استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در جهت رونق تولید کشاورزی

مدیرفنی یک شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر ضرورت بکارگیری پهپاد در صنایع کشاورزی گفت: با کمک تحلیل تصاویر ماهواره‌ای می‌توان در راستای کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان تولید در سطح زیرکشت گام برداشت.

علیرضا حاجی‌تبار مدیر فنی شرکت کشت نگاران امید در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به مشکلات کشاورزان در عرصه تولید محصول با کیفیت و مرغوب اظهار کرد: متاسفانه عدم دسترسی به داده‌های کیفی و کمی به روز یکی از موضوعات مهمی است که کشاورزان به این امر مهم واقف نیستند در حالی‌که ما با استفاده از پهپادها می‌توانیم اطلاعات جامع و کافی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم؛ چرا که کشاورزان خواهان کاهش هزینه‌های تولید و افزایش میزان تولید در واحد سطح زیرکشت هستند.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از پهپاد و تجزیه و تحلیل درست داده‌های آن می‌تواند بخشی از این مشکل را کاهش دهد. از پهپادها برای تصویربرداری به منظور تهیه نقشه، بررسی میزان سلامت گیاهان، تنش آبی و سمپاشی استفاده می‌شود.

حاجی تبار با اشاره به این‌که امروزه پهپادها در تمام حوزه‌ها از تصویربرداری گرفته تا عملیات‌های نظامی، نجات، کشاورزی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: استفاده از روش‌های نوین همچون پهپادها برای افزایش بهره‌وری مزارع کشاورزی امری اجتناب ناپذیر است، این پهپادها برای مصارفی همچون بررسی میزان سلامت گیاهان، سم‌پاشی گیاهان و نشانه‌گذاری دام‌ها وسیله‌ای بسیار موثر در کشاورزی محسوب می‌شود، به عنوان مثال پهپادهای ویژه کشاورزی می‌توان وضعیت سلامت محصول و آفات احتمالی را بررسی کرده و پس از نشانه‌گذاری نقاط آلوده و در معرض خطر، زمین کشاورزی را با استفاده از مخازن تعبیه شده روی پهپاد سمپاشی کنند.

مدیرفنی یک شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: این شرکت با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نقشه‌هایی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد تا با استفاده از آن بتوانند زمین خود را بهتر مدیریت کنند. همچنین به سایر ذینفعان صنعت کشاورزی هم اطلاعاتی از قبیل سطح زیرکشت، وضعیت مدیریت مزارع، اثر بلایای طبیعی بر محصولات و مانند آن‌ها می‌دهد تا بتوانند تصمیم‌های بهتری بگیرند.

مدیرفنی این شرکت تصریح کرد: یکی از این فناوری‌ها که طی سال‌های اخیر به صورت جدی به آن پرداخته شده بحث پهپاد در کشاورزی است و کشور ما نیز همگام با پیشرفت این تکنولوژی‌های نوین در استفاده از پهپادها و ربات‌های پرنده در صنایع کشاورزی غافل نمانده به گونه‌ای که با دانش و تخصص فنی و توان داخلی توانسته ربات‌های پرنده بدون سرنشین را در کشور طراحی و تولید کند.

وی تأکید کرد: کشاورزی ما قدمت زیادی دارد اما اگر دنبال بهره‌وری آب، بالا بردن عملکرد محصول و وارد کردن تکنولوژی‌های نوین در عرصه کار هستیم باید افراد متخصص وارد شوند. دیدگاه سنتی به عنوان تجربه خوب است اما نباید دنبال دیدگاه سنتی صرف برویم، باید سنت را با تکنولوژی ترکیب و مدرنیزه کنیم.

حاجی‌تبار ادامه داد: ساخت پهپاد در بخش کشاورزی یکی از راهکارهایی است که به توسعه صنعت کشاورزی کشور کمک می‌کند. لذا با استفاده از پهپادها در صنعت کشاورزی می توان در کنترل مصرف آب و مدیریت کشت صرفه جویی کرد.

حاجی‌تبار تأکید کرد: ما در این عرصه نیاز به حمایت‌های مسئولان داریم تا در حوزه فناوری همسو با کشورهای پیشرفته حرکت کنیم چرا که تنها به ارتقای کمی نباید بسنده کرد بلکه ارتقای کیفی هم باید توسعه یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028563

وب گردی

وب گردی