ابهام در واردات غیر قانونی 51 خودرو خارجی + سند

در حالی که در پایان تیرماه به طور کامل امکان واردات خودرو مسدود می شود که بر اساس اسناد موجود ۳۸ خودروی لوکس با ترک تشریفات به کشور رسیده اند و ۱۳ خودروی لوکس هم بدون ثبت سفارش وارد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، درست در بحبوحه ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای خارجی برای تمامی شرکتهای واردکننده شاهدیم که با تخلف برخی سازمانهای مرتبط با این حوزه، برخی افراد حقیقی و چند شرکت گمنام اقدام به واردات 38 دستگاه خودروی خارجی در مرداد ماه به کشور کرده‌اند.

بعد از ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور در دهم دی ماه سال 95 عملا واردات خودرو توسط واردات کننده غیر نمایندگی ممنوع شد و واردکنندگان تنها از یک فرصت 6ماهه برای استفاده از ثبت سفارشهای قبلی و ترخیص خودرو از گمرکات برخوردار بودند.

بر همین اساس واردات خودرو در 4 ماهه سال جاری رشد چشم گیری داشت و نزدیک به 25 هزار خودرو وارد کشور شد. اما جدای از این محدودیت بیش از یک ماه پیش، بخش ثبت سفارش برای واردات خودرو در سایت وزارت صنعت بسته شد و اولین دلیلی که وزارت خانه اعلام کرد، توقف ثبت سفارش به دلیل آمارگیری بود.

البته در ادامه این‌طور عنوان کردند که سایت به‌زودی باز می‌شود. اما در هفته‌های بعدی دوباره اعلام شد که فعالیت سایت به دلیل به‌روزرسانی متوقف‌شده و مشکل در حال برطرف شدن است. به‌تازگی این‌طور مطرح شد که سایت به صلاحدید وزارت صنعت، بسته‌شده است. این آخرین موضع رسمی نسبت عدم ثبت سفارش برای واردات خودروست و هنوز از جزییات واقعیت واردات خودرو منتشر نشده است.

38 خودرو لوکس دیگر با ترک تشریفات به کشور رسید

اما بر اساس سند زیر 38 خودرو لوکس در سه هفته قبل از دبی بارگیری و در بندر بوشهر تخلیه شده‌اند که در شرح جزییات کالایی‌شان خودروهای بی ام وX4 ، رنجرور ، تویوتا کمری ، لکسوسNX200T ، تویوتا RAV4 و رنو تلیسمان دیده می‌شود.

میثم رضایی رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، با بیان اینکه متاسفانه در مقطع زمانی فعلی شرکتهای دارای مجوز در عرصه واردات خودرو با ممنوعیت غیر قانونی از سمت وزارت صنعت و سازمان توسعه و تجارت رو به رو شده اند، گفت: طبق اسناد موجود، 6 شرکت بازرگانی و 6 فرد حقیقی اقدام به واردات 38 دستگاه خودرو در تاریخ دهم مرداد ماه سال جاری کرده‌اند.

آشفتگی و افزایش قیمت در بازار خودرو وارداتی

وی افزود: این در حالی است که بسیاری از نمایندگی‌های رسمی که از جانب وزارت صنعت صلاحیت شان تایید شده و همچنین شرکتهای غیر نماینده به بهانه‌های واهی از جانب معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه و تجارت از واردات خودروهای خارجی منع شده اند. در حقیقت این موضوع همان قانون شکنی است که پیش از این نیز در خصوص سیاستهای وزارت صنعت در بازار خودرو هشدار داده بودیم.


به گفته رضایی، در ماه های اخیر جلسات متعدد و نقدهای جدی مطرح شده در خصوص عملکرد مسئولان وزارت صنعت و خاصه سازمان توسعه و تجارت ایران به جایی نرسید و در همین شرایط شاهدیم برخی از افراد که به نظر نورچشمی‌ هستند با ترک تشریفات قانونی و فراتر از موانعی که دولت ایجاد کرده، اقدام به واردات کرده‌اند.

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به دلایل ایجاد محدودیتها از سوی دولت در موضوع واردات خودرو، گفت: این محدودیتها بدون دلیل منطقی و قانونی اعمال و موجب آشفتگی بازار شده است. رویکرد فعلی، شرایط را برای انجام تعهدات شرکتهای واردکننده در قبال مشتریان به شدت سخت کرده و قیمتها را نیز در بازار بالا برده است.

ورود 13 خودرو لوکس بدون ثبت سفارش

از سوی دیگر بر اساس سند زیر نیز مشخص شده، 13 خودروی لوکس اساسا بدون مجوز ثبت سفارش ترخیص شده است. اینکه چگونه امکان ترخیص خودروهای لوکس بدون رویت ثبت سفارش به وجود آمده و آیا به غیر از این مورد خاص نمونه های دیگری نیز برای این نوع واردات وجود داشته بحث چالش بر انگیزی است که باید از سوی مسئولان ذی ربط پاسخ داده شود.

بر این مبنا در یک جمع بندی میتوان گفت، موضوع ابلاغیه معاون اول دولت درباره محدودیت واردات خودرو، بسته شدن سایت ثبت سفارش با دلایل نامشخص، واردات خودرو بدون ثبت سفارش و فعالیت غیر مجاز بعضی برندها در سایت ثبت سفارش از از جمله چالشهای بی پاسخی است که هنوز مقامات دولتی نسبت به آن پاسخی نداده‌اند.

فعالیت عجیب یک واردکننده رسمی با دو شرکت؟

همانطور که شاهدیم در دوران ممنوعیت واردات، عده ای خاص می توانند بدون طی تشریفات اداری خودروهای پر طرفدار را وارد کشور کنند. از سوی دیگر موضوع مشکلات و تخلفات فقط به واردات توسط غیر نمایندگیها محدود نمیشود و مراجعه به سایت سفارش نشان میدهد، درحال حاضر واردات رسمی خودروی "ت" توسط 2 واردکننده که در واقع یک شرکت هستند انجام می‌شود.

یکی از این شرکتها که یک برند شناخته شده است دارای مجوز اصناف می‌باشد و به صورت قانونی نامش در سایت ثبت سفارش قرار گرفته اما شرکت دیگر بدون گواهی اصناف در لیست واردکنندگان مجاز سایت ثبت سفارش جای گرفته که لازم است مسئولان نسبت به این موضوع نیز توضیح دهند.

403

کد خبر: 829014

وب گردی

وب گردی