تحریم وزیر خارجه به معنای شکست در دیپلماسی است / کاندیدای ۱۴۰۰ نمی‌شوم

وزیر امور خارجه گفت: تحریم وزیر خارجه یعنی چی؟ یعنی شکست در گفتگو، شکست در دیپلماسی و مخالفت با گفتگو. این تفاوت دو گفتمانی است که یک مسیر را طی می‌کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران و رسانه های داخلی و خارجی، به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار اظهار داشت: روز خبرنگار، روز شهادت محمود صارمی در مزار شریف است. در آن حادثه ۱۱ نفر از دیپلمات های ایرانی هم به شهادت رسیدند. آن حادثه ثابت کرد خون دیپلمات ها و خبرنگاران به هم آمیخته است

ظریف تاکید کرد: امروز شاهد دو گفتمان در دنیا هستیم. این دو گفتمان در دو جبهه مقابل هم هستند. یک گفتمان، گفتمان صلح، گفتگو و چندجانبه گرایی است و یکی هم گفتمان زورگویی، تروریسم و قانون شکنی است.

آمریکا نان ملت ایران را به سیاست گره زده است

وی با بیان اینکه تروریسم اقتصادی یک واقعیت است، بیان کرد: دولت آمریکا می‌گوید مردم ایرات اگر بخواهند نان بخورند باید سیاست خود را تغییر دهند. این تلاش برای محروم کردن بیماران از دارو است، که هنوز به برکت تولید داخلی نیاز ما به آنها خیلی کم است. اقدام آمریکایی‌ها تلاش برای گرسنه کردن مردم ایران است.

ظریف ادامه داد: ما تمدنی هستیم که در اوج عقب ماندگی آنها علم خود را مجانی به آنها دادیم اما امروز اجازه نمی‌دهند حتی ما علم را از آنها خریداری کنیم. ولی ایران در حوزه های مختلفی از جمله نانو، فضایی و هسته ای پیشرفت‌های زیادی در دنیا داشته است.

آمریکا در عرصه بین المللی تنهاست

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بنابراین گفتمان شرارت که در کاخ سفید و توسط تیم B و گفتمان گفتگو و صلح و دوستی که توسط ایران مطرح می شود، امروز آمریکا در عرصه بین المللی تنهاست و کشورهایی هستند که از قرار گرفتن نام‌شان در کنار آمریکا خجالت می‌کشند.

وی ادامه داد: آنها پس از ۱۸ سال در حال خروج خفت بار در افغانستان هستند. در عراق که باعث ایجاد داعش شدند، در سوریه که چیزی جز باخت نداشتند، در خلیج فارس که فقط جنایت به بار آوردند و هر جا رفتند جز خفت و خواری ندیدند. آمریکا جز در «گرانادا» هیچ نبردی را نبرده است و در ۷۰ سال اخیر فقط در برابر گرانادا پیروز شده است.

مردم آمریکا گرفتار فرهنگ هفت تیر کشی شده‌اند

ظریف خاطرنشان کرد: دوره گفتمان سلطه، ابرقدرتی و زور گویی تمام شده است. ما با مردم امریکا مشکلی نداریم. مردم آمریکا گرفتار فرهنگ زورگرایی، خشونت و هفت‌تیرکشی شدند. آنها گرفتار فرهنگی هستند که از جنگ به عنوان یک گزینه روی میز صحبت می‌کند. این یک فرهنگ پذیرفته شده نیست و برای همین مجبور هستند تحریم کنند.

تحریم وزیر خارجه به معنای شکست دیپلماسی است

وزیر امور خارجه گفت: تحریم وزیر خارجه یعنی چی؟ یعنی شکست در گفتگو، شکست در دیپلماسی و مخالفت با گفتگو. این تفاوت دو گفتمانی است که یک مسیر را طی می‌کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه این دنیای امروز ماست و رسانه به دلیل متکثر شدن ابزار قدرت می تواند به جهان شکل بدهد، اظهار داشت: امروز دوران انسان ها و مردم آغاز شده است و جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال اخیر هیچگاه در کنار قدرت های ظالم نبوده بلکه در کنار مردم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ما امنیت و پیشرفت خود را نخریده و نخواهیم خرید، ادامه داد: امنیت و پیشرفت ما از مردم ناشی شده است و هر چقدر بر ما فشار آوردند، ما راه خودمان را رفتیم و چون تکیه بر مردم داشتیم، موفق شدیم.

ظریف متذکر شد: در جنگ تحمیلی هر چه کردیم به ما سلاح ندادند به این معنا که ما را از داشتن ابتدایی ترین سلاح های دفاع از مردم محروم کردند. در مقابل کشورهای مختلف جهان از جمله فرانسه، آلمان و آمریکا حمایت‌های مختلفی را از عراق و صدام داشتند.

وزیر امور خارجه با طرح این سوال که امروز ما کجا هستیم و صدام کجاست، گفت: ما سر جای خود ایستادیم، موشک های خود را ساختیم و توانستیم پهپاد آمریکایی را سرنگون کنیم. دشمنان با تحریم و فشار نمی توانند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند.

ابرقدرت‌ها برای ما هیچی نیستند

ظریف بیان کرد: دشمنان در گام بعدی انتظار داشتند که ما نیروگاه هسته ای خود را چون سوخت به ما نمی‌دهند، آن را تعطیل کنیم اما نکردیم.

