سراهای نوآوری نقشی تعیین‌کننده در ایجاد امنیت غذایی دارند/ راه‌‌‌‌‌‌اندازی تور نوآوری در پارک‌های علم و فناوری

سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه ایجاد تور نوآوری در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد داخل کشور داریم؛ اما اگر درجه کیفی این پارک بالاتر رود می‌‌تواند پذیرای صاحبان صنایع خارجی هم باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه با رشد تکنولوژی‌‌های نوین و گسترش دسترسی به شبکه‌‌‌های ارتباطی و اجتماعی، انفجار حوزه فناوری اطلاعات، توسعه روزافزون دانش کارآفرینی و فزونی کسب و کارهای نوپا بر پایه تکنولوژی، انقلابی نو در کشور به‌ویژه در بخش دانشگاه و صنعت در حال شکل‌گیری و تکامل است. در این راستا و در تحقق نهضت تولید علم و تجلی در چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، ایجاد مراکز کارآفرینی تخصصی از جمله وجود پارک‌های علم و فناوری، پلی است سیال در مسیر خلق ارزش افزوده که در توسعه و تعالی هر کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.
در حرکت به سوی اهداف کلان دانشگاه‌‌ها، پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یکی از مراکز علمی برتر که شالوده آن با دانش برتر تجاری در زمان خود، بنیان‌‌گذاری شده است، توانست با تدوین و ارائه طرح تجاری، (BusinessModel)، موافقت اصولی خود را در سال 93 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کند و اولین پارک غیردولتی این دانشگاه با هم‌‌یاری و افتخار حضور اندیشمندان راه‌‌گشای دانشگاهی، در دو مرکز حرفه‌‌ایی (قلهک- پاسداران)، راه اندازی شد.

این مجموعه سعی دارد بتواند با استفاده از ظرفیت‌‌ها و زیر ساخت‌‌های عظیم موجود در دانشگاه آزاد اسلامی و جایگاه این دانشگاه به لحاظ سهم قابل توجه در تولید علم و فناوری در جهت رشد و توسعه مهارت افزایی دانش محور و اقتصاد دانش‌‌بنیان موثر واقع شود.

مدل اقتصادی این پارک به عنوان مدلی نو برای اولین بار بین پارک‌‌ها اجرا شده است. در طراحی این مدل که با هدف برقراری ارتباط اثربخش با بخش خصوصی و صنعت در جهت کمک به توسعه زیست‌‌بوم کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده است، ارکان مختلف تجاری‌‌سازی و انتقال فناوری با ارائه خدمات تخصصی چون هدایت، نظارت و مشاوره سرمایه گذاری در شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان، به درستی درنظر گرفته شده است که می‌‌تواند به عنوان مدلی پربازده در بزرگ‌‌ترین پارک غیر دولتی کشور و منطقه، در توسعه اقتصاد دانش‌‌بنیان و تجاری‌‌سازی فناوری از کارکردهای لازم در عرصه رقابتی امروز برخوردار باشد.

برای بررسی فعالیت ها و اهداف این پارک به سراغ روح‌الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم که مشروح این گفت‌و‌گو در زیر آمده است.

ایسکانیوز: پارک علم و فناوری چیست و فعالیت آن به چه صورت است؟

دهقانی فیروزآبادی: پارک علم وفناوری یک زیست بوم کامل باید باشد برای شرکت‌‌هایی که به ثبوت اولیه رسیدن و مشغول به کار دانشی هستند. این پارک با وجود بیش از 900 واحد، هسته فناور و شرکت دانش بنیان مستقر در 100 مرکز رشد این دانشگاه در سراسر کشور با هدف حمایت، پشتیبانی، سرمایه‌گذاری و توسعه بیشتر خدمات تجاری در عرصه علمی و دانشگاهی تشکیل شده است. خدمات مهم این پارک شامل ارائه تسهیلات برای استقرار شرکت‌‌ها، نمونه‌سازی و سرمایه‌‌گذاری همچنین ارائه زیرساخت مناسب برای ایجاد کارگاه‌‌های صنعتی دانش‌بنیان است.

