دولت تامین نیاز‌های واقعی و ضروری مردم به ارز را فراهم  می کند

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر حل نیاز‌های واقعی و ضروری ارزی مردم تصریح کرد: سیاست‌های جدید ارزی در مقطع کنونی و در راستای تخصیص منابع ارزی به نیاز‌های اصلی کشور تنظیم شده است و این به معنای فراموش شدن انتظارات و نیاز‌های واقعی و ضروری ارزی جامعه نیست.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری صبح امروز (یکشنبه) در ادامه سلسله جلسات ستاد اقتصادی ساماندهی امور ارزی، ضرورت تامین نیاز ارزی دانشجویانی را که برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند یادآور شد و اظهار داشت: بانک مرکزی با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همه دانشجویانی که برای تحصیلات تکمیلی با هزینه شخصی به کشورهای دیگر رفته اند طبق ضوابط تدوین شده، ارز پرداخت خواهد کرد تا زندگی این دسته از شهروندان ایرانی مختل نشود. البته این دسته از دانشجویان باید ظرف مدت حداکثر ۶ ماه دانشگاه محل تحصیلشان از نظر اعتبار علمی به تایید وزارت علوم برسد.

وی با تأکید بر اینکه نباید هیچ یک از مراجعان به سفارتخانه های خارجی در کشور برای دریافت روادید با مشکل تامین ارز مواجه باشند،‌ افزود: دولت ایران متعهد است معادل ریالی پرداخت شده از جانب مردم به سفارتخانه ها، ارز به قیمت مصوب در اختیار آنها قرار دهد و وزارت امور خارجه موظف شده است با همکاری بانک مرکزی و سفارتخانه های خارجی موانع موجود در این زمینه را به سرعت برطرف کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سوداگری و خرید و فروش ارز با هدف کسب سود قابل قبول نیست، گفت: با راه اندازی سامانه «نیما» گام مهمی در تامین ارز مورد نیاز واردات و بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور برداشته شده است و برخی مشکلات موجود نیز به مرور زمان و با اجرایی شدن دقیق سیاست های جدید ارزی حل خواهد شد.

جهانگیری از بانک مرکزی خواست تا ضمن بررسی روزانه آخرین اقدامات انجام شده در زمینه تامین نیازهای ارزی کشور، خرید ارز حاصل از صادرات و تأمین ارز مورد نیاز واردات کالای اساسی، گزارشی از نحوه اجرای سیاست های جدید ارزی با هدف آگاهی مستمر و لحظه ای از وضع روند اجرای این سیاست ها و رفع نگرانی های مردم به ویژه افرادی که نیازهای ضروری و واقعی به ارز دارند به ستاد ارائه کند.

سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز در گزارشی از میزان و تعداد گشایش اعتبار در سامانه «نیما»، روند پیشرفت امور را مثبت توصیف کرد و با تشریح برخی موانع اظهار اطمینان کرد روند واردات کالاهای اساسی به کشور در چند روز آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و روسای کل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رئیس جمهور حضور داشتند، درباره نحوه تأمین ارز دانشجویی، کارآمدی سامانه «نیما» و آخرین وضع نحوه تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی کشور بحث و تبادل نظر شد.

305

کد خبر: 936002

وب گردی

وب گردی