روند آلودگی به شپش در کشور رو به افزایش است

رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روند آلودگی به شپش در کشور رو به افزایش است و تقویت آگاهی عمومی برای توقف این روند ضرورت دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، بابک عشرتی روز دوشنبه در کارگاه آموزشی بیماری های واگیر در شیراز افزود: موضوع آلودگی یک جامعه به شپش می تواند موجب نگرانی عمومی شود و حتی یک وزیر را جابه جا کند و این در حالی است که بیماری های غیر واگیر این قدرت را ندارد.
وی اظهار کرد: البته آلودگی به شپش شاخص فراگیری یا عدم فراگیری بهداشتی در جامعه نیست اما جامعه به این نوع آلودگی حساس است.
این مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هر چند عوامل مرگ و میر و ناتوانی در بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، سرطان، بیماری های قلبی و تصادفات بسیار بیشتر است اما شاخص هایی مانند آلودگی جامعه به شپش میتواند برای جامعه درگیری فکری ایجاد کند .
رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت آگاه سازی جامعه از وجود عوامل انتقال آلودگی به شپش تاکید کرد و گفت: برخی موارد تشخیص های درستی از تعداد افراد مبتلا به شپش ارائه نمی شود و ابعاد موضوع بسیار گسترده بیان می شود.
وی ادامه داد: در حالی که گفته می شود در یک مدرسه 100 نفر درگیر با آلودگی به شپش هستند اما بعد از انجام بررسی ها تعداد به زیر 10 نفر برآورد می شود ، اما آنچه مهمتر از اعداد 100 و 10 است معانی این ارقام است ، برای جامعه ما زیبنده نیست که همین تعداد هم درگیر با آلودگی به شپش باشد .
استاد حشره شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگارایرنا بیان داشت: متاسفانه آلودگی به شپش سر در جامعه رو به افزایش است ، یک مورد از مرگ و میر به علت استفاده نادرست از سم برای از بین بردن شپش در استان مازنداران در هفته های گذشته شاهد بودیم.
دکتر جواد رفیع نژاد افزود: شپش در جامعه ما نوعی ننگ تلقی می شود شاید به همین خاطر خانواده هایی که فرد آلوده ای به شپش دارند می خواهند هر چه زودتر از این وضعیت رهایی یابند و آلودگی به شپش بار روانی برای آنها ایجاد می کند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: آلودگی به شپش بالا و پایین شهر و فقیر و غنی ندارد و رعایت نشدن بهداشت می تواند در هر شرایطی افراد را مبتلا کند .
رفیع نژاد بیان کرد : شپش سر هیچ نوع بیماری را منتقل نمی کند بلکه خودش نوعی آلودگی تلقی می شود، این نوع آلودگی وابسته به دما است و در استان های سردسیر به خاطر نوع پوشش امکان شیوع بیشتر دارد .
شیوع شپش سر به ویژه در فصول سرد سال در اماکن عمومی مثل باشگاه ورزشی، مدارس و آسایشگاه سالمندان و معلولین، زندانها و اماکن عمومی بیشتر می شود ، هر چند این مشکل تازه ای نیست. شاید در گذشته اگر فردی مبتلا به این انگل بود، اقداماتی برای دور نگهداشتن فرد از دیگران انجام می دادند اما الان وضعیت فرق کرده است.
به طور کلی، ابتلا به شپش مساله نگران کننده ای نیست. کارشناسان برای رهایی فرد از این حشره، چاره کار را شستشوی لباس ها با آب جوش، پوشیدن لباس های تمیز و اتو کشیده و استفاده از شامپو می دانند.
شپش حشره ای که در صورت یافتن شرایط مناسب در بدن انسان جا خوش می کند و برای زنده ماندن مجبور است تا از خون بدن انسان تغذیه کند.
تا پیش از این تصور عمومی این بود که شیوع و سرایت این حشره بیشتر ناشی از حضور در محیط های کثبف و آلوده است و عموما طبقات اجتماعی که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی از سطح پایینی برخوردار هستند، بیشتر در معرض این حشره قرار می گیرند اما تحقیقات نشان می دهد گرچه رعایت بهداشت در کاهش بیماری و جلوگیری از شیوع و سرایت آن موثر است اما این مساله ارتباطی با سطح درآمد و سطح فرهنگی جامعه ندارد بلکه این مساله همگانی است و حتی گزارش ها حاکی از شیوع این انگل در کشورهای پیشرفته بویژه در سطح مدارس است.
شیوع این آلودگی متناسب با فصول گرم و سرد سال کم یا زیاد می شود و با شدت سرما میزان ابتلا به آن بیشتر خواهد شد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/منتشر کننده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 732285

وب گردی

وب گردی