هاآرتص: آمریکا از نقش اسرائیل در حمله به عراق ناخرسند است

روزنامه صهیونیستی ضمن هشدار درباره «لرزان» بودن مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و بازگشت دوباره او به «برجام»، گزارشی درباره افشای نقش تل‌آویو در انفجارهای مشکوک اخیر در عراق منتشر کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، بعد از انتشار گزارش یک رسانه‌ آمریکایی درباره دست داشتن رژیم صهیونیستی در انفجارها در برخی پایگاه‌های نظامی عراق، یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی از افشای نقش تل‌آویو در این انفجارها به شدت برآشفته شده است.

روزنامه «هاآرتص»، با انتشار یک گزارش تحلیلی در این باره نوشت: «ایالات متحده که از حملات (اخیر به برخی پایگاه‌های نظامی) عراق ناخرسند است، (نقش) اسرائیل (در انفجارهای اخیر عراق) را برملا ساخت».

در این گزارش ادعا شده است: «واشنگتن از این ترس دارد که حملات اسرائیل به اهداف ایران (در عراق) سبب تضعیف روابط (آمریکا) با بغداد شود».

روز گذشته منابع خبری در واشنگتن گفتند عامل انفجارهای اخیر در برخی پایگاه‌های نظامی عراق، رژیم صهیونیستی بوده است. دو مقام ارشد آمریکایی به روزنامه «نیویورک تایمز» خبر دادند، طی روزهای اخیر رژیم صهیونیستی چند بار علیه انبارهای تسلیحاتی و زاغه‌های مهمات در عراق حمله هوایی انجام داده است.

نیویورک تایمز با بیان اینکه حملات رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های متعدد در عراق برای اولین طی چهار دهه اخیر انجام می‌شود، نوشت این تجاوزات می‌تواند عراق را بی‌ثبات کرده و بیش از پیش این کشور را در مناقشات بین آمریکا و ایران درگیر کند.

با اینکه ارتش رژیم صهیونیستی درباره این حملات سکوت کرده اما «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم در جریان سفر اخیر به اوکراین مدعی شده بود که «اسرائیل در هرجایی که بتواند منافع ایران را هدف قرار خواهد داد» (جزئیات بیشتر).

«ابو مهدی المهندس»، جانشین رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق ۳۰ مرداد در بیانیه‌ای دولت آمریکا را مسئول حوادث اخیر در پایگاه‌های نظامی عراق دانست و اعلام کرد که «آمریکایی‌ها برای هدف قرار دادن پایگاه‌ها و مقرهای عراق، چهار پهپاد اسرائیل را به این کشور وارد کرده‌اند».

در گزارش امروز (شنبه) «هاآرتص» آمده است: «رسانه‌های عراق روز سه شنبه هفته گذشته از آتش‌سوزی گسترده در یک پایگاه نظامی شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در شمال بغداد خبر دادند. این انفجار در سلسله انفجارهای مشکوک در انبارهای تسلیحاتی شبه نظامیان شیعه طی هفته‌های اخیر در پایتخت عراق و همچنین غرب این کشور صورت گرفته است».

از نظر این رسانه صهیونیست، «هر چند دولت عراق در ابتدا به دقت تلاش کرد که این انفجارها را کم اهمیت جلوه دهد اما دیگر قادر به بی اعتنایی به آنها نیست».

هاآرتص می‌نویسد: «درباره این موضوع که آمریکایی‌ها از این حملات مکرر (به عراق) در این برهه حساس خرسند باشند، تردید وجود دارد چرا که این حملات روابطشان را با متحد مهمشان عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر تضعیف می‌کند».

این روزنامه صهیونیستی می‌افزاید: «آنها (آمریکایی‌ها) پنجشنبه شب تصمیم گرفتند که نقش اسرائیل را برملا کنند. مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند که "اسرائیل مسئول این حملات (به عراق) است و هشدار دادند که تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و بغداد شاید سبب شود که (دولت) عراق از آمریکا بخواهد نظامیانش را از کشورش خارج کند».

هاآرتص در ادامه از مواضع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و از او به دلیل مواضع ناپایدارش، انتقاد کرده است.

از نظر این روزنامه چاپ فلسطین اشغالی، «اگر اوضاع خراب شود، او (ترامپ) این احتمال را دارد که به یک ستون لرزان حمایتی از اسرائیل تبدیل شود».

