کمیته علمی ایران و ایتالیا تشکیل شد

وزیر علوم در نشست علوم، فناوری و نوآوری ایران و ایتالیا از تشکیل کمیته علمی و پژوهشی بین ایران و ایتالیا خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم در اولین نشست علوم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در دانشگاه شهید بهشتی گفت: دو ملت بزرگ ایران و ایتالیا دارای ظرفیت‌های بی‌شماری در همکاری‌های فیمابین هستند که می‌تواند در راستای رشد و تعالی مردم آن مورد استفاده قرار گیرد.

فرهادی گفت: ایران و ایتالیا دو کشور باستانی با تمدن دیرینه و فرهنگ ساز می باشند که در طول تاریخ همواره ارتباط خوب و منطقی داشته و احترام به مردم و ملت یکدیگر را مدنظر قرار داده اند.

وزیر علوم با اشاره به یادداشت تفاهم همکاری‌های علمی ایران و ایتالیا که در شهریور ۱۳۹۴ (سپتامبر ۲۰۱۵) امضاء شد گفت: تشکیل کمیته علمی مشترک فی‌مابین و ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دو کشور به همراه روابط عمیق فرهنگی و عزم اراده دو کشور برای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری، پشتوانه فعالیت‌های کنونی و آتی دو کشور به حساب می‌آید و برگزاری اولین نشست علم، فناوری و نوآوری نیز می‌تواند نقطه عطف این مراودات علمی باشد.

فرهادی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در تمامی زمینه‌ها با کشور دوست، ایتالیا آمادگی دارد و همکاری در بخش علم و فناوری، که مخاطب اصلی آن، قشر تحصیل‌کرده، نخبه و توانا می‌باشند می‌تواند بستر مناسبی برای رشد این همکاری‌ها باشد.

وزیر علوم گفت: ما اعتقاد داریم که مابین دانشمندان و فناوران کشورها نباید مرز و مانعی وجود داشته باشد. علم امروز دنیا نتایج هزاران سال تلاش دانشمندان در اقصی نقاط جهان است و مشارکت علمی جهانیان نه یک پیشنهاد بلکه یک ضرورت برای رشد و تعالی است. این مشارکت علمی هم در سطح سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان و هم در سطح اجرایی و بر داشتن گام‌های عملی مورد نیاز است.

او ادامه داد: تثبیت دستاوردهای دو جانبه میان ایران و ایتالیا نیازمند شتاب بخشیدن به روند همکاری‌های علمی در همه سطوح، داشتن نقشه راه چند ساله همکاری‌ها، سرمایه‌گذاری مالی طرفین و شناخت بیشتر یکدیگر است و آنچه که موجب دلگرمی و اطمینان بیشتر برای دستیابی به اهداف این همکاری‌ها می‌باشد، وجود اراده سیاسی لازم در بالاترین سطح در میان طرفین است.

وزیر علوم ابراز امیدواری کرد، اولین نشست علوم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در دانشگاه شهید بهشتی در زمینه سطوح مختلف همکاری‌ها از جمله همکاری در سطح دانشگاه با دانشگاه برنامه‌ریزی برای مراودات بنگاه با بنگاه، همکاری پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های حمایتی دو طرف عملکرد خوبی داشته باشد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204/200

کد خبر: 759818

وب گردی

وب گردی