تهران- ایسکانیوز: دانشگاه تربیت مدرس (قطب علمی جغرافیای سیاسی) دیروز و امروز چهارم و پنجم اسفند ماه همایشی را با عنوان تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می کند.

آقای دکتر وافرانی دکترای جغرافیای سیاسی و مشاور شهرداری تهران در خصوص راهبردها، سیاست ها و ملاحظات ناظر بر ساماندهی و آمایش درونی منطقه 12 گفت: برنامه ریزی و توسعه شهری به مدت 12 سال از فعالیت های عمده من بوده است. مدیریت بحث ها در خصوص آمایش درونی منطقه 12 به مدت 5 سال است که فعالیت اصلی من است.

شهرها به منظور تسکین جمعیت اهمیت دارد اما مسئله این است که ما در کشورهای در حال توسعه این روند برایمان اهمیت ویژه دارد.

شهرنشینی در اکثر کشورها به ویژه ایران با معضلاتی همراه است.

او افزود: شناسایی کاربری ها، سازمان ها، انتقال پیشنهادها جزو وظایف اصلی و وظایف ما بوده است.

وافرانی گفت: پیشنهاد انتقال مشاغل تراکم زا به خارج از شهر مثل عمده فروشی ها و خروج کاربری های ناسالم امکان توسعه فضاهای اشباع نشده، فراموش شده، رها شده را فراهم می آورد و امکان سیاحت و گذران اوقات فراغت را در این منطقه به وجود می آورد.

وافرانی درباره محدوده منطقه 12 گفت: منطقه 12 از شمال آن خیابان انقلاب از چهار راه کالج تا میدان امام حسین، از امام حسین به شوش که جنوب آن محسوب می شود و از غرب به کالج تا وحدت اسلامی است.

این منطقه جزو گسترده ترین، ارزشمندترین و ممتازترین فضای شهری تهران محسوب می شود.

تهران واقعی منطقه 12 است و 21 منطقه دیگر حاشیه محسوب می شود. سه چهارم تهران عهد صفوی منطقه 12 بوده است.

مشاور شهردار تهران در ادامه گفت: منطقه 12، 250 هزار نفر جمعیت دارد که این جمعیت، جمعیت ساکن آن را تشکیل می دهد و روزانه 2 میلیون نفر جمعیت شناور در منطقه در تردد هستند.

750 هزار نفر جمعیتی که روزانه وارد بازارهای سنتی می شوند اکثریت از طرف خیابان سبزه میدان و چهار راه گلوبندک است.

او افزود: از فضاهای تاریخی و گردشگری منطقه 12 به کاخ گلستان، شمس العماره، سبزه میدان، دارالفنون، عمارت مسعودیه، خیابان سی تیر، مدرسه مروی، 300 امامزاده و برقعه مدرسه در این منطقه وجود دارد.

وافرانی گفت: قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی، شهرداری، شورای شهر، وزارت امور خارجه و چند وزارتخانه دیگر، روزنامه رسمی، سفارت روسیه، آلمان، دانمارک، ترکیه، رومانی از دیگر ابعاد منطقه 12 است که آن مرکزیت دیپلماسی داده است و حوزه های علمیه بسیاری در این منطقه وجود دارد.

بازار تهران، اصناف مختلف، بانک های مرکزی، مرکزیت عمده فروشی بسیاری از اجناس در این منطقه قرار دارد.

او افزود: 2.3 درصد تهران را منطقه 12 تشکیل می دهد و درصد مقدار بافت فرسوده آن نسبت به کل منطقه 37 درصد است و در کل تهران 18.2 درصد بافت فرسوده دارد.

اضافه بر آن فرسودگی اجتماعی شدید منطقه و پنه های آسیب زا باعث شده اند که مرکزیت تاریخی این منطقه فراموش شود. ما باید تعریف دوباره از هم پیوندی شهرها با مرکزیت تاریخی آن را در این منطقه اجرا کنیم.

او افزود: افزایش تراکم برای جابجایی کالا به طرق مختلف در طول روز در این منطقه، اختلال در امور رفت و آمد را به وجود می آورد.

این منطقه قادر نیست که به شکل کنونی این مرکزیت را ادامه دهد و باید به سمت عقلایی و امروزه شدن سوق پیدا کند. فعالیت عمده فروشی ها باید به حاشیه منطقه 12 برود تا فعالیت و تردد روان شود و مناطق همجوار درگیر شوند. ترافیک پخش شود تا بتوانیم از ابنای تاریخی منطقه 12 برای گردشگری استفاده کنیم.

او گفت: حدود 7 یا 8 سال پیش برنامه ای داشتیم برای این منطقه و توزیع تراکم ترافیکی آن و انتقال عمده فروشی ها بویژه مواد شوینده، پرنده فروشی، حیوانات و ... که با تعدادی از مدیران شهری و اساتید دانشگاه ها سفری به شهری که از لحاظ بافت و معماری با منطقه 12 همگونی بسیار دارند رفتیم.

این شهر یکی از شهرهای اتریش با 120 هزار نفر جمعیت بود. از مدیران و معماران آنها مشاوره گرفتیم و طراح هایی را برای منطقه 12 ترسیم کردیم.

وافرانی گفت: اولین پیاده رو سازی تهران متعلق به محدوده سبزه میدان، باب همایون، خیابان سپهسالار و ناصرخسرو بود که در قدم اول با بسیاری از مخالفت ها همراه بود اما با گذشت زمان و تشکیل چند جلسه موافقت سایر ارگان ها گرفته شد.

وافرانی درباره راهبرد پیشنهادی برای منطقه 12 گفت: انتقال فعالیت های کارگاهی به خارج از منطقه و عمده فروشی ها به حاشیه منطقه است تا بتوانیم از بافت مسکونی منطقه 12 هم بهره مند شویم و در تسریع روند نوسازی و افزایش ساکنین شبانه منطقه تأثیرگذار باشیم.

ما می خواهیم زندگی را در شب به منطقه 12 بازگردانیم.

مشاور شهرداری تهران افزود: عمده فروشی ها به دلیل جا به جایی مقدار زیادی از کالا در روز باعث افزایش ترافیک در این منطقه می شوند.

با مکان یابی برای بازار عمده فروش ها و کنترل زمان برای تخلیه اجناس در منطقه و ممانعت از صدور مجوز اماکن مسکونی به تجاری و صدور مجوز برای تغییر کاربری مناطق به فضای سبز و مسکونی می خواهیم به اهداف و کاربری مناسب منطقه 12 برسیم.

 
کد خبر: 228410

وب گردی

وب گردی