علمــــــــــدار نیامد

سراغ قدیمی ترین هیات مذهبی را که بگیری  بدون شک انگشت های اشاره به طرف هیات جوانان متوسلین به ابوالفضل (ع) در محله 17  شهریور  نشانه می رود و نام "حاج حسن تره کار" را می آورند. اگر به طرف محل هیات بروی  می بینی که بیشتر از جوانان قدیمی اند که حالا پدر بزرگ شده اند و  فرزندان و حتی نوه های خردسال شان پای ثابت هیات شده اند .

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هیات جوانان متوسلین به حضرت ابوالفضل در سال 1346 در خانه کاشی شماره 63 کوچه کلانتری در خیابان 15 متری دوم کار خود را شروع کرد و به جرات می توان گفت که از بزرگترین هیات های تهران با بیش از هزار نفر عزادار است.

شما حاج حسن تره کار را می شناسید ؟

هنوز چند ساعت مانده تا دسته های عزاداری بیایند بیرون و در محله راه بیفتند و عزاداری کنند و این فرصت مناسبی است که بروی و در اتاقی که در گوشه گاراژ قرار دارد بنشینی تا بانیان هیات از گذشته های دور و وضعیت حال هیات برایت بگویند.

بیرون از اتاق – اما- هر کس به کاری مشغول است . بوی غذایی که سالهاست به نام غذای امام حسین معروف شده همه فضای گاراژ را پر کرده یکی اکو را آماده می کند و دیگری طبل و سنج را و مردی میانسال که قدرت انجام کارهای سنگین را ندارد وظیفه هل دادن چارچرخه را برعهده دارد.

بوی غذایی که سالهاست به نام غذای امام حسین معروف شده همه فضای گاراژ را پر کرده یکی اکو را آماده می کند و دیگری طبل و سنج را و مردی میانسال که قدرت انجام کارهای سنگین را ندارد وظیفه هل دادن چارچرخه را برعهده دارد

"حاج حسن تره کار " با اشاره به اینکه هیات جوانان قبلا به شکل جلسات هفتگی قران در منازل اعضا تشکیل می شد می گوید: پدرم مرحوم حاج روح الله و حاج علی رجبی و حاج احمد شاکری از بانیان هیات بودند و شاید تصور نمی کردند که هیات عزارداری جوانان متوسل به ابوالفضل تبدیل به اولین و بزرگترین هیات در شاد آباد شود .

او به بزرگ شدن تعداد عزادارن و اعضای ثابت هیات اشاره می کند و ادامه می دهد: با ثابت شدن مکان هیات در خیابان اصلی 17 شهریور هر روز به تعداد اعضای هیات اضافه شد و بیشتر اهالی عضو شدند و در ایام محرم بیش از هزار نفر عزاداری می کردند.

هیات جوانان فقط باسینه زنی عزاداری می کند و مجلس زنانه ندارد

"حاج حسن اصغری "برادر سه شهید و از بانیان هیات با بیان این مطلب می گوید: از سال 1340 ساکن محله شدم و برادران شهیدم وشهیدان دیگر درتاسیس هیات نقش مهمی داشتند.

اوبا اشاره به اینکه در سال های اول تاسیس هیات همه اهالی شرکت می کردند می گوید :نمی توانید محله 17 شهریور که آن روزها کوی مهرزاد نامیده می شد را با امروز مقایسه کنید آن روزها آب شرب توسط میراب ها تامین می شد آب در جوی های آب باز و در آب انبارها ذخیره می شد.سرتاسر خیابان های خاکی درختان چنار بود که از آب جوی ها سیراب می شد و خانه ها با فاصله بسیار زیادی از هم قرار داشت.

