تاثیر تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای رتبه علمی کشور/ بیش از هزار شرکت دانش بنیان و واحد فناور در 100 مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند

جلسه هم اندیشی اعضای فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی مجلس شورای اسلامی با دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عصر دیروز در کمیسیون اصل 90 برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حمید میرزاده در این دیدار ضمن تسلیت به مناسبت ایام عاشورای حسینی، گفت: مقام معظم رهبری در موارد متعدد و در ابلاغ سند علم و فناوری کشور فرمودند: باید زمینه افزایش ورود به تحصیلات تکمیلی فراهم شود." همچنین در سند علم و فناوری و سند چشم‌انداز توسعه اشاره شده که سی درصد از دانشجویان کشور باید در تحصیلات تکمیلی حضور داشته باشند. که این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک سند بالا دستی مورد توجه قرار گرفته است.

میرزاده در ادامه به کاهش جمعیت دانشجویی اشاره کرد و افزود: در کنار این مساله تعداد رقبای دانشگاهی که در سال‌های گذشته ایجاد شده چالش‌هایی هستند که دانشگاه آزاد اسلامی با آن روبه‌رو است.

کاهش تعداد واحدهای زیان‌ده دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تعداد واحدهای زیان‌ده دانشگاه به 130 واحد کاهش پیدا کرده است، افزود: در همین راستا برنامه‌ای طراحی شده که بر اساس آن جذب دانشجو در رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترا افزایش یابد. البته این برنامه با جذب و ارتقای اعضای هیات علمی همراه بوده است و بر این اساس 11هزار نفر عضو هیات علمی جذب یا ارتقای درجه پیدا کردند .

وی در خصوص میزان جذب هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در فراخوان های جذب هیات علمی چهار هزار نفر جذب قطعی و حدود 3900 نفر نیز ارتقا پیدا کردند. همچنین در این فراخوان‌ها حدود 60 تا 65 درصد از دانشگاه‌های دولتی و 17 درصد فارغ التحصیلان خارج از کشور و 22درصد فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی جذب شده اند. جذب حدود 3500 نفر هم تا آخر آذر ماه به اتمام می‌رسد.

میرزاده ادامه داد: در حال حاضر 33هزار نفر عضو هیات علمی تمام وقت و 35 هزار نفر استاد پاره وقت یا مدعو با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با درجه استادیار به بالا هستند ادامه داد: طبق مصوبه وزات علوم، استادیارهایی که 3 سال سابقه تدریس داشته باشند می‌توانند به عنوان استاد در مقاطع تحصیلی تکمیلی تدریس کنند.

میرزاده در ادامه به تعداد اعضای هیات علمی ودانشجویان این دانشگاه اشاره کرد و افزود: نسبت اعضای هیات علمی به دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی 1/1 در سایر دانشگاه ها 10.7 برای سال تحصیلی 94-93 بوده است. برهمین اساس حتی دانشگاه آزاد اسلامی باز هم می‌تواند با توجه به داشتن استادیاران و دانشیاران واجد شرایط ظرفیت پذیرش خود را بالاتر ببرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه وجود یازده هزار کارگاه و آزمایشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: این ظرفیت عظیم در دانشگاه در طرحی به نام "ساها" تجمیع شده است. بر این اساس آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در یک نرم‌افزار به هم متصل هستند که تمام دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و ... می‌توانند با مراجعه به این سامانه از این ظرفیت برخوردار و در کمتر از 15 روز نتایج آزمایشات خود را دریافت کنند.

وی افزود: در سه سال گذشته میزان متقاضیان نقل و انقال دانشجویی حدود 45 تا 50 هزار نفر در سال بوده که این ترم آمار نقل و انتقال دانشجویی به 16 هزار و 700 نفر کاهش پیدا کرده است. این موضوع نشان دهنده اهمیت بومی گزینی در دانشگاه آزاد اسلامی بوده که بر اساس آن دانشجویان می‌توانند در شهرهای خود تحصیل کنند که باعث کاهش ناهنجاری های اجتماعی ناشی از عدم حضور جوانان در کنار خانواده های خود می شود.

میرزاده با بیان اینکه، همچنان آموزش عالی کشور پاسخگوی همه متقاضیان دوره‌های تکمیلی نیست افزود: به این دلیل همچنان سالی حدود 50 تا 80هزار نفر برای ادامه تحصیل به کشورهای خارج مخصوصا کشورهای اطراف در منطقه مهاجرت می‌کنند که این موضوع هم باعث خروج ارز می‌شود و هم تاثیرات مخرب فرهنگی را به همراه دارد.

