تفاوت بین داده های باز و عمومی

داده‌های موجود به صورت عمومی و باز وجود دارند حال در نحوه دسترسی به آن‌ها چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ در ادامه به بیان این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آیا بین داده‌های باز«Open Data» و داده‌های عمومی تفاوت وجود دارد؟ اجماعی عمومی وجود دارد که وقتی در مورد داده‌های باز صحبت می‌کنیم؛ به هر قطعه از داده یا محتوا که دسترسی، استفاده و توزیع مجدد داشته باشد، مراجعه می‌کنیم.

داده‌های موجود در پورتال های داده باز، تنها داده‌ای که برای مصرف عمومی در دسترس است اما این پنداری غلط است. اگرچه مجموعه داده هایی که دارای یک مهر و موم دولتی هستند، مراجعه عمومی بیشتری را به دست می آورند اما آنها در واقع نشان دهنده فقط بخشی از اطلاعات عمومی موجود در وب هستند. بنابراین چه تفاوتی بین داده‌های عمومی و باز وجود دارد؟

Open Data چیست؟
به طور کلی، داده‌های باز اطلاعاتی است که در پرتال‌های دولت منتشر شده است. در بهترین حالت، این داده ها ساختار یافته، قابل خواندن توسط ماشین، مجوز باز و حفظ شده هستند.

Public Data​ چیست؟
داده‌های عمومی داده هایی است که در هر جای دیگر وجود دارد. این اطلاعاتی است که آزادانه در وب در دسترس است (اما واقعاً در دسترس نیست). آن‌ها غالباً بدون ساختار و نامشخص هستند و نیازهای مورد مصرف آن مبهم است.

تنها 10 درصد از داده‌های دولتی به صورت داده‌های باز منتشر می‌شود. برای مبتدیان، این بدان معنی است که بین داده های باز موجود در پرتال های دولتی و عمومی به طور کلی اختلاف وجود دارد. این تمایزی مهم است زیرا با وجود این که هیجان زیادی در مورد ابتکار عمل داده های باز و پتانسیل آنها برای تحول در جامعه مدرن وجود دارد، این داده‌ها فقط بخشی از آنچه برای تحقق این پتانسیل لازم است را دارا هستند.

واقعیت این است که اکثر اطلاعات مفید دولت یا هنوز اختصاصی است یا در جایی ذخیره می شود و موارد در دسترس به صورت ناگهانی منتشر می‌شود.

به دلیل این که بخش کوچکی از داده های باز در دسترس است، تاکنون پتانسیل آن استفاده نشده و هنوز بازده سرمایه گذاری مورد انتظار در مورد آن دیده نشده است. برای این که داده‌های باز مؤثر باشند پیشنهاد شده تا مرز بین داده های باز و عمومی برداشته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030820

وب گردی

وب گردی