تحصیل ۹۱۰ هزار هنرجو در هنرستان‌ها

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش با اشاره به تحصیل 910 هزار هنرجو در هنرستان‌ها، گفت: بیش از 280 هزار خروجی دیپلم داریم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه قبول ندام که در نظام آموزشی مهارتی ناکام هستیم، اظهار کرد: نظام‌های آموزشی مهارتی در دنیا، تقاضامحور است.

وی با بیان اینکه خروجی دانش‌آموزان ما باید به بازار کار وصل شود، افزود: برای اشتغال به زیرساخت اقتصادی، حقوقی و قانونی نیاز داریم و دستگاه‌ها باید در جذب و بکارگیری افراد سهم خود را ایفا کنند؛ زمانی که بنگاه‌های اقتصادی فعال هستند، پویایی اشتغال را بیشتر می‌بینیم.

آذرکیش با اشاره به تحصیل 910 هزار هنرجو در هنرستان‌ها، گفت: بیش از 280 هزار خروجی دیپلم داریم که باید مشوق‌هایی برای به‌کارگیری آنها داشته باشیم؛ 28.42 درصد دانش‌آموز رشته تجربی داریم، چطور می‌شود که بیشتر از 60 درصد داوطلبان کنکور رشته تجربی هستند؟ یک علت سیگنال‌هایی است که برای اشتغال در رشته‌های پزشکی می رسد.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش در حال کنترل ورود به رشته تجربی است؛ مولفه‌های تأثیرگذار دیگری هم داریم. به عنوان مثال غول کنکور یکی از مشکلات بزرگ ماست.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها را نیز باید در ناکامی آموزش های مهارتی درنظر بگیریم، بیان کرد: چه میزان از تولیدات رسانه ملی مختص تقویت فرهنگ کار است؟ قانون جامع مهارت در مجلس تصویب شده و هدف انسجام بخشی به آموزش های مهارتی را دنبال می کند؛ آموزش های مهارتی ماهیتا تقاضامحور است و باید بنگاه‌ها بر اساس قوانینی، در فرایند آموزش وارد شوند.

وی افزود: اگر از سوی بازار کار به ما اعلام نیاز شود، آماده تربیت نیروی هستیم اما باید با تعهد بکارگیری توأمان باشد؛ پیوند بین نظام اقتصادی و آموزشی در جوامع موفق، بالاست.

آذرکیش با بیان اینکه تعامل اثربخش بین دستگاهی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، گفت: مشارکت دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی باید برقرار شود. خلأیی که داریم پیوند بین بنگاه‌های اقتصادی و آموزش مهارتی است؛ عملکرد هنرستان‌ها علی‌رغم کمبودها قابل دفاع است و می‌توانند در صورت لزوم نیازهای بازار کار را پاسخگو باشند.

وی افزود: باید بهترین برگه و مدرک برای استخدام و تسهیلات و... گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای باشد؛ تضمین‌های لازم را باید برای قوانین مصوب داشته باشیم؛ برخورداری از گواهینامه صلاحیت حرفه ای در قانون برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است و اقتصاد موتور محرکه آموزش های مهارتی است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1024251

وب گردی

وب گردی