افزایش تولید زعفران با کمک دستاوردهای فضایی

وزیر ارتباطات با سازمان فضایی و سازمان فناوری اطلاعات تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردند تا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و همچنین اینترنت اشیا بتوانند میزان تولید زعفران را افزایش دهند .

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمد جواد آذری جهرمی امروز در دومین روز سفر استانی خود به خراسان رضوی، با هدف بررسی ارتباطات در شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد وارد شهرستان کاشمر شد و در جلسه شورای اداری این شهرستان حضور پیدا کرد.

وزیر ارتباطات در این جلسه با تاکید بر اینکه اقتصاد آینده‌، اقتصاد متکی به نفت نخواهد بود، گفت: در حوزه فناوری اطلاعات باید ابر و باد و مه و خورشید و فلک به حرکت درآیند تا آینده کشور را بسازند که این آینده یک محور اقتصادی یعنی اقتصاد دیجیتال، برای آینده روشن دارد که توسط جوانان ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه این اقتصاد در همه حوزه‌ها ورود می‌کند، افزود: امروز فناوری کمربند همه حوزه‌ها است. وقتی فناوری اطلاعات با استفاده از اینترنت اشیا و استفاده از خدمات نسل ۴ و ۵ در حوزه کشاورزی ورود می‌کند باعث کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری می‌شود و می‌تواند تحول جدی در اقتصاد ایجاد کند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در پارس آباد به واسطه فناوری اطلاعات دو هزار هکتار زیر کشت رفته است که محصولات این زمین دو برابر و مصرف آب ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و چه چیزی بهتر از این؟

وی افزود: امروز در تربت حیدریه، سازمان فضایی و سازمان فناوری اطلاعات تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردند تا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و همچنین اینترنت اشیا بتوانند میزان تولید زعفران را افزایش دهند تا از هر هکتار به جای سه و نیم کیلوگرم، شش کیلوگرم زعفران برداشت شود.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید تاکید کرد: فناوری اطلاعات می‌تواند شبکه توزیع را هم متحول کند و درآمدها را افزایش دهد.

آذری جهرمی با تاکید بر این که هر تحولی می‌تواند نشانه‌هایی داشته باشد، گفت: تحول دیجیتال هم نشانه‌هایی دارد که در حال بروزرسانی است. وقتی در انتخابات اتاق بازرگانی از ۳۵ عضو ‌منتخب پنج عضو از جامعه فناوری اطلاعات هستند یعنی جامعه به این واقعیت رسیده که باید به این حوزه توجه شود. وقتی نظام پرداخت و حمل و نقل همگانی فراگیر شده است یعنی تحول دیجیتال در حال ظهور و بروز است و باید از مواهب اقتصادی آن هم بهره‌مند شویم.

وزیر دولت دوازدهم تصریح کرد: در این مرحله وظیفه‌ ما افزایش دسترسی به شبکه است. چرا که با افزایش دسترسی‌ها می‌توان ظرفیت ایجاد مشاغل و کسب درآمد را افزایش داد. بنابراین اگر به توسعه دسترسی توجه می‌کنیم هدف بالاتری را مدنظر قرار داریم.

وی افزود: آمارها حاکی از آن است که در یک سال و نیم گذشته با افزایش دسترسی‌ها به شبکه ملی اطلاعات در مناطق شهری از ۵۰ به ۱۰۰ درصد و در مناطق روستایی تا بیش از ۷۰ درصد، باعث افزایش تعداد شرکت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات شده است و به دنبال آن، هم اشتغال و هم افزایش درآمد ایجاد شده چرا که شرکت‌ها نیاز به دسترسی با کیفیت و امن دارند.

