مشاور مالیاتی اصناف مطرح کرد: گلایه اصناف از مالیات

مشاور مالیاتی اصناف ایران با گلایه از نحوه عملکرد سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات گفت: اتاق اصناف ایران آمادگی کامل برای اجرای طرح صندوق‌های مکانیزه فروش را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران صبح امروز در نشست خبری با انتقاد از نحوه اجرای مالیات و صندوق های مکانیزه فروش گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه وزارت صنعت و سازمان امور مالیاتی و اتاق اصناف مکلف به تجهیز بنگاه‌های اقتصادی به صندوق مکانیزه فروش در جهت شفافیت عملکرد شدند.

او افزود: اولین سال اجرایی این برنامه، سال 91 بود که در آن طی توافقنامه‌ای 10 گروه از اصناف مشمول آن شدند و در سال 92، 10 گروه دیگر به آن اضافه شدند و در سال 93 نیز به همین صورت بود.

جعفریان با تاکید بر همکاری اتاق اصناف ایران در اولویت شناسایی بنگاه‌های اقتصادی و اتحادیه‌ها در جهت تجهیز صندوق مکانیزه فروش گفت: متاسفانه هنوز این طرح اجرا نشده است و در حالی که ما از سال 94 اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در جهت شفاف سازی عملکرد مجهز به صندوق مکانیزه فروش شویم اما این امر هنوز صورت نگرفته است.

به گفته جعفریان متولی اجرای این طرح طبق قانون سازمان امور مالیاتی است.

او ادامه داد: حتی در سال 94 مزایده‌ای برای تولید صندوق‌های مکانیزه در کشور انجام شد اما این طرح نیز با موفقیت اجرا نشد.

مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف به این نکته اشاره کرد که با وجود همکاری اصناف متاسفانه وزیر اقتصاد دولت قبل به معاون اول رئیس جمهور نامه نوشت و اعلام کرد که اصناف در اجرای این طرح همکاری نمی‌کنند. در حالی که در واقعیت این طور نیست و ما در آن زمان عدم توسعه فرهنگی و نبود زیرساخت‌ها و نیز نبود اینترنت دایمی را از جمله دلایل عنوان کردیم.

جعفریان در ادامه صحبت‌های خود از نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیز انتقاد کرد و گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده یک قانون آزمایشی است که مصوب خرداد 87 کمیسیون اقتصادی مجلس در اجرای اصل 85 قانون اساسی است و از جمله مشکلات اساسی آن، عدم مرور زمان داشتن این قانون است چرا که به عنوان مثال سازمان امور مالیاتی می‌تواند با مراجعه به یک بنگاه اقتصادی مالیات بر ارزش افزوده چند سال گذشته را همراه با جریمه دریافت کند که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

او با تاکید بر اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده حتما باید زمان داشته باشد گفت: از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که مصرف کننده نهایی باید بپردازد 5 درصد سهم خزانه دولت و 1 درصد برای طرح سلامت و 3 درصد به حساب شهرداری واریز می‌شود.

مشاور مالیاتی اتاق اضناف به این نکته اشاره کرد که طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده تنها یک بار و مصرف کننده نهایی باید دریافت شود. در حالی که در کشور ما بیش از 5 بار این مالیات دریافت می‌شود.

جعفریان تصریح کرد: به عنوان مثال ما معتقدیم که از طلا نباید مالیات دریافت شود یا به عنوان مثال، از برخی از اتحادیه‌ها که کالایی را به عنوان مبداء ورودی دارد باید ذخیره و اعتبار مالیاتی برای آن در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: در این راستا ما در گام اول برای 6 اتحادیه درخواست دادیم تا از اعتبار مالیاتی استفاده کنند که تنها با 2 اتحادیه بنکداران مواد غذایی و اتحادیه آهن فروشان موافقت انجام شد.

به گفته مشاور امور مالیاتی رستوران‌ها و چلوکباب‌هایی که دارای سالن پذیرایی هستند مکلف به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده می‌باشد.

در ادامه این نشست جعفریان از نحوه دریافت مالیات‌های مستقیم انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این موضوع به یک معضل تبدیل شده است چرا که یک واحد صنفی که مالیات خود را به موقع پرداخت کرده اکنون پس از 5 سال مجدداً سازمان امور مالیاتی با مراجعه با تراکنش‌های بانکی اقدام به دریافت مالیات می‌کند.

او ادامه داد: ما با شفاف‌ کردن عملیات بنگاه‌های اقتصادی مخالف نیستیم اما معتقدیم باید سازمان امور مالیاتی از قبل به بنگاه‌های اقتصادی اطلاعات لازم را بدهد.

403

کد خبر: 848175

وب گردی

وب گردی