نمی توانید محله 17 شهریور که آن روزها کوی مهرزاد نامیده می شد را با امروز مقایسه کنید آن روزها آب شرب توسط میراب ها تامین می شد آب در جوی های آب باز و در آب انبارها ذخیره می شد.سرتاسر خیابان های خاکی درختان چنار بود که از آب جوی ها سیراب می شد و خانه ها با فاصله بسیار زیادی از هم قرار داشت

آن روزها "حاج محمد رضا حاجی ها" مالک زمین های محله بود حتی دبستان بهمنیار که هنوز هم دیوار به دیوار هیات است و به علت فرسودگی خالی مانده است هم املاک او بود.

اصغری با بیان این مطلب می گوید: در روزهای پیروزی انقلاب مدرسه تخلیه شد وکمیته انقلاب اسلامی در آن مستقر شدند و پس از اینکه اماکنی ازطرف سپاه برایشان در نظر گرفته شد دوباره تخلیه شد و هنوز هم خالی است.

رفتگران را مردم محله انتخاب می کردند

سال های دهه 50-40 رفتگران محله را خود مردم انتخاب کردند. حاج حسن تره کاربا بیان این مطلب می گوید : سال های 54-53 محله رفتگر نداشت و چند نفر از اهالی که کاری نداشتند به شهرداری منطقه که آن روزها روبروی شرکت دخانیات قرار داشت معرفی کردیم و استخدام شدند.

او می گوید :درانجمن ها چند نفر از اهالی هر محله عضو بودند و مشکلات محله را بررسی ورسیدگی می کردند و چون در محلات اقماری و حاشیه ای رفتگر و نیروهای خدماتی وجود نداشت با معرفی اعضا در شهرداری و سازمان های مختلف استخدام می شدند.

حاج حسن به خرید فرغون و جارو و دیگر وسایل نظافت شهری از طرف اهالی اشاره کرده و می گوید: رفتگران محله را تمیز می کردند و هر دو سه روز یکبار ماشین جمع آوری زباله به محله می آمد و زباله را به بیرون شهر منتقل می کرد.

سال های 54-53 محله رفتگر نداشت و چند نفر از اهالی که کاری نداشتند به شهرداری منطقه که آن روزها روبروی شرکت دخانیات قرار داشت معرفی کردیم و استخدام شدند

طلبه ای که در محله ماندگار شد

سال های اول تاسیس هیات "حجت الاسلام حسینی" که چندین سال است امامت جماعت مسجد ولی عصر (عج) را بر عهده دارد در قم طلبه بود و از او دعوت می کردیم تا واعظ هیات در شب های عزاداری باشد.

حاج حسن تره کار با بیان این مطلب می گوید :حاج آقا حسینی از قم تا میدان خراسان می آمد و یکی از بچه های هیات مامور می شد تا او را تا محله بیاورد وسیله نقلیه هم که به این وسعت نبود با سختی فراوان او را به محله می آوردیم تا اینکه بعد از چند سال ساکن محله 17 شهریور و امامت جماعت مسجد ولی عصر(عج) شد.

جوانان دیروز ؛جوانان امروز

جوانان هیات متوسلین به حضرت ابوالفضل حالا دیگر پیر شده اند حاج آقا تره کار 70ساله این روزها بنگاه مشاور املاک دارد و محیط بزرگ گاراژ را در اختیار هیات قرار داده است.

تقسیم شدن هیات های عزاداری به هیات های کوچکتر رسمی است که در همه محلات اتفاق می افتد و قدیمی ترین هیات کوی مهرزاد هم در سال های گذشته به هیات حضرت علی اکبر (ع) ،هیات محبان علی اکبر(ع) ؛ هیات دو طفلان مسلم (ع) و هیات حسین ابن علی (ع)تقسیم شدند .

صدای بلندگوها را کم کنید

تره کار به رعایت حال همسایه ها در ایام عزاداری اشاره می کند و می گوید :مراسم از ساعت 8 و نیم شروع و نهایتا تا 11 تمام می شود و در این مدت سعی می کنیم که صدای بلندگوها برای همسایه ها مزاحمت ایجاد نکند.

