آیین‌نامه مناطق ویژه علم و فناوری به شورای عالی عتف ارائه می‌شود

دبیرشورای عالی عتف گفت: آیین‌نامه مناطق ویژه علم و فناوری برای ارائه به شورای عالی عتف آماده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود برومند دبیر شورای عالی عتف در حاشیه یکصد و هشتاد و چهارمین کمیسیون دائمی این شورا اظهار کرد: دستورالعمل اول جلسه کمیسیون دائمی در زمینه منطقه ویژه علم و فناوری بود، این موضوع بر اساس مباحثی که کارگروه‌ها اعلام کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. برخی پیشنهادات لازم در زمینه منطقه ویژه فناوری در این جلسه ارائه شد. در حال حاضر آیین‌نامه مناطق ویژه علم و فناوری در شورای عالی عتف قابل ارائه است.

وی ادامه داد: در گذشته، استان‌ها با توجه به زیرساخت‌های خود باید اثبات می کردند دارای عناصر لازم برای ایجاد مناطق علم‌و فناوری هستند یا خیر، در صورت داشتن عناصر لازم، مجوز منطقه ویژه علم و فناوری به آنها ارائه می شد. بر اساس این مجوز مناطق باید در راستای ایجاد پهنه‌ها و توسعه آن تلاش می‌کردند.

دبیر شورای عالی عتف گفت: بر اساس پیش نویسی که در حال حاضر آماده شده است، استان‌ها کاملاً اختیار دارند که پهنه‌های نوآوری ایجاد کنند، یعنی نیازی نیست مجوز اخذ کرده باشند، در شهرهایی که زیرساخت‌های لازم در آن‌ها وجود دارد، هایجاد پهنه‌های نوآوری یکی از فرآیندها و ماموریت های آنان به‌شمار می‌رود. در مرحله بعد، پهنه‌های نوآوری مناطق ویژه علم و فناوری برای شناسایی و تایید، باید در کمیسیون دائمی شورای عتف مورد بررسی قرار گیرد. توسعه پهنه‌ها به شورای شهرسازی کشور اعلام خواهد شد تا امکانات لازم برای آن فراهم شود.

وی افزود: در راستای توسعه سرمایه گذاری‌های پهنه های نوآوری‌، نیازمند طرح‌های توجیهی فنی اقتصادی هستیم. در صورتی که دبیرخانه شورای عالی عتف بتواند بودجه‌ای از سازمان برنامه و بودجه دریافت کند، این بودجه به پهنه‌ها تزریق خواهد شد. این بودجه اندک و در راستای تهیه طرح خواهد بود، زیرا طرح‌ها باید با سرمایه گذاری‌هایی که به صورت خصوصی یا خصوصی دولتی شکل می‌گیرد، انجام شود.

برومند بیان کرد: در صورتی‌که پهنه‌ها به یک تعداد مشخص برسد و استان طرح دقیقی برای ارتباط این پهنه‌ها داشته باشد، استان‌ باید طرح خود را مبتنی بر پهنه های ایجاد شده به دبیرخانه ارائه داده و اعلام کند قصد انجام چه فعالیتی را دارد.

وی اضافه کرد: مجموعه پهنه های نوآوری عملاً می‌توانند یک کریدور یا منطقه را تشکیل دهند تا بتوانند نسبت به انجام فعالیت های بزرگ‌تر در کنار یکدیگر اقدام کنند. فعالیت این مناطق به استانها واگذار خواهد شد.

دبیر شورای عالی عتف گفت: در حال حاضر برای ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری لازم نیست مجوز اخذ شود، بنابراین استان‌ها می‌توانند نسبت به شناسایی پهنه‌های لازم اقدام و پهنه هایی که دارای قابلیت توسعه هستند را با کمک گرفتن از منابع خود گسترش دهند.

وی در پایان گفت: سامانه سمات دومین موضوعی بود که در کمیسیون دائمی شورای عالی عتف مورد بررسی قرار گرفت، این سامانه باید توسعه پیدا کند، همچنین باید در راستای رفع مشکلات آن گام برداشته و ویرایش بهتری از این سامانه را در دستور کار خود قرار دهیم، در این صورت می‌توان کل اطلاعات پروژه‌های پژوهشی را در این سامانه جمع آوری و ارائه کرد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1031129

وب گردی

وب گردی