دانشجویان پزشکی، عدالت‌خواهی را صرف تأمین سلامت مردم کنند

معاون کل وزارت بهداشت از اعضای شورای مرکزی صنفی دانشجویان و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست آرمان‌گرایی، عدالت‌خواهی و انقلابی‌گری خود را صرف تأمین سلامت مردم کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایرج حریرچی در نشست شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان، دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی اظهار کرد: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول نظام سلامت کشور هستیم و تولیت سلامت بر عهده ماست. اگر اهداف نظام سلامت را بدانیم و منافع خودمان، صنف و همه مردم را در این راستا قرار دهیم، در یک بازی دو سر برد، منافع بیشتری به دست می‌آوریم.

وی ادامه داد: ایران کشوری با درآمد اقتصادی متوسط به بالاست و کشور بعد از سال‌های اجرای طرح تحول نظام سلامت، حدود ۸.۵ درصد درآمد ناخالص ملی خود را به حوزه بهداشت و درمان اختصاص داده است.

حریرچی با بیان این که نظام سلامت، چهار هدف اصلی و مشخص را دنبال می‌کند، خطاب به دبیران شورای صنفی دانشجویان دانشگاهی علوم پزشکی، گفت: واقعیت این است که صدای دانشجو در دوران انقلاب و سال‌های اول بعد انقلاب، آرمان‌خواهی، انقلاب‌گرایی و عدالت‌خواهی بود.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: در آن زمان اکثر دانشجویان پزشکی هفته‌ای یک مرتبه به جنوب شهر رفته و در مدرسه‌ای درس می‌دادند یا بدون این‌که غرور کاذبی داشته باشند به مشاغلی نظیر کارگری در مناطق محروم می‌پرداختند. البته نمی‌گویم الزاماً اکنون این کارها را انجام دهید؛ اما مسئله این است اگر در دوران دانشجویی آرمان‌خواه نباشیم، به سنین بالاتر که برسیم محافظه کار خواهیم شد.

وی اظهار داشت: هدف اصلی اول در نظام سلامت، تأمین سلامت مردم است. اگر دانشجویی را تربیت، بیمارستانی را احداث یا دارویی را تولید می‌کنیم، برای افزایش سلامت مردم است؛ یعنی در ابتدا باید تلاش کنیم طول عمر ایرانیان و دوم طول عمر باکیفیت مردم را افزایش دهیم.

حریرچی دومین هدف اصلی در نظام سلامت را محافظت از مردم در برابر مخاطرات مالی ناشی از بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: در همه جای دنیا، هزینه‌های بیماری و درمان، گران و گاه کمرشکن است. مؤظف هستیم که تلاش کنیم تا مردم از فشار هزینه های درمان مصون باشند.

معاون کل وزارت بهداشت سومین هدف نظام سلامت را جلب رضایت مردم عنوان کرد و گفت: باید رضایت مردم را جلب کرده و به نیازهای آنان پاسخ دهیم. واقعیت این است که از پول مالیات و نفت کسانی درس می‌خوانیم که در همین شهر، گرسنه سر بر بالین می‌گذارند؛ به دیگر معنا جزو ذخیره ژنی و هوشی این کشور هستیم و با پول این مردم درس خوانده‌ایم؛ پس باید از مردم خود محافظت کنیم.

حریرچی، کارایی را چهارمین هدف اصلی نظام سلامت دانست و افزود: باید با همین منابعی که داریم، سلامت بیشتری برای مردم ایجاد کنیم؛ هزینه‌کرد درست و با رعایت اصول اقتصادی در این زمینه لازم است.

وی گفت: همچنین برای رسیدن به این مهم باید افراد در همه قسمت‌ها، در جایگاه خود قرار گیرند. به دیگر معنا وظیفه‌ای که فردی با دانش لیسانس می‌تواند انجام دهد را نباید فردی با دانش فوق لیسانس انجام دهد؛ در جای خود قرار گرفتن، کارایی ما را در حوزه سلامت افزایش دهد.

معاون کل وزارت بهداشت خطاب به دبیران شورای صنفی دانشجویان، دستیاران و دکترای تخصصی گفت: این ملت امیدش به شماست، دوران پیری ما بناست روی شانه‌های شما طی شود، بنابراین عدالت‌خواهی، آرمان‌گرایی و انقلاب‌گرایی را مصروف تحقق اهداف چهارگانه نظام سلامت کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042312

وب گردی

وب گردی