همدیگر  را در انجام کار خیر تشویق کنیم

در میان انواع آسیب ها و مشکلات کوچک و بزرگی  که درجامعه وجود دارد وجود خیران و نیکوکاران برای کمک به حل معضل غنیمتی بزرگ به شمار می رود.موسسات و انجمن های خیریه بسیاری در گوشه و کنار کشوردر حوزه های مختلف   فعالیت می کنند و سعی دارند گرهی از مشکلات خانواده ها و جامعه را باز کنند و موسسه خیریه مهرافرازان یکی از آنهاست که مدیر عامل ومسئولانش مهمان ایسکانیوز بودند و از فعالیت هایشان گفتند.

زهره حاجیان - تعداد افرادی که پنهان و آشکار در کوچه ها و محلات پایتخت نیازمندان را شناسایی و دست آنها را می گیرند کم نیست فقط کافی است سراغشان را از معتمدان محله یا اعضای شورایاری ها یا حتی هیات امنا و نمازگزاران مساجد بگیرید.

داود صیقلی مدیر گروه ارتباطات آموزشی دانشگاه های کشور در مورد آشنایی خود با امور خیریه می گوید: 16 سال پیش با انجمن پیشگیری از سرطان آشنا شدم و با عضویت در انجمن در حوزه بیماران مبتلا به سرطان فعالیت کردم و به مرور برنامه ها وهمایش هایی در خصوص شناساندن این بیماری به خانواده ها و افراد مبتلا به این بیماری در نمایشگاه بین المللی برگزار کردیم .

وی ادامه می دهد : خوب بیاد دارم آن روزها خانمی به اسم باهره به دلیل وارد نشدن داروی خاص بیماری اش بسیار بی تاب بود و به حدی ناله و فریاد می کرد که همسایه ها شکایت کرده بودند که از صدای فریاد او از درد نمی توانیم استراحت کنیم و با کمک و همکاری اعضای انجمن توانستیم داروی او را وارد کنیم و او از درد نجات دهیم.

آمپول آوانکس 16-15 هزار تومان بود و حالا 980 هزار تومان است

صیقلی می گوید:آن سال ها زیر مجموعه سازمان انرژی اتمی بودیم و روابط عمومی این سازمان در برگزاری همایش ها و برنامه ها برای آموزش و کمک به بیماران کمک های زیادی کرد و از آنجایی که با بیماری ها و انجمن های مختلفی آشنا شده بودیم به پیشنهاد یکی از دوستان که جانباز جنگ بود با بیماران تالاسمی و سپس با بیماران مبتلا به ام اس آشنا شدیم و برای خانواده ها و خود بیماران با استفاده از کارشناسان و پزشکان برنامه هایی را برگزار و خدماتی را ارائه کردیم.

او با اشاره به اینکه آن روزها فکر می کردیم که بیماری ام اس مخصوص پولدارهاست می گوید: با مطالعه و ارتباط با بیماران و خانواده ها متوجه شدیم بسیاری ازبیماران ازوضع مالی مناسبی برخوردار نبوده و برای تهیه دارو در مضیقه هستند. آن روزها آمپول آوانکس 16-15 هزار تومان بود و این روزها 980 هزار تومان است و متاسفانه تعداد زیادی ازدختران و پسران جوان گرفتار این بیماری می شوند.

صیقلی ادامه می دهد : برای آشنایی مردم با این بیماری در مساجد وهیات های مذهبی و تکایا و حتی یک بار در زندان سخنرانی کرده ام و همه جا می گویم که من پزشک نیستم اما اطلاعات بیماری ها را دارم و خانواده ها را راهنمایی می کنم که به کجا مراجعه کنند.

حمایت از بیماران مبتلا به سوختگی

اعضای موسسه مهر افرازان با پیشنهاد دکتر حافظی جراح پلاستیک با بیماری سوختگی آشنا می شوند و برای کمک به بیمارانی که دچار سوختگی شده بودند فعالیت می کنند .

داود صیقلی با بیان این مطلب می گوید: به بیمارستان سوختگی شهید مطهری رفتیم و برای کمک و شناسایی سوختگی به کمک سازمان انرژی اتمی برنامه های تخصصی گذاشتیم و سپس با موسسه خیریه نور احسان و انجمن ضایعات نخاعی و انجمن دیابت و بیماران روانی در بیمارستان روزبه و مجمع خیرین مدرسه ساز و دیگرخیریه ها آشنا شده ودر خدمت آنها بودیم اما آشنایی با سازمان بهزیستی زندگی ام را تغییر داد و در حوزه گروه هدف بهزیستی به فعالیت های بیشتری پرداختیم که ارائه خدمات و برگزاری مراسم افطاری برای بیماران ام اس و دیابت و خانواده های آنها ازجمله آن فعالیت ها بود.

