام برنامه‌ها در حوزۀ سلامت روان با مشارکت این همکاران انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به آغاز فاز نخست کمپین سلامت روان تا 15 روز آینده گفت: نوع تعامل ما با سازمان بهزیستی با پروژه‌ اجرایی در مراکز سلامت روان محلی آغاز شد که در سال 97 اداره کل سلامت به این پروژه پیوست و این برنامه در 22 محلۀ شهر تهران به صورت پایلوت اجرا شد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد که پروژۀ اقدامات اجتماع محور سلامت روان محلی با انعقاد این تفاهم نامه پایدار شود و بتوانیم در فاز اول مجوزهای مراکز سلامت روان محلی را برای محلات پایلوت در شهر تهران دریافت نماییم و در فاز دوم نیز در سال 98 این طرح را در سایر محلات دارای ظرفیت پیاده سازی کنیم. در صورت موفقیت این طرح در ساختارهای محلی شهر تهران، مدلی شکل می گیرد که می‌توان در سایر کلانشهرها نیز از این مدل بهره برداری کرد.

نصیری با اعلام اینکه در شهر تهران محلاتی هستند که در آنها هیچ گونه مرکز ارائه دهندۀ خدمات سلامت روان وجود ندارد، گفت: با این شیوه بناداریم کمک کنیم خدمات دسترس پذیرتر و با کیفیت بهتر سلامت روان به محلات محروم و کمتر برخوردار خدمات به شهروندان ارائه شود.

معاون سازمان بهزیستی کشور: مراکز سلامت روان ، طراحی هوشمندانه ای در حوزه پیشگیری است

در ادامه بهزاد وحیدنیا معاون امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، موضوع این تفاهم نامه را هدف بسیاری از دولتها در سراسر جهان دانست و افزود: با توجه به وجود مشکلات روانی مختلف در کشور و آسیبهای روز افزون لازم بود که طراحی هوشمندانه‌ای در این خصوص انجام گیرد که اقدامات اجتماع محور در حوزۀ سلامت روان در مراکز سلامت روان محلی در این راستا صورت گرفت.

به گفته وحیدنیا، این طراحی دسترسی به حوزۀ سلامت روان را مطرح می‌کند و به این ترتیب می توان به گسترش عدالت در سلامت روان امیدوار بود. شهرداری تهران نسبت به سلامت روان نگاهی متفاوت و رو به توسعه دارد.

معاون امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی گفت: برنامه های متعددی در حوزۀ پیشگیری از اختلالات روانی- اجتماعی طراحی کرده‌ایم و تعاملاتی با نهادهای حاکمیتی، تشکلها و NGO ها داریم که در این تعاملات می‌توان با برنامه‌ریزی و مبتنی بر ظرفیت های محله‌ای به نتایج بهتری دست یافت.

وی با اشاره به آغاز اقدامات اجتماع محور سلامت روان محلی با مشارکت شهرداری تهران در 22 محلۀ شهر تهران به صورت پایلوت در سال 1397 افزود: امیدداریم با امضای این تفاهم نامه، مراکز سلامت روان محلی را در محلات بیشتری توسعه دهیم و در کنار آن بتوانیم برخی فعالیتها و پروژه‌های محلی را با نیازهای محله به طور مشترک با شهرداری تهران پیش ببریم.

معاون امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور اظهار امیدواری کرد که اجرای مفاد این تفاهم نامه موجبات ارتقای سلامت روان شهروندان تهرانی را فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022421

وب گردی

وب گردی