ساخت و ساز در شهرهای کشور،  مغایر با اصول شهر ایده آل است

سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: بخش عمده ساخت و سازها در شهرها برخلاف اصول شهرهای ایده آل است.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی خانزادی در هشتمین نمایشگاه و همایش شهر ایده آل در جزیره کیش افزود: کلان شهر تهران بدون توجه به اصول شهرسازی و با گسترش ساخت و ساز غیر اصولی گسترده یافته و این در حالی است که ژاپنی ها در سال 1370برای کلان شهر تهران راهکارهای خوبی را ارایه دادند.
وی با بیان اینکه با وجودی که برخی راهکارهایی ارایه شده مورد تایید کارشناسان و مهندسان بود اما آنها را زیر پا گذاشتند و اجرا نکردند افزود: این افراد اجازه دادند شبانه درختان را قطع و بلندمرتبه سازی شکل بگیرد.
وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا در شهر ایده آل باغات و درختان شناسنامه دار را قطع می کنند؟ افزود: اما در تهران این کار صورت گرفت و به جای آن ساختمانهایی چندین طبقه بر روی گسل ها ساخته شده است.
خانزادی اظهار کرد: در مقطعی برخی با تدوین قوانین نامناسب حوزه شهری باعث شدند که ساخت و سازها روی گسل ها شکل بگیرد و امروز شاهد حاشیه نشینی، آلایندگی هوا، ترافیک و مشکلات زیست محیطی در اغلب شهرها باشیم.
وی تاکید کرد: معضل امروز خدمات شهری به تعبییری فروش قانون در قالب کسب درآمد و امور شهری با عنوان فروش تراکم هستیم.
وی با انتقاد از نحوه احداث ساختمان مجلس شورای اسلامی نیز افزود: ساختمان مجلس شورای اسلامی نیز با بیش از 200 عیبی که بر این ساختمان وارد است با این کوه عظیم بتونی به علت بی دقتی مهندسان ساخته شده است.
وی با انتقاد از اینکه امروز برخی از کشوهای همسایه به ما درس شهر ایده آل را می دهند افزود: برخی از ساخت و سازها که در کشور و یا جزیره کیش انجام می شود، بسیار دلچسب است اما زمانی آوار بر سر ما خراب می شود که این الگوبرداری از کشورهای همسایه برداشت شده است.
وی بر ضرورت وجود طرح تفضیلی و جامع شهری تاکید کرد و افزود: وجود طرح جامع شهرسازی و طرح تفضیلی برای داشتن شهر ایده ال و شهر هوشمند بسیار ضروری است.
خانزادی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی امروز ایرانیان بهترین متخصصان دنیا هستند، تاکید کرد: این همایش باید موتور محرکه ای برای شواری عالی استانها باشد چرا که این شورا می تواند به مجلس لایحه های لازم در جهت اصلاح ضوابط و مقررات ارایه دهد.
وی گفت: با عزم جدی باید اجازه ندهیم که هیچ طرحی عمرانی و زیربنایی شهری بدون طرح جامع و تفصیلی اجرا شود.
هشتمین نمایشگاه و همایش 'شهر ایده آل' با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با هدف ارتقاء سطح مدیریت شهری و حمایت از تولیدات ملی در جزیره کیش گشایش یافت .
در این نمایشگاه بیش از 100 شرکت داخلی در حوزه مدیریت و خدمات شهری، شهرداری ها و سازمان های وابسته، آخرین دستاوردها مدیریتی و تجهیزات خود را به نمایش گذاشتند .
ایجاد بستر مناسب برای عرضه محصولات با کیفیت به شهرداری ها، دهیاری ها و پیمانکاران، ارائه الگوی شهرهای ایده آل‌، کمک به توسعه فروش عرضه کنندگان فناوری های نوین روز دنیا در حیطه مدیریت شهری و حمایت از تولیدات ملی با رویکرد اقتصاد مقاومتی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
در هشتمین دوره نمایشگاه خدمات شهری و فضای سبز شهرایده آل که در مرکز بین المللی نمایشگاههای کیش گشایش یافته شرکت کنندگان در حوزه های مبلمان شهری، حمل و نقل عمومی، مدیریت و خدمات شهری، راه و شهر سازی، آتش نشانی و خدمات ایمنی، فضای سبز، روشنایی و نورپردازی شهری، تبلیغات شهری و زیبا سازی، فناوری اطلاعات، بازیافت و تبدیل مواد، آخرین تولیدات و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.
برگزاری نشست با حضور مسئولان در حوزه های پسماند، پارکها و فضای سبز، زمین و مسکن، شهرهای نمونه گردشگری، استارت آپ های عرصه فناوری های نوین خدمات شهری، فرصت های سرمایه گذاری حوزه شهرداری های کشور وکارگاه های تخصصی برای مخاطبان حوزه مدیریت شهری از برنامه های جنبی این دوره از نمایشگاه وهمایش شهر ایده آل است.
گفتنی است، سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور ، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اتحادیه اتوبوسرانی، اتحادیه تاکسیرانی، سازمان همیاری استان های تهران و خراسان رضوی، شورای عالی استان ها و سازمان پدافند غیرعامل از جمله مشارکت کنندگان این رویداد هستند و همچنین سازمان شهرداریها حامی این رویداد می باشد.
سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی ،تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.
جزیره کیش با مساحت 91.5 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 هزار نفر در 18 کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع است و از نظر تقسیم بندی سیاسی و اداری کشور، در محدوده استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد.

701

کد خبر: 892278

وب گردی

وب گردی