نخبه‌پروری ناکارآمد مدارس سمپاد، خدمات آموزشی را طبقاتی می‌کند

عضو انجمن جامعه‌شناسی آموزش‌و‌پرورش گفت: فرآیند ایزوله سازی، تفکیک و برجسته کردن دانش‌آموزان سمپاد منجر به نخبه‌پروری ناکارآمد شده و پیامد‌هایی همچون طبقاتی ‌شدن خدمات آموزشی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیش از 70درصد نفرات برتر کنکور 98 در گروه‌های ریاضی، تجربی و انسانی در مدارس سمپاد تحصیل کرده‌اند. سهم مدارس غیرانتفاعی‌ و نمونه دولتی‌ در کنکور سال جاری به ترتیب 14 و 13درصد بوده است. برخی رسانه‌ها و کارشناسان آموزش مدعی شدند رقابت در این آزمون، چندان برابر نبوده است.

حسین دهقان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مزیت نسبی مدارس سمپاد نسبت به مدارس دولتی اظهار کرد: در ابتدا باید بررسی کرد که مدارس سمپاد چه نقشی سیستم و تشکیلات آموزش‌و‌پرورش و آموزش عمومی جامعه دارد و در راستای توسعه فرهنگ کشور تا چه اندازه‌ای مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: من با وجود مدارس سمپاد موافق نیستم؛ زیرا مدارس این چنینی عملاً جمعی از دانش‌آموزان را ایزوله و برجسته کرده و خدمات ویژه‌ آموزشی در اختیار آن‌ها می‌گذارند. در نهایت این مدارس، دانش‌آموزانی که تحت این سیستم پرورش یافته‌اند را به جامعه تحویل می‌دهد. در این زمینه بررسی‌هایی صورت گرفته است که می‌توان به آن استناد کرد.

عضو انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش بر لزوم ارزیابی ماندگاری دانش‌آموزان سمپادی تاکید و بیان کرد: باید بررسی کرد گزینش دانشجو و پرورش آن‌ها در مدارس سمپاد تا چه اندازه‌ای برای کشور سودمند است، همچنین باید ارزیابی‌هایی صورت گیرد که این دانش‌آموزان تا چه اندازه‌ای در کشور ماندگار خواهند شد.

وی تصریح کرد: فرآیند ایزوله سازی، تفکیک و برجسته کردن دانش‌آموزان منجر به نخبه‌پروری ناکارآمدی خواهد شد که برای کل کشور نه‌تنها سودمند نخواهد بود بلکه زیان‌بار است. از جمله آثار منفی نخبه‌پروری ناکارآمد که توسط این مدارس ایجاد می‌شود،‌ می‌توان به طبقاتی کردن خدمات آموزشی و ویژه‌ کردن آن اشاره کرد که در نهایت به طبقاتی کردن جامعه نیز منجر خواهد شد.

دهقان افزود: در مدارس سمپاد بعد آموزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بر اساس آن برخی از این مدارس عملکرد آموزشی مطلوبی داشته‌اند، دانش‌آموزان توسط این مدارس گزینش شده و خدمات آموزشی ویژه‌ای با هدف افزایش توانایی علمی دریافت می‌کنند. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم،‌ مدارس سمپاد از این بعد عملکرد خوبی داشته‌اند.

این کارشناس آموزش و پرورش بیان کرد: این مدارس فرد تحصیل کرده با معلومات علمی بالا تربیت می‌کند؛ اما باید بررسی شود دانش‌آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند چه شرایطی را تجربه کرده‌اند. پژوهش‌های جدی در این زمینه وجود دارد و بیانگر آن است که ملاحظات اجتماعی و روانی دانش‌آموزان این مدارس را تهدید می‌کند،‌ دانش‌آموزان در این نوع مدارس تحت رقابت‌های شدیدی قرار می‌گیرند، مکانیزم این مدارس، رشد رقابتی است.

وی اظهار کرد: زمانی که مکانیزم رشد رقابتی در یک گروه اجتماعی مانند دانش‌آموزان سمپاد به شدت افزایش پیدا کرد، باید بررسی شود این فشار چه پیامد‌هایی برای آن‌ها خواهد داشت. برخی یافته‌ها نشان داده است نتایج این فشار بر نظام شخصیتی دانش‌آموزان سودمند نیست. در جریان این رقابت سنگین، اتفاقات متعددی رخ می‌دهد و باعث می‌شود شخصیتی در این دانش‌آموزان شکل گیرد که در جامعه‌ با هدف رشد و تعالی، چندان مطلوب نخواهد بود.

عضو انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش گفت: برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است در این رقابت بسیاری از اصول انسانی و مناسبات روابط اجتماعی زیر پا گذاشته می‌‌شود. فردی که در این مدارس تحصیل کرده،‌ توانا و باهوش است و در صورتی که در کشور بماند،‌ می‌تواند در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریتی کشور ایفای نقش داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: تعداد زیادی از دانش‌آموزان مدارس سمپاد در کنکور 98 رتبه‌های خوبی را کسب کرده‌اند، این امر نشان می‌دهد این افراد در آینده‌ای نه چندان دور سهمی در اداره کشور خود خواهند داشت. باید بررسی شود چنین فردی با نظام شخصیتی که خدمات آموزشی را در نظام رقابتی شدید دریافت کرده است، برای اداره جامعه در آینده از شرایط مطلوبی برخوردار است یا خیر.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025432

وب گردی

وب گردی