ایسکانیوز: منظور از راه‌اندازی تور نوآوری در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

دهقانی فیروزآبادی: یکی از روش‌‌های شناساندن هر زیست بومی بحث جذب توریست در آن است؛ توریستی که در منابع طبیعی حضور پیدا می‌کند، نگاهی دارد و توریستی که به دنبال آثار تاریخی است هم نگاهی دیگر. یکی از موارد مورد توجه ما در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد ایجاد شناخت برای توریست صنعتی است.

این پارک هم یک زیست‌بوم بوده که شرکت‌‌های دانش‌‌‌بنیان، محصولات و راه‌‌‌حل‌‌های دانشی متعدد دارد؛ بنابراین می‌‌‌تواند جایی برای حضور توریست‌‌های صنعتی باشد. در حال حاضر برنامه ایجاد تور نوآوری در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد را در داخل کشور داریم؛ اما اگر درجه کیفی این پارک بالاتر رود می‌‌تواند پذیرای صاحبان صنایع خارجی هم باشد.

صاحبان صنایع اصلی‌‌‌ترین توریست‌‌‌های پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد

ایسکانیوز: چه کسانی به‌‌‌‌‌‌‌عنوان توریست از پارک و علم‌وفناوری بازدید می‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟

دهقانی فیروزآبادی: اصلی‌‌‌ترین توریست‌‌‌های پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد شامل صاحبان صنایع و صاحبان ایده می‌‌‌شوند که با بازدید از دستاوردهای دانش‌‌‌بنیان در این فضا، راه‌‌حل‌‌های خود را برای توسعه صنایع مختلف ارائه داده و برنامه‌‌هایی را برای سرمایه‌‌‌‌‌گذاری مناسب‌‌تر در این خصوص مطرح می‌‌کنند.

استادان و دانشجویان هم گروه دیگری از این توریست‌‌ها در پارک علم وفناوری هستند که با توجه به تاکیدی که در جهت حرکت به سمت توسعه فناوری داریم و حرکت دانشگاه‌‌ها از نسل دوم به سوم، دانشگاهیان با حضور در این پارک‌‌ها می‌توانند ایده‌‌های خود در حوزه فناوری ارائه دهند.

گروه دیگری از توریست‌‌‌ها و بازدیدکنندگان پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد، دانش‌آموزان هستند که بازدید از دستاوردهای دانش‌‌‌بنیان در این پارک برای این نسل آینده‌‌‌ساز منجر به ایجاد انگیزه برای حرکت در مسیر توسعه فناوری کشور خواهد شد.

دسته آخری که می‌‌‌توانیم به عنوان توریست علم و فناوری از آنها یاد کنیم مردم عام هستند که در برخی از زمان‌‌های خاص مثل پیروزی انقلاب با بازدید از این پارک، حس غرور ملی نسبت به این دستاوردهای دانش بنیان ارائه شده در این فضا خواهند داشت و با آخرین دستاوردهای علم و فناوری ایران آشنا می‌‌شوند.

ایجاد پردیس‌‌های پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در سراسر کشور

ایسکانیوز: آیا برنامه‌‌‌ای برای توسعه پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد دارید؟

دهقانی فیروزآبادی: در حال حاضر، فضای فیزیکی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در شرایط مناسبی قرار ندارد. درصددیم تا گروه‌‌‌های خدمات‌‌‌رسانی و نمایندگان صنایع را در پارک فعلی بعد از بازسازی لازم مستقر کنیم. برای تحقق این امر، ابتدا در تهران و مراکز استان‌‌‌ها و سپس کلیه واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد در سراسر کشور، پردیس‌‌‌های این پارک را در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد مستقر می‌‌کنیم تا شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان و صاحبان ایده در این فضا‌‌‌ها مستقر شوند.

در واقع پارک علم و فناوری تهران به عنوان پشتیبان دیگر پردیس‌‌‌‌‌های موجود این پارک در سراسر کشور عمل می‌‌‌کند و تا اجرایی شدن این هدف، کلیه دستاوردهای دانش‌‌بنیان ما در قالب فن بازارها ارائه خواهد شد.

