کمبود استادان مجرب؛ مهم‌ترین معضل دانشگاه‌های علوم پزشکی/ ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها افسار گسیخته شده است

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها افسار گسیخته شده است؛ به‌طوری یک واحد دانشگاهی کوچک دانشجوی رشته بهداشت را پذیرش می‌کند؛ اما ظرفیت بازار کار در آن رشته به‌شدت پایین است.

میترا شاهی‌زاده در گفت‌وگو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به وظایف شورای صنفی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: وظیفه شورای صنفی به عنوان صدای‌ دانشجو، بیان مشکلات و انتقال بایدهایی است که در دانشگاه‌ها وجود دارد، بیان این مشکلات لازم است بدون مصلحت‌اندیشی‌هایی که برخی از افراد در نظر دارند، صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستند؛ از جمله آن می‌توان به افزایش ظرفیت رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد. این موضوع ریشه نابسامانی‌هایی به‌شمار می‌رود که در بسیاری از دانشگاه‌ها وجود دارد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: هر چند طرح افزایش ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی به تصویب نرسیده است؛ اما متاسفانه شاهد افزایش بی‌رویه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور هستیم، این موضوع در سال جاری به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

افزایش پذیرش دانشجو منجر به افت کیفیت نظام درمانی می‌شود

وی بیان کرد: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو منجر به افت کیفیت نظام درمانی می‌شود که دلایل آن نیز متعدد است، از جمله آن می‌توان به نبود زیرساخت‌های لازم دردانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها اشاره کرد.

شاهی‌زاده افزود: همان‌طور که می‌دانید امکانات رفاهی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها محدود است. در صورتی که روند افزایشی پذیرش دانشجو در پیش گرفته شود، از کیفیت آموزش نیز به شدت کاسته خواهد شد.

وی اظهار کرد: از مسئولان تقاضا داریم به جای تمرکز بر کمیت رشته‌های علوم پزشکی، به کیفیت تحصیل دانشجویان نیز توجه داشته باشند. بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی، از لحاظ رفاهی شرایط نابسامانی دارند که از جمله آن می‌توان به مسائل خوابگاه، حمل و نقل، تغذیه و غیره اشاره کرد، این مشکلات در دانشگاه‌های تیپ ۲ و سه بیشتر احساس می‌شود.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در بخش آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شاهد مشکلات متعددی هستیم که از جمله آن می‌توان به کمبود اعضای هیئت علمی و استادان مجرب اشاره کرد که شاید حق اولیه آموزشی هر دانشجو و دانشگاه به شمار می‌رود.

تناسب نداشتن پذیرش دانشجو و کشش بازار کار در رشته بهداشت

وی با اشاره به معضلات تحصیل در رشته بهداشت گفت: مهم‌ترین معضل برای رشته بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی، عدم تناسب میان دانشجو پذیرفته شده و کشش بازار کار به‌شمار می‌رود. متاسفانه ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها افسار گسیخته شده است؛ به‌طوری یک واحد دانشگاهی کوچک دانشجوی رشته بهداشت را پذیرش می‌کند؛ اما از طرفی جذب بازار کار به شدت پایین است.

شاهی‌زاده با اشاره به شیوه‌نامه انضباطی اظهار کرد: شیوه‌نامه انضباطی سنگینی علیه فعالان تشکل‌ها و نشریات دانشجویی در تابستان امسال تصویب شد، این آیین‌نامه با همکاری وزارت علوم و بهداشت همراه بود.

وی افزود: این شیوه‌نامه‌های ضد دانشجویی دست فعالان حوزه‌های مختلف که از جنس خود دانشجویان هستند را می‌بندد. شورای صنفی به عنوان مشروع‌ترین نهاد دانشجویی برای احقاق حقوق دانشجویان قدمی پا پس نخواهد کشید.

برخی مسئولان با شورای صنفی تعامل ندارند

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مسئولان دانشگاه‌های مختلف معمولاً با اعضای شورای صنفی رابطه خوبی ندارند؛ زیرا اعضای این شورا از مسئولان انتظار رسیدگی به مشکلات را دارند؛ اما مسئولان معمولاً ترجیح می‌دهند دانشجویان درکارهای آن‌ها دخالت نکنند. برخی از مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی با شورای صنفی تعامل دارند؛ اما برخی تعامل‌ناپذیر هستند، این افراد دانشجو را نادیده گرفته و با محوریت خود پیش می‌روند.

وی بیان کرد: شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تنها در زمینه مسائل صنفی فعالیت می‌کند و به مسائل سیاسی و فرهنگی نمی‌پردازد. شورای صنفی تنها خواستار برطرف کردن مشکلات دانشجویان است.

برخی بیمارستان‌ها فاقد زیرساخت‌های لازم هستند

شاهی‌زاده با اشاره به مشکلات صنفی دانشجویان در حوزه آموزشی گفت: کمبود اعضای هیئت علمی و نبود زیرساخت‌های لازم در بیمارستان‌ها از جمله مشکلات صنفی حوزه آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌شمار می‌رود. به عنوان مثال دانشجویان پزشکی در بیمارستان بندرعباس فاقد پاویون مناسب هستند، همچنین در چارت‌بندی برخی دروس نیز با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

وی گفت: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در حوزه رفاهی نیز با مشکلات مختلفی مواجه هستند که از جمله آن می‌توان به مشکلات خوابگاه اشاره کرد. خوابگاه‌های این دانشگاه فرسوده است، البته اقدامات خوبی از سوی مسئولان برای حل مشکلات خوابگاه صورت گرفته است.

ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی نسبت به ظرفیت پذیرش دانشجو کمتر است

به گفته شاهی‌زاده؛ ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی نسبت به ظرفیت پذیرش دانشجو کمتر است. معمولا در اتاق‌های سه نفره، 6 دانشجو در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به مشکلات حمل و نقل گفت: دانشگاه سرویس رفت‌وآمد در اختیار دانشجویان بومی قرار نمی‌دهد،‌ این دانشجویان به علت بومی بودن نمی‌توانند از امکانات خوابگاه یا سرویس رفت‌وآمد استفاده کنند.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1044458

وب گردی

وب گردی