الزام و راهبرد لایحه برنامه ششم توسعه برای جذب ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی

رییس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هنگامی که موضوع دیپلماسی علم و فن آوری به میان مـی‌آیـد، بـدان معناست که می‌توانیم از علم و فناوری به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن بـه اهـداف و منـافع ملـی استفاده کنیم.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر زینب موذن زاده در خصوص اهمیت جذب توریسم علمی در کشور، اظهار کرد: یکی از راههای معرفی ظرفیت‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و فناوری کشور از طریق فارغ التحصیلان دانشگاهی است و ما می‌توانیم با پرورش دانشجویان خارجی از آنها به عنوان سفیران علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: جذب دانشجویان بین‌المللی از یک طرف توانمندی‌های دانشگاه ما را به سایر مراکز علمی جهان معرفی می‌کند و از طرف دیگر سبب می‌شود برای رسیدن به استانداردهای جهانی تلاش کنیم تا زیرساخت‌های مناسب را به وجود آوریم.

رییس اداره دانشجویان بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص عواملی که باعث جذب توریست علمی در کشور می‌شود، عنوان کرد: برای داشتن یک دیپلماسی موفق و در عین حال بهره‌مند شدن از همه حقوق خود در حوزه علم و فناوری لازم است با تمرکز بیشتری روی دیپلماسی علمی کار کنیم.

موذن زاده با تاکید براینکه همه دانشگاه‌های برتر دنیا به موضوع توریسم علمی توجه خاصی دارند، تصریح کرد: افزایش ظرفیت و توان دانشگاه‌های کشور، اعطای بورس تحصیلی، معرفی پتانسیل دانشگاه در فضای مجازی، همایش‌های بین المللی، تفاهم‌های علمی- بین‌المللی از جمله راه های جذب توریست علمی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

وی در خصوص موقعیت و وضعیت استان خراسان رضوی در زمینه توریسم علمی، تصریح کرد: جذب دانشجویان بین المللی در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع و توانمند کشور تحت حمایت همکاران فرهیخته گروههای آموزشی و با فرآیندی نظام مند در حال انجام است. با عنایت به وجود مرقد مطهر حضرت رضا(ع) در مشهد و براساس رئوس برنامه دیپلماسی علمی- فرهنگی، تلاش و کوشش مسئولان این دانشگاه تاکنون حدود ۱۵۰۰ دانشجوی بین المللی پذیرش شده است.

تحصیل ۲۲ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران

رییس اداره دانشجویان بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضرحدود ۲۲ هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند که حدود ۶ هزار دانشجوی بورسیه هستند و باقی آنان با هزینه خودشان تحصیل می‌کنند. در لایحه برنامه ششم توسعه کشور موضوع بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و جذب ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی به‌ عنوان الزام و راهبرد مطرح شده است.

موذن زاده اضافه کرد: در راستای توسعه تعاملات، مراودات و ارتباطات پایدارتر و ثمر‏بخش‏‌تر بین‏‌المللی، ورود در بازار رقابت کیفی و علمی با دانشگاه‏‏ها و مراکز معتبر جهانی، همچنین گسترش زبان فارسی و معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و تبادل اطلاعات، افکار و دانش و هنر، دانشگاه فردوسی مشهد تاکنون اقدامات و سرمایه گذاری‌های بسیاری در حوزه های مختلف از جمله حوزه علمی و فرهنگی کرده است که می‌توان به برگزاری چندین دوره جشنواره فرهنگی- ورزشی و جشن فرهنگ ملل در سطح بین المللی و برگزاری مراسم مذهبی فراوان و اردوهای ایران شناسی و ... اشاره کرد که حضور حدود ۱۵۰۰ نفر دانشجو و دانش پذیر بین‌المللی و همچنین کسب رتبه برتر در حوزه بین‌المللی از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری خود گواه این مدعا است.

وی افزود: برای تحقق اهداف عالیه کشور مبنی بر توسعه دیپلماسی فرهنگی وعلمی با هدف گسترش جذب و پذیرش دانشجویان بین المللی و همچنین به خاطر حفظ شأن و منزلت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ادامه ارائه تسهیلات و خدمات مناسب به آن‌ها ضروری به نظر می رسد، لذا استانداردسازی و تأمین زیرساخت‌ها و خوابگاه برای دانشجویان تدریس به زبان انگلیسی تعریف دوره‌های خاص تحصیلات تکمیلی و پشتیبانی‌های علمی ‌از این دانشجویان و تسهیل امور کنسولی آنان که از موانع اصلی جذب دانشجوی بین المللی است، از مواردی است که در دستورکار این دانشگاه قراردارد.

رییس اداره دانشجویان بین المللی دانشگاه فردوسی مشهددر گفت وگو با خبرنگار ایسنا، یادآور شد: در حال حاضر تقریبا در تمامی رشته ها و در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از ۲۱ کشور دنیا دانشجوی بین المللی در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین حدود ۶۰۰۰ دانشجو در استان خراسان رضوی تحصیل می‌کنند.

204

کد خبر: 895987

وب گردی

وب گردی