برخی از زنان سرپرست خانوار اولین بار بود حرم امام رضا را می دیدند

یکی دیگر ازفعالیت های موسسه خیریه مهر افرازان در حوزه زنان سرپرست خانوار است و با تحت پوشش دادن زنان سرپرست خانوار به آنها در تامین معیشت و پوشاک و تهیه دارو و درمان و...کمک می کند.

صیقلی با بیان این مطلب می گوید:از سال گذشته تعدادی از زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها را به مشهد مقدس بردیم و عده زیادی از آنها برای اولین بار بود که به زیارت حرم امام رضا (ع) می رفتند.

او که در برنامه های رادیو و تلویزیون شرکت می کند می گوید: هرگز در برنامه ها اسم موسسه خیریه را نمی آورم وشماره حساب نمی دهم و تنها هدفم این است که همه مردم با کارهای خیر آشنا شوند و در این راه قدم بگذارند .

صیقلی تاکید می کند: انجام کار نیک به معنی دادن پول و سرمایه زیاد نیست هر کس می تواند در حد توان خود به نیازمندان کمک کند یکی با قلم خود یکی با معرفی افراد و دیگری با روش های مختلف می تواند کار خیر کند و این فرهنگ را در جامعه نهادینه کند و به اعتقاد من پول آخرین اقدامی است که می توان برای حل مشکلات مردم جامعه انجام داد.

200 خانواده بی سرپرست و بد سرپرستتحت پوشش موسسه هستند

معصومه سادات حسینی یکی از خیرانی است که ازسالها پیش با موسسه مهر افرازان در حوزه زنان سرپرست کار می کند .

او می گوید: در محله مهر آباد جنوبی فعالیت می کنم و زنان بی سرپرست و خانواده های نیازمند را تحت پوشش داریم که از بین آنها 80 خانواده نیازشان مبرم تر است که توسط آقای صیقلی و همسرشان - که دوست ندارد اسمش مطرح شود -به این خانواده ها بسیار کمک می کنند .

حسینی می گوید:برخی ازاین خانواده ها تحت پوشش کمیته امداد هستند اما به دلیل اینکه مبلغ بسیارناچیزی از کمیته دریافت می کنند زندگی شان به سختی می گذرد.

او با اشاره به اینکه برخی از زنان سرپرست خانوار با مشکلات جدی مالی دست و پنجه نرم کی کنند می گوید: یکی از این زنان سرپرست خانوار که دامادش معتاد شده و دختر باردارش را رها کرده و رفته بود حتی می خواستند بچه را بفروشند و یا تحویل مراکز بهزیستی بدهند که با کمک اعضای موسسه مشکل شان تا حد زیادی رفع شد .

حسینی می گوید: یکی دیگر از کارهایی که ما انجام می دهیم تهیه جهیزیه و سیسمونی برای خانواده های نیازمند است. جالب است بدانید که یکی از خانم های خیر با 250 هزار تومانی که از موسسه و یا از خود خانواده می گیرد سیسمونی کامل در حد 2 میلیون تومان تهیه می کند.

تهیه جهیزیه دختری که پدرش نابینا و مادرش معلول بود یکی دیگر از فعالیت های خانم حسینی و موسسه مهرافرازان است .

او می گوید: در کنار تهیه ارزاق و پوشاک و لوازم مورد نیاز خانواده ها در مناسبت ها هم هر چه از دستمان بر بیاید انجام می دهیم مانند توزیع غذا و آجیل و میوه و ماهی در شب یلدا و ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز و...

خانم سالارکیا یکی دیگر از خیرانی است که در حوزه زنان بی سرپرست و بد سرپرست در میدان خراسان فعالیت می کند و با همکاری خیران و نیکوکاران به این گروه کمک می کند .

بیش از 14 هزار تشکل و انجمن خیریه در حوزه های مختلف در کشور فعال هستند

بر اساس آماری که پایگاه اطلاع رسانی خیریه ها و سمن های کشور منتشر کرده تعداد سازمان های مرذم نهاد ، موسسات خیریه ، سمن ها و موسسات فرهنگی و مذهبی ثبت شده تا تاریخ 14 آذر 1395، در پایگاه 22 هزار و 313 موسسه است .

این در حالی است که مدیرعامل خانه خیرین ایران معتقد است : بیش از 3 هزار موسسه خیریه عضو خانه خیرین هستند اما بدون شک بیش از 14 هزار تشکل و انجمن خیریه در حوزه های مختلف در کشور فعال هستند که به صورت علمی و منسجم کار نمی کنند و خانه خیرین ایران مصمم است که این تشکل های کوچک را ساماندهی و زیر یک چتر واحد قرار دهد.

700700

کد خبر: 718500

وب گردی

وب گردی