حرکت، رفتار و برنامه‌ریزی اساتید باید به سوی رفع نیازهای کشور باشد

دومین نشست تبیین مدل « Strategy Day » واحد علوم و تحقیقات با حضور اعضای کارگروه‌های این مدل، نظریه‌پردازان و دست‌اندرکاران حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، به ریاست دکتر قاسم عموعابدینی قائم مقام واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر قاسم عموعابدینی قائم مقام واحد علوم و تحقیقات، تداوم حرکت صرف مراکز آموزش عالی غیردولتی در مسیر شهریه محوری را مشکل‌آفرین برای این مراکز و واحدها دانست و گفت: واحد علوم و تحقیقات، دانشگاهی خصوصی است و از آنجایی که واحد علوم و تحقیقات از بودجه نفت و دولت برخوردار نیست، باید در مسیری گام نهاد که نه تنها به فعالیت خود ادامه دهد بلکه روند رو به رشد خود را نیز داشته باشد.

دکتر عموعابدینی افزود: همانگونه که فعالیت دانشگاه‌های برتر دنیا دینامیک بوده و هدف خود را در راستای کسب درآمد و تولید علم نافع قرار داده‌اند، واحد علوم و تحقیقات نیز باید با تدوین برنامه و استراتژی مطلوب در این راستا گام بردارد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید برای تولید «علم نافع»، تصریح کرد: این به آن معنا است که حرکت، رفتار و برنامه‌ریزی اساتید باید به سوی رفع نیازهای کشور باشد. باید استراتژی و مدلی را تعریف کرد که با تکیه بر خلاقیت و نوآوری به رفع مشکلات جامعه و کشور بپردازد.

دکتر عموعابدینی، با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه انقلاب و امام خمینی (ره) است، تصریح کرد: در تعریف و تدوین برنامه‌ها باید به بومی بودن آن توجه شود تا با مسائل و معضلات ایران همخوانی داشته باشد.

دکتر فرزان مجیدفر نیز در این نشست با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم و اهمیت هوش مصنوعی در این انقلاب، گفت: هوش مصنوعی در ایران به صورت تئوریک و آزمایشگاهی تنها در دانشگاه‌ها وجود دارد. این در حالی است که در دنیا ۳ هزار شرکت مخصوص هوش مصنوعی وجود دارد که از راه تولید و تجاری‌سازی هوش مصنوعی درآمد سرشاری کسب می‌کنند. سرعت هوش مصنوعی بسیار سریع است و باید در راستای آن گام برداشت.

دکتر بهزاد بازیار دبیر کارگروه اقتصاد پژوهش محوری، اکوسیستم و دانش‌بنیان مدل « Strategy Day » واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست، به تشریح اهداف و برنامه‌های این کارگروه پرداخت و گفت: هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، تعریف پروژه‌های کلان در راستای فعالیت گروهی اساتید و دانشجویان در قالب پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، ایجاد بانک ایده، الزام به تعریف درصدی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در مراکز رشد و الزام به استفاده مراکز رشد از این پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها از جمله برنامه‌های این کارگروه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی مسئول کارگروه آینده‌پژوهی نیز در این نشست با بیان اینکه حکمت ترکیبی از معرفت و فضیلت و مبتنی بر فطرت است، گفت: معرفت فراتر از دانش و دارای جنسی از بینش است. بینش گمشده دانشگاه‌ها است، معتقدم باید در دانشگاه‌ها بینشکده‌ها را ایجاد کرد که همین امر یکی از برنامه‌های کارگروه آینده‌پژوهی دانشگاه را شامل می‌شود.

وی افزود: تولید علم نافع که بتواند علاوه بر رفاه دنیا، سعادت آخرت را نیز ارائه دهد از دیگر اهدافی است که در این کارگروه به آن پرداخته خواهد شد. بشر امروزه گرفتار علوم مضری است که در اصل علم نیستند، بلکه ترکیبی از جهالت‌هایی هستند که لباس علم بر تن کرده‌اند. همین امر ضرورت حرکت به سمت دانشگاه پیشرفته را نشان می‌دهد.

بر طبق این گزارش، دکتر هاشم نیکومرام مسئول کارگروه مدیریت منابع مالی، انسانی و تشکیلاتی نیز در این نشست، گفت: معقتدم برای ارائه برنامه‌ای درست و هدفمند، نخست باید وضعیت موجود را بررسی کرده و سپس اقدام به تعریف مسیر کرد. یکی از برنامه‌های کارگروه مدیریت منابع مالی، انسانی و تشکیلاتی توجه ویژه به بحث درآمدها و هزینه‌ها در راستای مدیریت استراتژیک آنها است. همچنین تربیت منابع انسانی برای آینده نیز از دیگر برنامه‌های این کارگروه است.

