پس از تجمیع، هزینه ها به سمت تعادل میان منابع و مصارف پیش رفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت:پیش از تجمیع واحدهای پزشکی تهران، کلاس های درسی و آموزشی در دانشکده ها آن طور که باید به سوی برنامه های مدون دانشگاهی پیش نمی رفتند به طوری که دانشکده ها برای خودشان برنامه ریزی می کردند، اما در حال حاضر شورای آموزشی دانشگاه تشکیل شده است، این شورا برای این 8 دانشکده ، برنامه ریزی های آموزشی را انجام می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش بنا بر آن شد که سه واحد علوم دارویی، دندانپزشکی و پزشکی تهران تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران فعالیت کنند. بنا بر آن شد که 8 دانشکده پزشکی به تدریج در کنار دانشگاه علوم تحقیقات مستقر شده و به عنوان شهر دانشگاهی علوم پزشکی فعالیت کنند.در حا حاضر دانشکده پرستاری و دانشکده بهداشت به این مکان منتقل شدند و برنامه ریزی های لازم در راستای انتقال باقی دانشکده های نیز در حال انجام است.

دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تجمیع دانشکده های پزشکی اعلام کرده بود:« توقع داریم دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و دانشکده‌های زیرمجموعه آن حرف اول را در کشور بزنند و رقابت مشروعی با دیگر دانشگاه های کشور داشته باشند.»

دکتر سید علی ابطحی اولین سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران پس از این تجمیع بود،که در راستای جزئیات این تجمیع با او به گفت و گو نشسته ایم.

وضعیت اعضای هیات علمی پیش از تجمیع دانشکده ها چگونه بود؟

هم افزایی ای که در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران صورت گرفت، باعث شد که ما بتوانیم از اعضای هیات علمی علوم پایه در تمام دانشکده ها استفاده کنیم.گفتنی است اعضای هیات علمی در دانشکده های ما شاید آن طور که باید نمی توانستند تمام موظفی خود را پر کنند.

زمانی که این واحدها تجمیع شد، این تجمیع شامل اعضای هیات علمی دانشکده ها نیز می شد. از جمله اولین برنامه ما در این راستا می توان به تکمیل موظفی های هیات علمی اشاره کرد. در چنین شرایطی تعدادی از اعضای هیات علمی و افرادی که به طور نیمه وقت تدریس می کردند یا حق التدریس بودند، مازاد شدند. این درحالی است که ما از هیات علمی رسمی برای این دانشگاه ها استفاده کرده ایم.

این اقدام چه تاثیری در هزینه های علوم پزشکی داشت؟

در چنین شرایطی یک افزوده ای در استفاده از هیات علمی حاصل شد به علاوه بار مالی ما نیز در این راستا کاهش پیدا کرد.همچنین هزینه های ما به سمت تعادل میان منابع و مصارف پیش رفت.

پیش از تجمیع وضعیت آموزشی کلاس ها چگونه بود؟

پیش از تجمیع واحدهای پزشکی تهران، کلاس های درسی و آموزشی در دانشکده ها آن طور که باید به سوی برنامه های مدون دانشگاهی پیش نمی رفتند به طوری که دانشکده ها برای خودشان برنامه ریزی می کردند، اما در حال حاضر شورای آموزشی دانشگاه تشکیل شده است، این شورا برای این 8 دانشکده ، برنامه ریزی های آموزشی را انجام می دهد. برای مثال ساعت برگزاری کلاس ها، حضور اعضای هیات علمی و غیره توسط این شورا تعیین می شود.

همچنین لازم به ذکر است در حال حاضر به پرونده های اعضای هیات علمی به صورت یکجا رسیدگی شده . احکام نیز به موقع صادر می شود.گفتنی است احکام علوم پزشکی بر اساس مقررات در حال بازبینی است و سپس صادر خواهد شد.

پیش از تجمیع کلاس ها از لحاظ استاندارهای آموزشی چه شرایطی داشتند؟

پیش از تجمیع کلاس ها و سازه های ما در دانشکده ها شاید آن طور که باید با استانداردهای آموزشی مطابقت نداشت، این آموزش ها معمولا به صورت جزیره ای و پراکنده بود زیرا دانشکده ها در ساختمان های متفرقی استقرار یافته بودند.

در حال حاضر با تفاهمی که دکتر رهبر در این زمینه داشته اند، این واحدها به تدریج در کنار دانشگاه علوم تحقیقات مستقر خواهند شد، به طوری که در این مکان شهر دانشگاهی علوم پزشکی تشکیل می شود.

در حال حاضر کدام دانشکده ها به شهر دانشگاهی علوم پزشکی منتقل شده اند؟

امسال دانشکده پرستاری و دانشکده بهداشت به این مکان منتقل شدند.گفتنی است برنامه ریزی های لازم در راستای انتقال یک دانشکده دیگر به بلوک 2 نیز صورت گرفته است.

چه اندازه ای از کلاس های این بلوک مربوط به حوزه پزشکی است؟

در حال حاضر بخش اعظمی از کلاس های بلوک 2 متعلق به حوزه علوم پزشکی است.

کلاس ها تنها در این بلوک تشکیل می شود؟

در نظر داریم بلوک های 3 و 4 نیز متعلق به دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شود. مجموع این ساختمان ها به عنوان شهر دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شناخته خواهد شد.

این تجمیع را برای رشته های بین رشته ای چگونه ارزیابی می کنید؟

دانشگاه علوم پزشکی زمانی که در سایت علوم تحقیقات قرار می گیرد ، بسیاری از رشته های بین رشته ای می توانند نظام موضوعات خود را با دانشگاه علوم تحقیقات شکل دهند، یعنی رشته های غیر پزشکی، مهندسی و فنی و علوم انسانی در رشته های پزشکی و نظام موضوعات آن شرکت کنند، همچنین می توانند پایان نامه های خود را بر این اساس اخذ کنند و دوره های لازم در این زمینه را نیز بگذرانند.

در کشور ما در ساختار بیمارستان ها بسیار توسعه یافته است اما مهندسان و فارغ التحصیلان و دستیاران معماری و سازه اطلاعات بسیار ضروری در راستای ساختار بیمارستانی تا حد نیاز ندارند که پاسخگوی نیاز روز باشد. ممکن است برخی افراد فاقد اطلاعات لازم در ساختارهای پزشکی، ادبیات و زبان انگلیسی باشند، در این زمینه تفاهم نامه های لازم امضا خواهد شد. این تفاهم نامه ها برای رشد پزشکی و سایر رشته ها نیز بسیار موثر است.

این تفاهم نامه ها با کدام واحدها است؟

تفاهم نامه هایی که پیشتر به آن اشاره شد، با واحد تهران مرکز و واحد تهران غرب داریم که در نظام موضوعات در کنار یکدیگر پیش می رویم که تعداد این نظام موضوعات بالاست و در حال تدوین است. دانشجویان دانشگاه تهران غرب و دانشگاه علوم پزشکی می توانند با یکدیگر چه از نظر اساتید و چه از نظر دانشجو از از لحاظ نظام موضوعات تبادل داشته باشند، همچنین می توانند در زمینه های مختلف با یکدیگر مشارکت داشته و از برنامه های یکدیگرنیز استفاده کنند.

201

کد خبر: 952793

وب گردی

وب گردی