20 پژوهشگر و فناور برتر معرفی می‌شوند

مدیرکل دفتر امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از معرفی 20 پژوهشگر و فناور برتر در روز 27 آذرماه جاری خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر محسن شریفی با بیان اینکه جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران در روز 27 آذرماه برگزار خواهد شد، افزود: این جشنواره هر ساله در هفته پژوهش و فناوری با هدف ترویج فرهنگ پژوهش و معرفی توانمندی‌ها، ایجاد ارتباط میان محققان کشور و تقدیر از پژوهشگران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به فرآیند انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر در این جشنواره، اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه افراد منتخب طی دو مرحله مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. در مرحله اول دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری عده‌ای از پژوهشگران و فناوران را بر اساس شاخص‌های اعلام شده در این آیین‌نامه به دبیرخانه جشنواره معرفی می‌کنند.

شریفی ادامه داد: در مرحله دوم از سوی دبیرخانه جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران افراد معرفی شده در 6 کارگروه تخصصی "علوم پایه"، "کشاورزی و منابع طبیعی"، "علوم انسانی و هنر"، "فنی و مهندسی"، "پزشکی" و "دامپزشکی" مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در این دوره علاوه بر معرفی پژوهشگران و فناوران برتر، پژوهشگران برتر با رویکرد مهارت افزایی نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، یادآور شد: در این بخش پژوهشگران علاوه بر دارا بودن طرح‌های پژوهشی و مقالات علمی باید دارای اقداماتی در راستای مهارت‌افزایی باشند.

به گفته وی،‌ به دلیل اینکه این بخش در سال اول است که اجرایی می‌شود و پرونده‌های ارسالی تکمیل نشد، در این بخش برگزیده‌ای انتخاب نشده است.

شریفی با بیان اینکه در این دوره ار جشنواره تعداد 286 پرونده به دبیرخانه ارسال شده است، خاطر نشان کرد: این پرونده‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری ارسال شده بود که از این تعداد 46 پرونده مربوط به دستگاه‌های اجرایی و مابقی مربوط به دانشگاه‌ها و مراکز علمی بوده است.

وی اضافه کرد: پس از انجام داوری‌ها در نهایت 20 نفر به عنوان برگزیدگان نهایی این دوره از جشنواره برگزیده شدند که 3 نفر در حوزه علوم انسانی و هنر، 3 نفر در گروه کشاورزی و منابع طبیعی، 3 نفر در گروه فنی و مهندسی، 3 نفر در علوم پایه، 3 نفر در پزشکی و یک نفر در گروه دامپزشکی به عنوان پژوهشگران برتر انتخاب شدند.

شریفی با تاکید بر اینکه در بخش فناوران نیز 4 نفر به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اضافه کرد: حضور پژوهشگران در سطح بین‌المللی و مشارکت در تولید علم که با شاخص مقاله سنجیده می‌شود، مشارکت در حل مشکلات جامعه و رفع نیازهای کشور که با داشتن طرح پژوهشی برون سازمانی ارزیابی می‌شوند، کیفیت دستاورد پژوهشی که با چاپ مقاله در مجلات معتبر علمی با رتبه بالا و تعداد ارجاعات سنجیده می‌شود و داشتن کتاب، آثار هنری و ثبت اختراع از جمله شاخص‌های انتخاب پژوهشگران برتر بوده است.

مدیر کل دفتر امور پژوهشی وزارت علوم سابقه فرد متقاضی در حوزه‌های فناوری و داشتن طرح‌های فناورانه منجر به تجاری‌سازی را از شاخص‌های انتخاب فناوران برتر ذکر کرد.

204

کد خبر: 885107

وب گردی

وب گردی