دکتر غلامرضا معمارزاده مسئول کارگروه اصلاح فرآیندها، استانداردسازی و تدوین مقررات نیز در این نشست با بیان اینکه مسائل انسانی کیفی است نه کمی، گفت: معتقدم امروزه باید به سوی دانشگاهی حرکت کرد که نیازهای مردم را شناخته، با ظرافتی خاص این نیازها را واقعی و تبدیل به تقاضا کند. به عبارت دیگر اگر به دنبال ارتباط دانشگاه با صنعت هستیم باید دانشگاه‌ها کاری کنند تا صنعت نسبت به حل مشکلات خود به دانشگاه‌ها احساس نیاز کند.

دکتر محمد قهدریجانی دبیر کارگروه امور فرهنگی و کرامت انسانی نیز در این همایش با تقسیم آسیب‌ها، محدودیت‌ها و مشکلات حوزه فرهنگی به دو دسته برون و درون دانشگاهی، گفت: مسائلی نظیر یأس حاصل از عدم اشتغال، مشکلات خانواده‌ها، سیاست‌زدگی در فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی، عدم وجود نیروی متخصص در حوزه فرهنگی و دینی و... از جمله آسیب‌ها، محدودیت‌ها و مشکلات حوزه فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در راستای حل مشکلات و معضلات فرهنگی باید نکاتی نظیر اصلاح فرهنگ سازمانی، تدوین منشور اخلاقی با هدف حفظ و تقویت کرامت انسانی، تقویت فرهنگ تعامل بین دانشگاه و خانواده‌ها، توجه به فضاسازی، زیباسازی و مبلان شهری، پوشش اوقات فراغت بین کلاس‌ها، ایجاد امکان پایش دانشجویان برای خانواده‌ها از طریق هوشمندسازی، گسترش فرهنگ مشاوره در زمینه‌های مذهبی و تربیت و آموزش مهارتی عقدیتی را در نظر داشت.

دکتر امیر صحافی دبیر کارگروه هوشمندسازی و بهره‌وری نیز به بیان محورهای اصلی فعالیت این کارگروه پرداخت و گفت: توسعه دانشگاه به عنوان دانشگاه هوشمند در چارچوب مولفه‌های شهر هوشمند، توسعه یادگیری و یاددهی الکترونیک، ارتقای جایگاه واحد در فضای مجازی، مکانیزاسیون سازی، ارتقاء کیفیت و سهولت در ارائه خدمات، افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی و اصلاح نحوه ارائه خدمات سنتی، استفاده از توانمندی‌های داخلی در چارچوب اقتصاد درون‌زا، تجاری‌سازی و ارائه خدمات به سازمان‌ها و نهادهای بیرونی، ارائه مدل مفهومی دانشگاه هوشمند، آموزش‌ها، نرم‌افزارهای یکپارچه و... از جمله محورهای اصلی فعالیت در این کارگروه است.

دکتر علی‌پور دبیر کارگروه اقتصاد آموزش نیز در این نشست با اشاره به اهداف اصلی این کارگروه گفت: استفاده از ظرفیت و تجارب نخبگان، اعضای هیأت علمی مدیران و کارکنان با تجربه، راه‌اندازی و توسعه نظام آموزش الکترونیک در واحد و فراهم کردن زیرساخت‌ها، جذب رشته‌های پرمخاطب در بازار کار با توجه به نیازهای موجود جامعه، استفاده از اساتید مجرب برای تربیت دانشجوی فرهیخته، شناسایی رشته‌های چند نظمی پر مخاطب در بازار کار، صنایع، پزشکی و غیرپزشکی، تعیین میزان سطح درآمدی دانشگاه از طریق آموزش‌های کوتاه مدت، تعیین ساز و کار لازم برای تحقق برنامه‌های نخبگان، تدوین راهکاری مناسب برای سوق دادن اعضای هیأت علمی توانمند به سوی حل مشکلات و معضلات جامعه و واحد، کمک به آنان در تجاری‌سازی علم و... از جمله اهداف در نظر گرفته شده برای این کارگروه است.

دکتر حمیدرضا غفارزاده دبیر کارگروه ارتباطات، امور بین‌الملل و اقتصاد بین‌الملل نیز در این همایش گفت: حرکت بدون فعالیت بین‌المللی در جامعه‌ای که آموزش رقابتی است، ممکن نخواهد بود. بنابراین در این کارگروه برای حرکتی صحیح و تأثیرگذار در تدوین برنامه‌ها، علاوه بر سند شورای انقلاب فرهنگی، به استراتژی بین‌المللی سازمان مرکزی، استراتژی سابق واحد علوم و تحقیقات، شورای روابط بین‌الملل نیز برای تدوین برنامه عملگرایانه، توجه شده است.

کد خبر: 956908

وب گردی

وب گردی