هاآرتص در ادامه به دو موضوع اشاره کرد، اول، مواضع ترامپ درباره لزوم ممنوعیت ورود «ایلهان عمر» و «رشیده طلیب» دو عضو دموکرات مسلمان کنگره آمریکا به فلسطین اشغالی و دوم هشدارش درباره رای دادن یهودیان آمریکایی‌ به دموکرات‌ها که به گفته او چنین رایی یا «نشانه جهل کامل» آنها است و یا «ناسپاسی آنها به آمریکا و اسرائیل».

این روزنامه با انتقاد از استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی ترامپ از این دو موضوع، از مواضع کابینه رژیم صهیونیستی درباره مواضع رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد.

در گزارش آمده است: «نتانیاهو به همراه وزرای دولت و متملقانش، سکوت پیشه کردند. ما می‌دانیم چرا آنها این کار را انجام می‌دهند: ترامپ، باراک اوباما نیست که نخست‌وزیر در سخنرانی خودش در کنگره آمریکا به او به دلیل امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران اهانت کند. سکوت نتانیاهو نشان‌دهنده این اتفاق در آینده می‌باشد: حتی اگر ترامپ نظراتش درباره موضوع ایران را تغییر دهد، نخست‌وزیر (نتانیاهو) در تقابل با او مشکل خواهد داشت».

هاآرتص می‌افزاید: «نتانیاهو به ترامپ برای تصمیم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) فشار آورده بود چرا که او در بطن وجودش دو سناریوی محتمل را ساخته بود، اول اینکه این اقدام سبب تشدید تنش نظامی و در نهایت حمله آمریکا با تاسیسات هسته‌ای ایران شود و یا اینکه در یک اقدام فراتر به سرنگونی رژیم در ایران منجر شود اما در عالم واقع شاید نتانیاهو با یک یا دو سناریو در مسیر معکوس مواجه شود».

این روزنامه در توضیح «یک یا دو سناریوی معکوس» مدنظر نتانیاهو می‌نویسد: «ممکن است ترامپ در دام اغواگری ایران قرار گیرد و در توییتر اسیر تعارفات شود و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در آمریکا، نشستی را برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای (برجام) برگزار کند. همچنین شاید با توجه به عدم رغبت واضح ترامپ برای ورود به درگیری نظامی و تصمیم احتمالی‌اش برای بازگشت از مسیر نقض توافق هسته‌ای، ایرانی‌ها به شدت دلگرم شده و حتی از توافق (برجام) خارج شوند».

این روزنامه چاپ فلسطین اشغالی می‌افزاید: «شاید کسی این انتظار را داشت که نخست‌وزیر (نتانیاهو) حالا در حال آماده شدن برای این دو سناریوی بدبینانه‌تر باشد و در حال ترسیم خطوط قرمز برای اقدام نظامی اسرائیل باشد اما او همچنان با الفاظ حقیقتا احساساتی در حال تحسین ترامپ، صحبت درباره تهدیدات ایران و فریبکاری‌های سیاسی برای جدا کردن خودش از تهدید قانونی (مربوط به پرونده‌های فسادش) به منظور پیروزی در انتخابات ۱۷ سپتامبر (سراسری پارلمانی در فلسطین اشغالی) است».

در ادامه این گزارش تحلیلی، به ناتوانی بودجه‌ای در رژیم صهیونیستی برای مقابله با تهدیدات ایران، حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطین اشاره شده است.

طبق گزارش هاآرتص، در حالی که مقام‌های وزارت دارایی رژیم صهیوینستی به دنبال کاهش دادن بودجه عمومی و به ویژه بودجه نظامی در این رژیم است، «اینطور به نظر می‌رسد که علی‌رغم بی‌میلی ترامپ (برای تقابل نظامی با ایران)، احتمال تشدید دوباره تنش‌ها وجود دارد و این سناریویی است که آماده‌سازی نظامی ویژه را ضروری می‌سازد».

به اعتقاد هاآرتص، زمانبندی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی برای کاهش بودجه عمومی و به ویژه نظامی، در برهه بدی انجام شده چرا که «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم از یک سو خواهان ایجاد «اصلاحات گسترده» در ارتش به ویژه «نوسازی توانمندی‌های نیروهای زمینی» است و از سوی دیگر، این رژیم با تهدیدات فزاینده ایران، حزب‌الله و حماس مواجه است.

کد خبر: 1025553

وب گردی

وب گردی