المانیتور: امارات به دنبال خودمختاری جنوب یمن است

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی با اشاره به اهداف امارات از تاکتیک کاهش نیروها در یمن نوشت که ابوظبی به دنبال ایجاد یک کنفدراسیون جنوب-شمال و خودمختاری مناطق جنوبی این کشور است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، پایگاه خبری المانیتور در گزارشی درباره تحرکات امارات عربی متحده در یمن و خلیج فارس نوشت، این کشور به نوعی دنبال تجزیه جنوب یمن است.

المانیتور نوشت: چندین احتمال و گمانه زنی درباره تصمیم ابوظبی برای کاهش نیروهای نظامی و حضور نظامی خود در جنوب یمن می‌توان عنوان کرد؛ یکی از مهم‌ترین آنها، افزایش بدنامی و عدم محبوبیت امارات به سبب مشارکت در یک جنگ منفور است.

در این گزارش آمده است، کاهش اخیر ظاهرا به عنوان بخشی از «استراتژی استقرار مجدد» نیروهای نظامی امارات در خلیج فارس همزمان با افزایش تنشها بین ایران و آمریکا است. ابوظبی اصرار دارد که کاهش نیروهایش نتیجه طبیعی پیروزی‌های این کشور بر القاعده در شبه جزیره عرب و همچنین بر حوثی‌ها در یمن است... اما افزایش خشم عمومی از امارات به سبب حضور نظامی این کشور در جنوب یمن هم یکی از عوامل اصلی خروج نظامیان این کشور است.

المانیتور افزود: در ابتدا، این خشم ناشی از نقض گسترده حقوق بشر به دست شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات در جنوب یمن بود. در اواخر ژانویه، مردم عدن در اعتراض به نقش «نیروهای کمربند امنیتی امارات» در ناپدید شدن غیرنظامی به خیابان‌ها ریختند. در ماه مارس اعتراضات در عدن، به خاطر قتل «رفعت دانبا» که یکی از شاهدان عینی تجاوز چند سرباز اماراتی به یک پسرنوجوان در سال 2018 بود، مجددا گسترده شد. این نوجوان یمنی بعد از شهادت علیه سربازان اماراتی، توسط نیروهای مورد حمایت امارات ربوده شد و با شلیک گلوله به قتل رسید.

طبق این گزارش، رفتار غیرمسئولانه مقامات اماراتی به این اعتراض‌ها و تلقی کردن ابوظبی به عنوان یک نیروی اشغالگر، موجب گستردگی تظاهرات ضداماراتی در سراسر جنوب یمن شد. در اواسط ژوئن، اعتراضاتی نیز در «شبوه» آغاز شد که بنرها و پلاکاردهایی علیه اشغالگری امارات در دست معترضان دیده شد. در ماه جولای نیز اعتراضاتی در جزیره مهم «سقطری» آغاز شد و مردم این منطقه از امارات به عنوان یک نیروی بی ثبات کننده در یمن یاد کردند. این تظاهرات بزرگترین تظاهرات تاریخ جزیره سقطری بود و علت آن نیز نفرت مردم جزیره از نیروهای کمربند امنیتی امارات بود.

در ادامه این گزارش آمده است، طی ماه‌های اخیر اختلافاتی نیز بین امارات و نیروهای تحت هدایت «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن [که مقیم ریاض است] به وجود آمد. «مهران قباطی» یک روحانی برجسته سلفی اخیرا ابوظبی را به انجام کودتا علیه منصور هادی متهم کرد. این درحالی است که هدف اولیه ائتلاف سعودی از جنگ علیه یمن حمایت از منصور هادی و متحد کردن یمنی‌ها بود.

طبق این گزارش، درحالی که یمن پایگاهی حیاتی برای جاه‌طلبی‌های امارات در دریای سرخ و شاخ آفریقا شده است، ابوظبی تلاش می‌کند که چهره منفوری در بین مردم جنوب یمن نداشته باشد و شورای انتقالی جنوب [که ساخته دست ابوظبی است] بتواند کنترل خود را بر عدن حفظ کند. المانیتور میگوید، برای بازسازی چهره خود در جنوب یمن، امارات تلاش می‌کند با اتهاماتی که این کشور را به عنوان یک نیروی اشغالگری که می‌خواهد یمن را چند پاره کند مقابله کند. به صورت تاکتیکی، با کاهش نیروهای نظامی در جنوب، ابوظبی به دنبال آن است توجه خود را به سمت خودمختاری مناطق جنوبی یمن متمرکز کند.

المانیتور در ادامه افزود: همزمان با کاهش نیروها، تغییر استراتژی از «اول نظامی» به استراتژی «اول صلح»، امارات تلاش می‌کند از طریق مشارکت در روند صلح سازمان ملل حمایت مردمی را در جنوب یمن دوباره جلب کند. یک دیپلمات پیشین یمنی که در واشنگتن زندگی میکند به المانیتور گفته: «امارات احتمالا مایل است از مذاکرات سیاسی برای ایجاد یک کنفدراسیون شمال-جنوب که به جنوب یمن خودمختاری می‌دهد حمایت کند.»

براساس گزارش المانیتور، ابوظبی قصد دارد نیروهایش را با 52 هزار نیروی بومی جنوب یمن متشکل از 25 تا 35 یگان که توسط مشاوران اماراتی هدایت می‌شوند جایگزین کند.

سرهنگ «محمد سالم البوهر» فرمانده نیروهای ویژه شبوانی، یک گروه مسلح که توسط امارات آموزش دیده است، به المانیتور گفته که امارات طی ماههای اخیر حمایت خود را از شبه نظامیان مورد حمایتش در عدن، شبوان و حضرموت افزایش داده است.

المانیتور در پایان نوشت: کاهش نیروهای اماراتی را می‌توان به عنوان بخشی از نگرانی این کشور از وجهه ابوظبی در عرصه بین المللی دانست، به ویژه که بحران انسانی که ناشی از حملات نظامی ائتلاف سعودی علیه مردم یمن است روز به روز گسترده تر می‌شود. اما افزایش نفرت مردم جنوب یمن از امارات به دلیل حضور نظامی که از آن به عنوان اشغالگری نیز یاد می‌شود باعث تغییر سیاست نظامی این کشور به سمت سیاست دیپلماتیک شده است.

مداخله نظامی در یمن در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی برابر ششم فروردین ۱۳۹۴ با حمله هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات طوفان قاطعیت با هدف آنچه بازگرداندن دولت منصور هادی به قدرت خوانده شد آغاز شد.

حملات ائتلاف سعودی که مورد حمایت کامل کشورهای غربی قرار دارد تا کنون منجر به کشته شدن بیش از 50 هزار نفر شده است.

کد خبر: 1022657

وب گردی

وب گردی