روند توزیع احسان به امام حسین(ع) از سال 46 تا 98

مثل این روز نبود که ظروف یکبار مصرف تبدیل به جز لاینفک زندگی روزمره ما شود و عضو ثابت مراسم و مناسبت هایمان شود.

ایام محرم سال های دهه 40 و 50 اصلا شباهتی به این روزها نداشت. آشپز هیات عذای چهار نفر را در یک سینی بزرگ روحی می کشیدند و سینه زنان و مهمانان هیات با دست و یا قاشقی که معمولا از خانه آورده بودند در گروه های 4 نفره غذای خود را می خوردند.

ایام محرم سال های دهه 40 و 50 اصلا شباهتی به این روزها نداشت. آشپز هیات عذای چهار نفر را در یک سینی بزرگ روحی می کشیدند و سینه زنان و مهمانان هیات با دست و یا قاشقی که معمولا از خانه آورده بودند در گروه های 4 نفره غذای خود را می خوردند

حاج حسن تره کار بابیان این مطلب می گوید:بعد از گدشت چند سال غذاها را در بشقاب های روحی که به آن دوری می گفتند می کشیدیم و پخش می کردیم و از چند سال پیش که ظروف یکبار مصرف به بازار آمد کارها ساده تر و البته تمیزتر شده است.

حضور شهدا در هیات جوانان متوسلین به ابوالفضل (ع)

" حاج حسن اصغری" برادر شهیدان اصغری با اشاره به اینکه در سال های اول تاسیس هیات حجت الاسلام علی اکبر،حجت الاسلام علی اصغر و علی اصغری از اعضای هیات بودند می گوید :بیشتر اهالی محله از جمله شهدای محل عضو هیات جوانان بودند می گوید:«شهید علی اکبر داوطلبانه کلاس های نهضت آموزی تشکیل داده بود و در سال 65 در محور حاج عمران به شهادت رسید.

شهید علی اصغر در سال 62در منطقه طلاییه و علی در سال 62 در جفیر شهید شدند و پیکر علی اکبر و علی هنوز نیامده و مفقود الاثر هستند.

در محله 17 شهریور 111هیات فعالیت می کند

مردم به افراد قدیمی و بانیان هیات احترام می گذارند.حاج حسن تره کار با بیان این مطلب می گوید: اعضای هیات قدیمی مورد اعتماد و اطمینان اهالی هستند و اگر مشکلی برایشان پیش بیاید به آنها مراجعه می کنند و در ایام محرم اعضای هیات های عزاداری در قالب دسته ها به دیدن هیات قدیمی می آیند.

در محله 17 شهریور 112 هیات عزاداری فعالیت می کنند و قدیمی ترین هیات ها سینه زن هستند .

اعضای هیات با اینکه ممکن است از محله رفته باشند در ایام محرم و تاسوعا و عاشورا به محلات قدیمی خود می آیند و در هیات ها شرکت می کنند.

حاج حسن از شهرک غرب می آید و برخی دیگر از اعضا از محلات و مناطق دیگر خود را به هیات می رسانند.

هیات جوانان متوسلین به ابوالفضل تا یک ساعت دیگر بر خواهند گشت. اما هنوز مردی با صدای آرام گوشه ای از هیات زیارت عاشورا می خواند

ساعت 10صبح است بوی اسپند در فضامی پیچد و زنی با سینی شیر خود را به کنار دسته می رساند . اعضای هیات کمکش می کنند و لیوان های شیر داغ و کیک های یزدی را میان عزاداران تقسیم می کنند .

صدای یا حسین محله را پر می کند و بیش از 1000 نفر یکصدا مصیبت آقا را زمزمه می کنند.

هیات جوانان متوسلین به ابوالفضل تا یکی دو ساعت دیگر بر خواهند گشت. اما هنوز مردی با صدای آرام گوشه ای از هیات زیارت عاشورا می خواند.

زهره سادات حاجیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1027098

وب گردی

وب گردی