بررسی  هزینه های حوزه سلامت در سال 94 و مقایسه آن با سال گذشته/افزایش 2.32 درصدی هزینه های خدمات درمانی

بر اساس بررسی های حساب ملی سلامت می توان دریافت هزینه های خدمات درمانی در سال 94 حدود 2.32 درصد نسبت به سال 93 افزایش داشته است همچنین هزینه های داروهای مصرفی برای بیماران سرپایی در سال 94 نیز حدود 0.47 درصد نسبت به سال 94 افزایش یافته است.

نیوشا یعقوبی - ایسکانیوز، سلامت افراد در جامعه همیشه یکی از مهم ترین عوامل در راستای رشد اقتصادی هر جامعه ای محسوب می شود و تمامی تلاش ها در راستای بهبود بخشیدن به شاخص های سلامت صورت می گیرد. «حساب‌های ملی سلامت» مجموعه‌ای از اطلاعات نظام‌مند، جامع و سازگار از جریان منابع در نظام خدمات سلامت یک کشور را برای دوره‌ای معین که معمولا یک سال است را فراهم می کند و شامل 2 بخش بهداشت و درمان است .در دهه ۷۰ و ۸۰ وزارت بهداشت راسا خودش امور مربوط به حساب های ملی سلامت را انجام می داد اما سازمان بهداشت جهانی تاکید داشت که مرکز آمار باید مرجع ارائه حساب های ملی سلامت باشد و به همین منظور این مسیر طرح به مرکز آمار انتقال داده شد.

در این گزارش به بررسی طرح حساب‌های ملی سلامت و میزان کاهش و افزایش هزینه ها در حوزه های مختلف طی سال‌های ١٣٩٣و ١٣٩٤ پرداخته شده است:

رشد 38.5 درصدی هزینه‌های عمومی سلامت در سال 93 نسبت به سال 92

هزینه‌های عمومی سلامت به قیمت جاری در سال 93 برابر با 909 میلیون و 396 هزار و 935 ریال و در سال 1394 برابر یک میلیارد و 80 میلیون و 717 هزار و 180 ریال بوده است.

رشد هزینه‌های عمومی سلامت به قیمت جاری در سال ۱۳۹٣ نسبت به سال قبل، برابر با 38.5 درصد و در سال ۱۳۹٤ برابر با 18.8 درصد بوده است.

کاهش سهم پرداخت مستقیم از جیب خانوارها در سال 94

سهم پرداخت مستقیم از جیب خانوارها به کل هزینه‌های سلامت در سال ۱۳۹٣ برابر با ٣٨٫۷۵ درصد و در سال ۱۳۹٤ برابر با ٣٨٫١١ درصد بوده است. بر اساس مقایسه سهم پرداخت مستقیم از جیب خانوارها به کل هزینه‌های سلامت طی سال های 94 و 93 می توان دریافت میزان پرداختی از جیب خانوارها در سال 94 کاهش یافته است.

افزایش 2.32 درصدی هزینه های خدمات درمانی در سال 94

در بین کارکردهای مختلف سلامت، در سال ١٣٩٣ خدمات درمانی با 55.41 درصد بیش‌ترین سهم از کل هزینه‌های سلامت را دارد. پس از آن، هزینه‌ داروهای مصرفی برای بیماران سرپایی با ١٦٫٦٧ درصد قرار دارد اما در سال ١٣٩٤ خدمات درمانی با ٥٧٫٧٣ درصد بیشترین سهم را در کل هزینه‌های عمومی سلامت و پس از آن هزینه داروی مصرفی برای بیماران سرپایی با ١٧٫١٤ درصد در رتبه‌ دوم قرار دارد.

بر اساس نمودار می توان دریافت هزینه های خدمات درمانی در سال 94 حدود 2.32 درصد نسبت به سال 93 افزایش داشته است همچنین هزینه های داروهای مصرفی برای بیماران سرپایی در سال 94 نیز حدود 0.47 درصد نسبت به سال 94 افزایش یافته است.

