سهم ۲۶ درصدی شیشه در مصرف موادمخدر

مسئول آموزش آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مصرف شیشه ۲۶ درصد سهم مواد را به خود اختصاص می دهد و بر این اساس بعد از تریاک و مشتقات آن شیشه دومین ماده مورد سوءمصرف در کشور محسوب می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، کامبیز سلطانی نژاد در سمینار علمی عوامل روانگردان از دیدگاه بالینی و پزشکی قانونی با اشاره با آخرین آمارها از وضعیت سوءمصرف مواد در کشور گفت: بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر که مربوط به سال ۱۳۹۱ و در مقیاس سنی ۱۵ تا ۶۴ سال است، مصرف شیشه ۲۶ درصد سهم مواد را به خود اختصاص می دهد و بر این اساس بعد از تریاک و مشتقات آن شیشه دومین ماده مورد سوءمصرف در کشور محسوب می شود.

او گفت: بر اساس این آمارها ۴۵ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر و محرک زیر ۲۹ سال هستند و سن آغاز اعتیاد در آنها ۲۱ سال است. همچنین ۵۳ درصد این افراد شاغل، ۶۴ درصد زیر دیپلم و ۶۳ درصد نیز متأهل هستند.

سلطانی نژاد با اشاره به آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر و محرک در فاصله ۱۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ را ۴حدود ۴۰ هزار نفر عنوان کرد و از افزایش مرگ و میر ناشی از سوءمصرف ماده شیشه در کشور خبر داد..

این متخصص سم شناسی همچنین با اشاره به هزینه های کشور در بحث کنترل ورود مواد مخدر و مسدود کردن مرزها گفت: از دهه ۶۰ تا امروز نزدیک به چهار هزار نفر از کارکنان نیروی انتظامی در راه مبارزه با مواد مخدر شهید و ۱۲ هزار نفر نیز جانباز شده‌اند که نتیجه این تلاش‌ها موجب شده مسیر ترانزیت مواد مخدر از افغانستان و پاکستان به سمت کشورهای غربی تا حد زیادی تغییر کند و مسیر ایران برای قاچاقچیان پرهزینه شود به نحوی که میزان ترانزیت مواد مخدر از ایران از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته است.

او در ادامه با اشاره به آخرین گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در خصوص مصرف مواد مخدر در جهان گفت: این گزارش در سال ۲۰۱۵ منتشر شده و اعداد و ارقام آن مربوط به سال ۲۰۱۳ است. بر اساس آن در جهان ۲۴۶ میلیون نفر مبتلا به سوءمصرف مواد هستند یعنی از هر ۲۰ نفر فرد ۱۵ تا ۶۴ سال یک نفر زمینه مصرف مواد را دارد.

سلطانی نژاد گفت: بر اساس این گزارش آمار سوءمصرف کنندگان مواد در جهان در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل از آن سه میلیون نفر رشد داشته است.

او گفت: از کل سوءمصرف‌کنندگان مواد در جهان ۲۷ میلیون نفر به یکی از مشکلات ناشی از سوءمصرف مانند وابستگی و یا بیماری های عفونی مبتلا هستند، ۱۲ میلیون نفر از آنان نیز مصرف کننده تزریقی موادند که یک میلیون نفر از آنان به ویروس ایدز مبتلا هستند.

سلطانی نژاد، تزریق مواد مخدر را مهم‌ترین عمل ابتلا به ایدز عنوان کرد و گفت: در کشور ما بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ۸۰ درصد مبتلایان به ایدز از طریق تزریق مواد به این بیماری مبتلا شده اند هر چند شیوه ابتلا به این بیماری در حال تغییر به شیوه های دیگر است.

او گفت: در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۰۰ هزار مرگ در جهان تحت تأثیر سوءمصرف مواد اتفاق افتاد که رقم قابل توجهی است.

این متخصص سم شناسی در خصوص آمار اعتیاد در زنان نیز گفت: در حال حاضر یک سوم سوءمصرف کنندگان مواد خانم ها هستند در حالیکه از لحاظ قرار گرفتن در پروسه درمان از هر ۵ نفر یک نفر را خانم‌ها تشکیل می دهند به بیان دیگر خانم‌های معتاد تمایل کمتری برای قرار گرفتن در پروسه درمان دارند.

سلطانی نژاد در ادامه با اشاره به ۴ دسته مواد شامل مخدرها، آمفتامین ها، حشیش و روانگردان‌های جدید، گفت: تریاک یکی از مهم‌ترین مخدرها در جهان است که ۸۶ درصد آن در افغانستان تولید می شود و متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش سطح زیر کشت آن بوده‌ایم. بر اساس آمارها ۵۰ میلیون نفر در جهان سوءمصرف کننده انواع مواد مخدر هستند.

او گفت: از نظر میزان مصرف حشیش در جایگاه اول قرار دارد و متأسفانه ۱۸۰ میلیون نفردر جهان حشیش مصرف می کنند در سال‌های اخیر با دستکاری های ژنتیکی گیاه حشیش و نیز پرورش گلخانه ای آن شاهد ایجاد معضلات بیشتری ناشی از سوءمصرف این ماده بوده ایم.

سلطانی نژاد با اشاره به خطرات مصرف آمفتامین ها و در رأس آن شیشه گفت: در سال‌های اخیر مصرف شیشه در جهان رو به افزایش بوده و با کاهش مصرف اکستازی شاهد افزایش مصرف شیشه بوده ایم که به تبع جرایم خشن و حوادث ناگواری در پی مصرف آن به وقوع پیوسته است و متأسفانه مصرف آن در ایران هم رو به افزایش است که امیدواریم برای کننترل مصرف آن چاره اندیشی شود.

مسئول آموزش آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه شیشه بدترین نوع از مواد اعتیاد آور است و بسیاری از جرایم خشن تحت تأثیرمصرف آن اتفاق می افتد، گفت: شروع اوج سوءمصرف متانفتامین (شیشه) در ایران مربوط با سال ۱۳۸۷ و همزمان با تولید این ماده در کشور است در حالیکه در سال‌های پیش از آن مصرف شیشه در ایران بسیار محدود بود.

20102

کد خبر: 564768

وب گردی

وب گردی