به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید احمد معتمدی در دومین کارگاه همتایابی بینالمللی حوزه نانو الیاف در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: دانشگاه بهعنوان نهادی مدرن از بدو شکلگیری در دنیا سیر تحولی را دنبال و سه نسل مختلف را تجربه کرده است.
وی افزود: دانشگاههای نسل اول یا آموزش محور، مبتنی بر فعالیتهای تعلیمی است. دانشگاههای نسل دوم با ظهور تحقیقات پایه شکل گرفتند و عموماً پژوهشی و مبتنی بر فعالیتهای تحقیقاتی هستند؛ اما دانشگاههای نسل سوم با ظهور تحقیقات کاربردی و نیازمحور شکل گرفتهاند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: مهمترین مؤلفههای دانشگاه نسل سوم، رهبری و مدیریت، تبادل دانش و ارتباط با آموزش کارآفرینی، فرهنگ و ساختار دانشگاه، مأموریت، سیاست و استراتژی دانشگاه ارزشیابی و مهمتر از همه بینالمللیسازی دانشگاها و توسعه ارتباطات همهجانبه علمی است.
معتمدی تأکید کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم، توسعه تعاملات بینالمللی را اصلیترین برنامه خود قرار داده است.
در سال 1404 در جمع 100 دانشگاه برتر جهان قرار میگیریم
وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر که قدیمیترین دانشگاه صنعتی کشور بهشمار میرود و اکنون دارای بیش از 15 هزار دانشجو است. از سال ۸۶ دارای برنامه راهبردی بوده است و براساس برنامه راهبردی باید این دانشگاه در سال ۱۴۰۴ در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: در راستای اقدامات بینالمللیسازی، این دانشگاه پروژه ویژهای را برای برقراری ارتباط مؤثر با کشورهای آسیایی بهویژه ترکیه را در دستور کار خود قرار داده و در چند ماه گذشته با عقد بیش از 90 قرارداد موفق تبادل دانشجو توانسته فرصتهای بینظیری را برای دانشجویان و استادان خود فراهم کند.
معتمدی اضافه کرد: ایجاد هاب قدرتمند منطقهای به رهبری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال شکلگیری است که بیشک حضور و همکاری مؤثر اساتید و دانشگاههای نهتنها کشورهای منطقه، بلکه کشورهای فرامنطقهای نیز میتوانند موجب توسعه و رونق هرچه بیشتر این شبکه عظیم شده و منافع علمی و مالی این مجموعه را تأمین کند.
وی خاطرنشان کرد: کارگاههای همتایابی علمی یکی از بهروزترین و مؤثرترین روشهای ایجاد شبکه اعتماد بین محققان است که تاکنون با یکدیگر آشنایی نداشته و در راستای همکاریهای علمی در حوزههای مختلف مانند آموزشی، پژوهشی و فناوری تمایل به همکاری دارند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: در حوزه بسط روابط بینالملل، گلوگاه اصلی عدم وجود شناخت کافی یا اعتماد طرفینی در شروع همکاری است که کارگاههای همتایابی علمی در راستای رفع این نقیصه از کارآمدترین روشها به نظر میرسد.
معتمدی خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ابتدای تأسیس معاونت امور بینالملل، تجربه اجرای موفق سه کارگاه همتایابی علمی با بنیاد پژوهش آلمان (DFG)، مؤسسه پژوهشهای علمی فرانسه (CNRS) و هیئت آموزش، تحقیقات و نوآوری فدرال سوئیس (SERI) را توسط دفتر همکاریهای علمی و بینالمللی داشته که نتایج بسیار مؤثری داشته اند. میتوان به هشت گرنت آغازین برای تعریف پروژه و یک گرنت اصلی مربوط به انجام پروژه که توسط استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همتایان آلمانی از مؤسسه DFG اخذ شده، اشاره کرد.
وی افزود: در سال 1397 دفتر همکاریهای علمی و بینالمللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نسبت به تدوین سند اجرایی و اخذ موافقتهای لازم از هیئت رئیسه اقدام کرد و در مهرماه همان سال، نخستین کارگاه بینالمللی همتایابی علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با موفقیت برگزار شد که در این رویداد 90 شرکتکننده داخلی و خارجی از بیش از 13 کشور دنیا در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حاضر شدند. همچنین تنوع دانشگاههای خارجی بالغ بر 22 دانشگاه و مؤسسه بود که در پنج کارگروه ساماندهی شدند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: کارگاه علمی همتایابی فناوری نانو الیاف برای ایجاد نگرش تحقیقات صنعتی و همگرایی فعالیتهای پژوهشی در اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دو بخش همتایابی و نمایشگاهی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
انتهای پیام/