ایسکانیوز: آیا پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد برنامه‌‌‌ای برای حمایت از کسب و کارهای خانگی دارد؟

دهقانی فیروزآبادی: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد یکی از مهم‌‌ترین اهداف خود را حل مسائل کشور قرار داده و اشتغال و توجه به معیشت مردم، یکی از مسائل مهم امروز تلقی می‌‌شود، این مسئله مورد توجه ما قرار گرفته است. بر همین مبنا برای کسب و کارهای کوچک خانگی که توانایی استخدام یک مهندس یا کارشناس مرتبط با فعالیت خود را ندارند در قالب مراکز رشد و استارتاپ‌‌‌ها، برنامه‌‌های حمایتی در نظر گرفتیم تا از این کسب و کارهای کوچک برای کمک به تولید و ایجاد اشتغا ل حمایت شود.

ایجاد سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد گامی در جهت توسعه امنیت غذایی

ایسکانیوز: مهم‌‌‌‌ترین هدف از ایجاد سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد چیست؟

دهقانی فیروزآبادی: ما معتقدیم که دانشگاه‌‌های نسل سوم دانشگاهی از جنس متفاوت با دانشگاه‌‌های نسل یک و دو که آموزش محور بوده، هستند. مهم‌ترین هدف این دانشگاه کارآفرینی و رشد توسعه علم و فناوری است. دانشگاه نسل سوم سرای نوآوری دارد که شامل شتاب‌‌دهنده تخصصی، مرکز رشد تخصصی، پردیس پارک تخصصی، فضای آزمایشگاهی و صندوق‌‌‌های سرمایه‌‌گذاری خطرپذیر بوده و هر چه که برای توسعه فناوری و ایجاد کارآفرینی در این اکو سیستم لازم باشد در این فضا وجود دارد؛ بنابراین سرای نوآوری مفهوم جدیدی نیست، بلکه جمع‌بندی جدید است.

به عنوان مثال سرای نوآوری که در گرگان افتتاح شد یک فضایی دارد که در آن شتاب‌‌دهنده‌‌های تخصصی گل و گیاه مستقر بوده و هسته‌‌های رشدی که تخصصا در زمینه گل و گیاه فعالیت دارند و شرکت‌‌های وابسته‌‌ای که در این زمینه کار می‌‌‌‌‌کنند در آن حضور داشته که همه این‌‌ امور در فضای گل و گیاه سنتی مستقر شدند. نگاه به این مسئله موضوع محور نیست که تنها عنوان کشاورزی به آن اطلاق شود. در واقع، فضای ایجاد شده سرای نوآوری گل و گیاه سنتی نامیده شده تا هدف‌گرا و محصول‌محور باشد.

ایسکانیوز: آیا برنامه‌‌ای برای توسعه سراهای نوآوری در واحدهای دانشگاه آزاد دارید؟

دهقانی فیروزآبادی: برای ایجاد سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد نیازمند ایجاد زمینه‌‌های لازم در این خصوص هستیم و برخی واحدها شرایط مساعدی برای ایجاد این سراها دارند؛ اما برخی دیگر نیازمند ایجاد زمینه‌‌سازی لازم در این خصوص هستند. سرای نوآوری بعدی که در دانشگاه آزاد ایجاد خواهد شد در واحد رفسنجان بوده که در خصوص کشت بافت و کارکردن روی پسته و نخیلات است.

ایسکانیوز: ایجاد سرای نوآوری و توسعه آن در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور چقدر در توسعه امنیت غذایی موثر است؟

وقتی دانشگاه آزاد هدف خود را ایجاد امنیت غذایی قرار داده و به بحث کشاورزی توجه ویژه‌‌ای داشته، ابزارهای لازم برای توسعه این امر را هم در نظر گرفته است. یکی از مهم‌‌ترین ابزارها در تحقق این هدف ایجاد سراهای نوآوری بوده، یقینا هم‌راستا بودن کلیه این موارد و فراهم کردن امکانات لازم برای خودکفایی در تولید محصولات غذایی نشان‌‌‌دهنده هدفمند بودن این طرح و اجرایی شدن آن است. بدون تردید، دانشگاه آزاد با توسعه سراهای نوآوری متصل به تولید محصولات غذایی در کل کشور نقشی تعیین‌‌کننده در ایجاد امنیت غذایی در کشور خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027277

وب گردی

وب گردی