آثار هنری را در نگاه مسافران قطار جستجو کنید

داور جشنواره فیلم و عکس راه آهن معتقد است، با گسترش دوربین های اسمارت فون دیگر عکاسی فراگیر شده است و در کنار عکاسان حرفه ای باید به مردم عادی که مسافران قطار هستند نیز توجه کنیم.

به گزارش ایسکانیوز از جشنواره فیلم و عکس راه آهن، سیف الله صمدیان رئیس هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران و داور این جشنواره یکی از جذابیت هایی که می توان در زندگی شهری امروز از آن نام برد را سفر با قطار دانست و گفت: با وجود این که راه آهن ایران قدمتی 90 ساله در کشور دارد اما تأسف می خورم که چرا بعد از این همه مدت و چرا بعد از 40 سال از انقلاب ایران به فکر برگزاری جشنواره ای هنری افتاد. به نظرم برگزاری این جشنواره که باعث شده تا نقاط مبهم و تاریک تصویر راه آهن هر چه بهتر به مردم نشان داده شود را باید به فال نیک گرفت و باید ریشه یابی کرد که چرا با تجهیز تکنولوژی هایی که در قطار ایجاد شده است، مردم با آن همراه نیستند و نسبت به جذابیت های سفر با قطار غافل هستند.

وی توجه به عکس در زندگی امروز را ناشی از انقلاب دیجیتالی دانست که روز به روز هم گسترش پیدا می کند و اظهار داشت: گسترش تکنولوژی ها باعث شده تا اهمیت عکس فزونی یابد و به گونه ای شود که تصویر، حرف اول و آخر را بزند.

این داور جشنواره های مختلف عکاسی، مجوزه ها و تورهای عکاسی که در این دوره از جشنواره راه آهن شاهد بودیم را در ارائه عکس های با کیفیت بی تأثیر ندانست و خاطر نشان کرد: این مجوز ها و هماهنگی هایی که در کل کشور اتفاق افتاد، باعث شد تا کمپینی تشکیل شود که عکاسان جوان از صمیم قلب به عکاسی از دستاوردهای راه آهن مشغول باشند و امیدوارم که همینطور در دوره های بعدی با دقت هر چه تمامتر به مسیر خود ادامه دهند.

صمدیان ادامه داد: البته پیشرفته شدن دوربین های اسمارت فون ها باعث شده تا عکاسی از انحصار عکاسانی با دوربین های حرفه ای خارج شود و عکاسی به یک مدل فراگیر و مردمی تر در آید. اگر این جشنواره استمرار داشته باشد، تعداد عکس های ارسالی در دورۀ بعد، بسیار چشمگیرتر از این دوره خواهد بود و می توان امیدوار بود که عکس هایی خواهد آمد که مجبور شوید، دوبار در سال جشنواره بگذارید.

وی در خصوص نحوۀ نمایش آثار که به واقع مهمترین بخش یک جشنواره را تشکیل می دهد، این طور گفت: ما ملت ایران همیشه سعی می کنیم که صفر و صد عمل کنیم. اول احساسی می شویم و جشنواره برگزار می کنیم و در آن نقطه ای که باید نمایشگاه درستی را از آثار رسیده برگزار کنیم یا به صورت کتاب آن را منتشر کنیم از آن غافل هستیم.

وی ادامه داد: در خیلی از جشنواره ها که داور بودم، کتابی چاپ نشد و الان اگر بخواهید به آن آثار رجوع کنید هیچ منبعی در دسترس نیست. امیدوارم که در این جشنواره ترتیبی اتخاذ شود که حداقل چاپ کتاب را شاهد باشیم.

داور جشنواره فیلم و عکس راه آهن، ارتباط این جشنواره با دنیای خارج را در دوره های آتی لازم بر شمارد و خاطر نشان کرد: همان طور که راه آهن مقاصد را به همدیگر متصل می کند، باید کاری کرد که جشنواره هنری راه آهن هم با هنرمندان خارج از ایران ارتباط بگیرد و از داوران بین المللی استفاده کند که این هم به نفع کشور و هم به نفع جشنواره است. برای رسیدن به این مهم بیش از هر چیزی باید به فکر یک دبیرخانه دائمی و کارشناسان مجرب باشیم.

صمدیان در پایان از اعلام حمایت انجمن عکاسان ایران از برگزاری جشنواره ها خبر داد و گفت: مطمئناً برگزاری یک چنین جشنواره ای باید از کانال های حرفه ای خودش دنبال شود. همکاری دو سویه با انجمن های تخصصی در این خصوص می تواند کمک کند تا مشارکت جامعه عکاسان در حد مطلوبی باشد.

502

کد خبر: 901258

وب گردی

وب گردی