9 درصد داوطلبان ورود به مقطع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شده اند

وی در ادامه اظهار داشت: در آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی حدود 110 هزار نفر شرکت کردند که از این تعداد 90 هزار نفر مردود و فقط حدود 9 درصد پذیرش گرفته اند.

میرزاده تاکید کرد: دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر امتحان زبان و کسب نمره قابل قبول برای فارغ التحصیلی باید حداقل دو مقاله آی اس آی و یا مورد تایید وزارتین علوم و بهداشت ارائه دهند.

20 درصد از تولیدات علمی کشور متعلق دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد

میرزاده در ادامه با بیان این که تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای رتبه علمی کشور تاثیرگذار بوده افزود: ایران در حوزه نانو رتبه 6 دنیا را در اختیار دارد که 1500 مقاله ثبت شده در این حوزه 30 درصد مربوط به محققان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی است همچنین مقام علمی کشورمان در پایگاه معتبر علمی (ESI) در رده 16 قرار دارد که اگر تولیدات دانشگاه آزاد اسلامی را در این آمار در نظر نگیریم این رتبه 23 خواهد شد. در سال 2015 حدود 20 درصد از تولیدات علمی کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی تولید شده است.

بیش از هزار شرکت دانش بنیان و واحد فناور در 100 مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد دانش بنیان که زیربنای اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، بیش از هزار شرکت دانش بنیان و واحد فناور در100 مرکز رشد با حضور دانشجویان اساتید و محققان دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنند.

میرزاده افزود: امسال در نمایشگاه اقتصاد بنیان دانشگاه آزاد اسلامی 673 محصول تجاری شده دانشگاه عرضه شد که همه این محصولات در سامانه‌ای به نام آزاد اکسپو در دسترس قرار دارند .

وی ادامه داد در دانشگاه آزاد اسلامی براساس برنامه‌ای که تدوین شده تا سال 1399 باید وابستگی شهریه به 60 درصد برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان این که از تبعیض و استانداردهای دوگانه و ارزیابی دانشگاه‌ها گله‌مند هستیم تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک سرمایه بزرگ ملی است که با پول مردم ساخته شده و امروز می‌تواند بار سنگینی را از دوش دولت بردارد.

توسعه کیفی از ماموریت‌های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است

میرزاده تاکید کرد: به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اطمینان می‌دهیم توسعه کیفی از ماموریت‌های اصلی ما در دانشگاه آزاد اسلامی است و ما کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم.

وی از فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کرد تا با کمک اعضای فراکسیون تاثیر گذاری دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دستاورد انقلاب افزایش یابد.

دکتر میرزاده در ادامه جلسه خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی پوشش دادن دانشجویان فارسی زبان مقیم خارج از کشور است.بر همین اساس در سال جاری برای اولین بار آزمون کارشناسی ارشد و دکتری در سطح بین‌المللی برای این متقاضیان برگزار شد.

دانشگاه آزاد اسلامی تمام شاخص‌ها و استانداردهای لازم آموزش عالی را رعایت کرده است

وی در ادامه گفت: ما از هرگونه بررسی کارشناسی و دقیق مسائل آموزش عالی استقبال می‌کنیم. همچنین از نمایندگان محترم تقاضا داریم تا با جلسات کارشناسی و به دور از غوغا سالاری‌های مخالفان به این نکته پی ببرد که دانشگاه آزاد اسلامی تمام شاخص‌ها و استانداردهای لازم آموزش عالی را رعایت کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در این 3 سال بیش از 2500 رشته محل توسط دانشگاه آزاد اسلامی ممیزی شده‌، افزوده در حوزه پزشکی نیز حدود 500 عضو هیات علمی جذب شده است. همچنین 11 بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی در کشور فعال هستند که این تعداد به 15 بیمارستان خواهد رسید.

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حال برقراری ارتباط هر چه بیشتر با صنعت هستند

وی در پایان به برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای محصولات فرهنگی دانشجویان در اجلاس هفتاد و یکم دانشگاه اشاره کرد و افزود: امروز واحدهای ما در حال برقراری ارتباط هر چه بیشتر با صنعت هستند تا واحدها ماموریت گرا شوند. و در اجلاس 71 دانشگاه محصولات دانش بنیان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در اواخر بهمن ماه 1395 عرضه می شود.

101

کد خبر: 686920

وب گردی

وب گردی