کاهش 0.96 درصدی هزینه های حوزه آموزش/هزینه های بخش تحقیق و توسعه 0.09 درصد افزایش داشته است

از منظر سیاست‌گذاران، توجه به هزینه‌ «آموزش»، «تحقیق و توسعه» و «تشکیل سرمایه» در بخش سلامت، چه از لحاظ مبلغ و چه از لحاظ سهم آن از کل هزینه‌های سلامت، اهمیت بسزایی دارد. سهم هر یک از این هزینه‌ها در سال ۱۳۹٣ به ترتیب معادل ۳٫٨٠، ۰٫۳٦ و ٣٫۲٣ درصد و در سال ۱۳۹٤ به ترتیب معادل ٢٫٨٤، ۰٫٤٥ و ٢٫٠٦ درصد بوده است.

بر اساس آماری که در فوق به آن اشاره شد می توان دریافت هزینه بخش آموزش در سال 94 نسبت به سال 93 ، به میزان 0.96 درصد و در بخش تشکیل سرمایه 1.17 درصد کاهش داشته است در عوض هزینه های بخش تحقیق و توسعه به میزان 0.09 درصد افزایش داشته است.

افزایش 2.78 درصدی هزینه بیمارستان ها

در بین فراهم‌کنندگان خدمات حوزه های مختلف در سال ۱۳۹٣، بیمارستان‌ها ۳٨٫٠٦ درصد از کل هزینه‌های سلامت را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن، فراهم‌کنندگان خدمات سرپایی، داروخانه‌ها و مؤسسات فراهم‌کننده خدمات وابسته به سلامت به ترتیب با ۳٠٫٩٥، ۱٦٫٣٣ و ٤٫٨٢ درصد قرار داشته است.این در حالی است که در بین فراهم‌کنندگان مختلف در سال ۱۳۹٤، بیمارستان‌ها ٤٠٫٨٤ درصد از کل هزینه‌های سلامت را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن، فراهم‌کنندگان خدمات سرپایی، داروخانه‌ها و مؤسسات فراهم‌کننده‌ی خدمات وابسته به سلامت به ترتیب با ٢٩٫٨٢، ۱٦٫٨١ و ٤٫٠٤ درصد قرار داشته است.

بر اساس مقایسه میزان هزینه های حوزه های مذکور می توان دریافت هزینه بیمارستان ها 2.78 درصد و داروخانه ها 0.48 درصد افزایش یافته است در مقابل هزینه فراهم کنندگان خدمات سرپایی و موسسات فراهم کننده خدمات وابسته به سلامت به ترتیب 1.13 و 0.78 درصد کاهش داشته است.

سهم وجوه دولت مرکزی در سال 94 ، 2.08 کاهش داشته است

در سال ۱۳۹٣ خانوارها ٤۶٫۳٢ درصد از منابع مالی سلامت را چه از طریق پرداخت مستقیم از جیب و چه به‌صورت پرداخت غیرمستقیم از طریق شخص ثالث تأمین کرده‌اند. پس از آن، سهم وجوه دولت مرکزی و کارفرمایان، به ترتیب با ٣١٫٤٧ و ۱٥٫٤٨ درصد قرار دارد. در سال ۱۳۹٤ خانوارها ۴٥٫٦۸ درصد از منابع مالی سلامت را چه از طریق پرداخت مستقیم از جیب و چه به‌صورت پرداخت غیرمستقیم از طریق شخص ثالث تأمین کرده‌اند. پس از آن، سهم وجوه دولت مرکزی و کارفرمایان، به ترتیب با ۲٩٫٣٩ و ۱٦٫٨۰ درصد قرار دارد.

از مقایسه داده های فوق می توان دریافت میزان پرداختی از جیب مردم در سال 94 ، 0.64 درصد و میزان سهم وجوه دولت مرکزی نیز 2.08 کاهش داشته است.همچنین سهم کارفرمایان نیز در سال 94 ، 1.32 درصد نسبت به سال 93 افزایش داشته است.

701

کد خبر: 903672

وب گردی

وب گردی