جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی در صنعت نفت با بکارگیری  پهپادها

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به این‌که سالانه میلیاردها تومان نفت ایران به دلیل مشکلات لوله‌های نفتی هدر می‌رود، گفت: وزارت نفت با در اختیار داشتن چند پهپاد می تواند همه این مشکلات را لحظه به لحظه رصد و از هدر رفتن سرمایه ملی جلوگیری کند.

محمدحسن هجرت مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به فعالیت‌های این شرکت اظهار کرد: ما تنها تولید کننده پهپاد با دوربین 42 مگاپیکسلی در کشور هستیم که این پهپاد تا ارتفاع 3 هزار متر پرواز می‌کند و این پرنده می‌تواند حدود 1500 هکتار را در هر پرواز برای نقشه 1:2000تصویربرداری کند.

وی با تأکید بر اینکه تولیدات ما بسیار فنی‌تر و با کیفیت‌تر از تولیدات خارجی است، افزود: قیمت پهپادهای خارجی 30تا 50 درصد گران تر از پهپادهای تولید داخل است ضمن اینکه پهپادهای خارجی موجود در بهترین حالت می‌توانند 50 دقیقه پرواز کنند و حامل دوربین‌های 20، 24 و نهایتا 36 مگاپیکسلی هستند. ولی پهپادهای ما می‌توانند به مدت یک ساعت و 30 دقیقه با دوربین‌های 42 مگاپیکسلی پرواز و عکسبرداری کنند. البته این موضوع را باید اضافه کرد که شرکت‌های خارجی پهپادهای کم کیفیت خود را به ایران می‌فرستند. در وضعیت تحریم‌ها و نبود هیچ حمایتی شرکت ما که اکنون تولیدات خود را وارد فاز جدید کرده است و در جدیدترین مدل خود پهپاد tilt rotor به بازار خواهد فرستاد.

هجرت تصریح کرد: این پهپادها بیشتر در حوزه نقشه‌برداری، دیدبانی و حراست از جنگل‌ها و تشخیص آفت‌های کشاورزی، تشخیص نشتی لوله‌های نفت و گاز کاربرد دارد. همچنین با استفاده از این پهپادها در زمان و هزینه صرفه‌جویی خواهد شد. اکثر متقاضیان این پهپادها شرکت‌های نفتی و شرکت‌های نقشه‌‌‌برداری هستند.

وی با بیان این‌که قاعدتا برای فروش محصولات نیاز به بازاریابی داریم، گفت: در مرحله اول باید شرکت‌ها از خدمات عکسبرداری هوایی ما بهره‌مند شوند چرا که این امر مهم لازم و ملزوم یکدیگر است. با توجه به بحث هزینه‌ها، خدمات هوایی ما بیشتر از فروش است و این موضوع می‌تواند برگ برنده‌ای برای رشد و توسعه فعالیت‌های ما تلقی شود.

هجرت اضافه کرد: سرعت پیشرفت تکنولوژی در دنیا بسیار زیاد است، طرحی که امروزه در صنعت ساخت پهپاد به ذهن ما می رسد تاریخ انقضا دارد و ممکن است کمتر از یک ماه دیگر در کشور دیگری که از نوابغ خود حمایت می‌کنند، به بهره برداری برسد و پس از آن می‌توانم بگویم که ما به زمین می‌خوریم و در چنین شرایطی با سرخوردگی باید با رقبا رقابت کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هصا با اشاره به این‌که سالانه میلیاردها تومان نفت ایران از طریق خرابی لوله‌ها هدر می‌رود، اظهار کرد: به دلیل اینکه نیروی انسانی نمی‌تواند به همه مسیر خط لوله سرکشی کند، این خرابی‌ها بیشتر می‌شود. این موضوع متاسفانه به محیط زیست آسیب می‌رساند و این در حالی است که وزارت نفت با در اختیار داشتن چند پهپاد می‌تواند همه این مشکلات را لحظه به لحظه رصد و از هدر رفتن سرمایه ملی جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها در این عرصه می‌تواند به توسعه این صنعت کمک کند. خوشبختانه موجی که امروزه در حوزه فناوری پهپاد راه افتاده بسیار ارزشمند است که به صنایع نوین و صنایع دانش بنیان بها می‌دهند این برای ما باعث خرسندی است و این موضوع به رونق اقتصادی کشور هم کمک می‌کند. اما متاسفانه ارتباطی که بتواند متقاضی را به تامین کننده وصل کند موجود نیست و از این بابت با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028769

وب گردی

وب گردی