آذری جهرمی تاکید کرد: در شهر کاشمر برای توسعه دسترسی ۴ میلیارد تومان هزینه شده است و با توجه به درخواست‌ها تا پایان سال هفت و نیم میلیارد تومان دیگر با هدف ارتقای دسترسی هزینه می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وظیفه ما بعد از فراهم کردن دسترسی‌ها تسهیل فرایند رشد شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات است، افزود: طرح «نوآفرین» به همین منظور تهیه و در هیات دولت به تصویب رسید و از زمان ابلاغ و اجرایی شدن تاکنون ۱۰۰۰ شرکت ثبت نام کرده‌اند تا شرایط راه‌اندازی همچون بیمه، مالیات و مسائل دیگر تسهیل شود تا این شرکت‌ها بتوانند از مرحله ایده با درآمد صفر ظرف سه سال به درآمد ۵۰۰ میلیون تومان برسند و بعد از آن هم این شرکت‌ها به پارک دیجتال هدایت می‌شوند تا به درآمد ۵ میلیارد تومان برسند.

آذری جهرمی ادامه داد: جدا از آن طرح کارفا (ارائه تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت‌های نوپا در حوزه فاوا) را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بر اساس آن ۶۸ هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شود که برش‌های استانی و شهرستانی آن به زودی نهایی و ابلاغ می‌شود. این‌ها حوزه‌هایی است که به آن پرداخته‌ایم و مجموعه همه آنها آینده اقتصاد کشور را می‌سازد.

وزیر جوان کابینه با بیان اینکه تحول دیجیتال ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم دارد، گفت: امروز ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به حدی است که وزیر امورخارجه را تحریم می‌کنند تا نتواند صدایش را به گوش جهانیان برساند.

وی افزود: تحول دیجیتال قطعا آثار فرهنگی هم دارد و می‌تواند منجر به تغییر سبک زندگی شود که اتفاقا این تغییر ایجاد شده است، به طوری که امروز دیگر مثلا خبری از صف‌های طویل پرداخت و برداشت در بانک‌ها نیست.

آذری جهرمی ادامه داد: بسیاری مشاغل در سال‌های آینده موقعیت خود را از دست می‌دهند. در سال‌های آینده دیگر پخش کننده قبض یا کنترنویس وجود ندارد. البته با ریزش‌های مشاغل سنتی رویش‌های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات داریم. این اتفاقاتی است که به واسطه تحول دیجیتال شاهد آن خواهیم بود و سبک زندگی و شیوه کار ما را عوض می‌کند.

وزیر دولت دوازدهم تصریح کرد: بنابراین باید برای این نوع سبک زندگی برنامه داشت. اگر برنامه فرهنگی نداشته باشیم رشد ما در تحول دیجیتال کاریکاتوری می‌شود. عده‌ای معتقدند که رشد خود را در حوزه فناوری اطلاعات متوقف کنیم تا در حوزه فرهنگی متناسب با حوزه فناوری اطلاعات رشد کنیم. این در حالی است که چنین رویکردی باعث از دست رفتن مزایای اقتصاد دیجیتال می‌شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه تحول دیجیتال مزایای دیگری هم دارد و آن غیر قابل تحریم بودن آن است، گفت: فناوری اطلاعات متکی به فکر و مغز است که غیر قابل تحریم است و این ویژگی از مزایای این حوزه محسوب می‌شود. بر اساس آمارها پس از تحریم‌ها در برخی حوزه‌ها با رشد منفی مواجه شدیم اما در فناوری اطلاعات شاهد رشد مثبت هستیم.

وی افزود: در هر حال در این حوزه موضع ما تلاش و کوشش برای ایجاد تحول است و برابر تحول هم همیشه مقاومت وجود دارد و هر چه مخالفت‌ها و مقاومت‌ها بیشتر شود یعنی مسیر حرکت ما درست است.

وزیر ارتباطات گفت: همانطور که تاکنون به تعهدات خود برای افزایش دسترسی به مردم و مسوولان شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد عمل کردیم از این پس هم به تعهداتمان برای ارتقای کیفیت ارتباطات عمل می‌‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023919

وب گردی

وب گردی