بجای آنکه به مناطق مرزی به جنبه فرصت نگاه کرد، به جنبه چالش بدان پرداخته می‌شود

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه متأسفانه مناطق مرزی آنگونه که باید توسعه و گسترش نداشته‌اند و حتی در بسیاری از موارد به تعطیلی هم رسیده است، گفت: حاکم شدن این فضا به دلیل این است که بجای آنکه به مناطق مرزی به جنبه فرصت نگاه کرد، به جنبه چالش بدان پرداخته می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، فردین اخلاقیان امروز چهارشنبه (5 اردیبهشت) در آیین افتتاحیه همایش ملی جامعه‌شناسی مرز که با حضور پژوهشگران ملی و استانی، مسئولین، نیروهای مرزبانی و انتظامی استان، اساتید و دانشجویان در آمفی تئاتر مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد با تأسی به کلام حضرت علی(ع) اظهار کرد: امام علی علیه‌السلام در روایتی چهار عامل را سبب شکست دولت‌ها معرفی کرد و فرمود چهار عامل باعث شکست «دولت‌ها» می‌شود که شامل ضایع کردن اصول و مسائل مهم، سرگرم شدن به فروع و امور کم اهمیت، به کار گماردن آدم‌های پست و در نهایت کنارگذاردن انسان‌های فاضل است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی که می‌توان از این سخن استنباط کرد این است که باید در تبیین و تعیین مسائل، به اصل بپردازیم.

رئیس دانشگاه کردستان با تعمیم این سخن به مسأله «مرز» گفت: در مقوله مرز آنچه شاهد هستیم این است که در کشور هر چه از مرکز دور می‌شویم و به مرز نزدیک می‌شویم، شاهد توسعه نیافتگی و یا کمتر توسعه یافتگی این مناطق هستیم.

اخلاقیان با ابراز تأسف از اینکه مناطق آزاد به جای اینکه به مراکز تولید و صادرات تبدیل شوند به مراکز واردات بدل شده اند، تصریح کرد: این امر مانعی برای گسترش مناطق آزاد در شهرهایی هم‌چون بانه و مریوان شده است.

وی با ذکر اینکه مناطق مرزی همواره به عنوان مراکز مبادلات تجاری شناخته می شوند، ادامه داد:باید توجه داشت که به‌کار بردن روش‌های جایگزین تجاری برای این مناطق سخت و هزینه‌بر است.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه متأسفانه مناطق مرزی آنگونه که باید توسعه و گسترش نداشته‌اند و حتی در بسیاری از موارد به تعطیلی هم رسیده است، خاطرنشان کرد: حاکم شدن این فضا به دلیل این است که بجای آنکه به مناطق مرزی به جنبه فرصت نگاه کرد، به جنبه چالش بدان پرداخته می‌شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه دانشگاه می‌تواند مسائل و مشکلات را رصد کرده و برای رفع آنها راه‌حل‌های علمی ارائه دهد، یادآور شد: تحقق این مهم مشروط بر همکاری سایر دستگاه‌ها با دانشگاه است.

900

کد خبر: 935079

وب گردی

وب گردی