وی افزود: برای ما این قدرت گذار است و می‌دانیم که هیچ قدرتی ابدی نیست و تنها قدرت، قدرت خداست.

وزیر امور خارجه خطاب به ابرقدرت‌ها گفت: ممکن است برای برخی خدا باشید اما برای ایران هیچ نیستید. این بار هم به لطف خدا فشارهای شما را با تاکید بر توانمندی‌های داخلی، روابط با کشورهای دوست، اقتصاد مقاومتی و تکیه بر مردم خود جبران می‌کنیم.

ما پشت مردم پنهان نمی‌شویم، بدهکار مردم هستیم

وی تاکید کرد: ما پشت مردم پنهان نمی‌شویم و حمایت از حقوق مردم را وظیفه خود می‌دانیم. ما از مردم خود شرمنده و به آنها بدهکاریم. خیلی باید کار کنیم تا بتوانیم آنچه را که مردم به ما دادند، جبران کنیم.

ظریف اظهار داشت: مردم صاحب اختیار ما هستند و کسانی که فکر می‌کنند با فشار مردم می‌توانند به آرزوهای خود برسند، قطعا این آرزوها را به گور خواهند برد.

توضیحات ظریف درخصوص دیدار با یک سناتور آمریکایی

وی در خصوص دیدار خود با یک سناتور آمریکایی در نیویورک، گفت: من در زمان حضور در نیویورک برای حضور در سازمان ملل و جلسات مجمع عمومی می‌روم و وقتی در آنجا حضور دارم از ابتدای صبح تا آخر وقت ملاقات و گفتگوهایی دارم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ملاقات‌های ما با رسانه‌ها و افرادی خارج از قوه اجرایی آمریکا است، افزود: علی رغم ادعای آمریکایی‌ها آنها چندان به آزادی بیان قائل نیستند؛ هیچ گاه ما اعلام نکردیم که با چه نخبگانی از آمریکا دیدار می‌کنیم و اگر خودشان خواستند می توانند این کار را انجام دهند.

ظریف تصریح کرد: اگر قرار باشد من محتوای نشست و ملاقات‌های خود را مطرح کنم، افراد دیگر احساس می‌کنند در ملاقات با بنده در حال گفتگو هستند و خاصیت دیپلماسی از بین می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم دیپلماسی رسمی و عمومی را مخلوط کنیم، گفت: ما رعایت طرف مقابل که برای ملاقات با ما می‌آید را می‌کنیم.

تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی در ایران، جمعی است

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سیاست خارجی در ایران یک فرآیند تصمیم گیری جمعی است و بنده هم حضور دارم و هیچکس به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد، اظهار داشت: ما در در محضر مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی و دولت هر زمان که لازم باشد تصمیم گیری می‌کنیم و بنده هم افتخار می‌کنم که عضوی از این فرآیند هستم.

کاندیدای ۱۴۰۰ نمی‌شوم

ظریف در پاسخ به سوالی درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من یک بار در تلویزیون هم گفتم که اگر می‌خواهید برویم محضر و من امضا کنم و الان هم در برابر همه جهان اعلام می‌کنم که آن کار[ریاست جمهوری] را بلد نیستم.

وی ادامه داد: نگران ۱۴۰۰ نباشید! به خاطر نگرانی از سال ۱۴۰۰ مانع کار من نشوید، بنده مخلص همه شما هستم. محضر هم بخواهید می‌آیم و محضری امضا می‌کنم و در سال ۱۴۰۰ یا در دانشگاه هستم یا در منزل.

آمریکا مسئول تنش در خلیج فارس است

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا مسئول تنش در خلیج فارس و دنیاست، تصریح کرد: کسی که آتش افروز است نمی تواند آتشنشان باشد. آمریکا هر گاه به خلیج فارس آمده است، جز خشونت و جنگ نتیجه ای به بار نیاورده است.

ظریف گفت: گویا آنان ضرب‌المثل قدیمی چینی را نمی‌فهمند که «آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود» بر این اساس یا عقل آنها مشکل دارد یا باید چندین بار گزیده شوند.

انگلیس شریک تروریسم اقتصادی آمریکاست

وزیر امور خارجه درباره توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس گفت: اقدام انگلیس در جبل الطارق راهزنی دریایی است و ادعای آنها مبنی بر تصمیم اتحادیه اروپا هم اشتباه است. اگر چه ارتباطی به آنها ندارد اما ما بار دیگر می گوییم که مقصد ادعایی آن نفتکش که سوریه بوده، اشتباه است.

وی بیان کرد: انشالله امسال نیاز ما از نفت و درآمد آن کمتر می شود و انگلیس امروز شریک تروریسم اقتصادی آمریکاست و قطعا این شراکت تبعاتی را برای آنان خواهد داشت.

ظریف با بیان اینکه ما مسئول امنیت خلیج فارس هستیم، گفت: ما در اجرای وظیفه خود برخی اوقات از بعضی تخلفات چشم پوشی می کردیم اما امروز دیگر دلیلی بر چشم پوشی از تخلف صورت گرفته توسط انگلیسی‌ها که راهزنی کردند نمی بینیم.

کد خبر: 1023764

وب گردی

وب گردی