سهم 10درصدی درآمدهای غیرشهریه‌‌ای در بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یاسوج گفت: حداقل 10 درصد مجموع کل درآمد دانشگاه آزاد استان کهگیلویه و بویراحمد مرتبط به درآمدهای غیرشهریه‌‌‌ای تعیین شده است.

کرم جانی‌‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تعیین بودجه دانشگاه آزاد و تغییر سال مالی این دانشگاه از شمسی به تحصیلی گفت: بدون تردید، زمانی که اساس فعالیت و بودجه یکسان باشد کمک می‌‌‌‌کند به تنظیم صحیح بودجه، بدون تردید، شفافیت درآمدها و ارزیابی عملکرد دو شاخص مهم در نظام بودجه‌‌ریزی هستند که باید در کلیه واحدهای دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره اختصاص سهم 10 درصدی شهریه‌‌‌‌های متغیر کارشناسی ارشد و دکتری به توسعه امور پژوهشی یادآور شد: سیستم بودجه‌‌ریزی دانشگاه آزاد اهمیت خاصی برای بخش پژوهش قائل شده و تعیین سقف 10 درصدی از شهریه‌‌های متغیر تحصیلات تکمیلی به بودجه امور پژوهشی، نشان‌‌دهنده جایگاه ویژه پژوهش در این دانشگاه بزرگ کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه تاکید کرد: واحدهای دانشگاهی که تعداد دانشجوی بیشتری در مقطع دکتری و ارشد داشته باشند؛ بدون تردید از میزان شهریه متغیر بیشتری برای توسعه امور پژوهشی بهره‌‌‌مند خواهند شد. اگر یک واحد دانشگاهی تعداد دانشجویان اندکی در مقطع تحصیلی داشته باشد از محل 5 درصد بودجه استان، هزینه‌های پژوهشی این واحد دانشگاهی تامین می‌‌‌‌شود.

جانی‌‌پور درباره تقسیم‌‌‌‌‌بندی بودجه در دانشگاه آزاد استان کهگیلویه و بویراحمد متذکر شد: تنظیم بودجه ما در دانشگاه آزاد استان یاسوج به دوبخش هزینه‌‌‌های اجتناب‌‌‌‌‌ناپذیر و تکلیفی تقسیم می‌‌‌شود. هزینه‌‌های اجتناب ناپذیر هزینه‌‌هایی است که مجبور به پرداخت آن هستیم و شامل حقوق و دستمزد و هزینه‌‌های جاری می‌‌شود. در بحث هزینه‌‌های تکلیفی اولویت اول ما امور پژوهشی و بعد امور رفاهی است.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش دانشگاه آزاد در حل مسائل جامعه به بحث ارتباط با صنایع مختلف و کمک به توسعه صنعت هر استان و ایجاد درآمدهای غیرشهریه‌‌ای در این دانشگاه توجه ویژه‌‌ای شده است. در بحث درآمدهای غیرشهریه‌‌ای تولید محصولات دانش‌‌‌بنیان و گیاهان دارویی بر مبنای پتانسیل استان و ارتباط با صنایع مختلف تعیین شده و از مجموع کل درآمد دانشگاه آزاد استان یاسوج حداقل 10 درصد مرتبط به درآمدهای غیرشهریه‌‌‌ای تعیین شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد درباره اختصاص بودجه به برنامه‌‌‌‌های پیش‌‌‌‌‌بینی نشده خاطرنشان کرد: فرض ما در تقسیم‌‌بندی بودجه وجود ثبات در بازار اقتصادی است. چیزی به اسم امور پیش‌‌بینی نشده نداریم و سیستم بودجه‌‌ریزی دانشگاه آزاد با توجه به مشکلات و تنگناهای درآمدی بیشتر باید به سمت صرفه‌‌جویی در هزینه‌‌‌‌ها حرکت کند.

جانی‌‌پور درباره حذف بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم تاکید کرد: بدون تردید، دانشگاه آزاد هم جز مراکز آموزش عالی کشور است و نباید وزارت علوم استثنایی میان این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌‌‌ها قائل شود. حذف بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به گستردگی که در سراسر کشور دارد بدون تردید، اثرات جبران‌‌‌‌‌ناپذیری را در توسعه امر پژوهش‌‌های کاربردی و کمک به حل مسائل کشور خواهد داشت که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023522

وب گردی

وب گردی