نقاط ضعف موجود در دانشگاه آزاد اسلامی را باید کاهش داد

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: از همان ابتدای انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت نسل انقلابی اثرگذاری ویژه‌ای از خود بر جای گذاشت.

به گزارش ایسکانیوز، آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار محمود هاشمی رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور و دکتر سیف اله فضل الهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم که در موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: نقاط ضعف موجود در دانشگاه آزاد اسلامی را باید کاهش و بر جنبه‌های مثبت آن افزود.

وی با اشاره به برخی نقاط ضعف موجود در مراکز علمی کشور گفت: در مراکز و نهادهای مختلف علمی کشور مانند آموزش‌وپرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های دولتی و مراکز دیگر نقاط ضعفی مشاهده می‌شود.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر عوامل سقوط و انحطاط افراد خاطرنشان کرد: در یک نگاه کلی و اصلی دو عامل در سقوط و تنزل انسان‌ها اثر داشته که نخست مسئله نادانی و جهل مرکب بوده که فرد در آن به فقر علمی و فرهنگی مبتلا بوده و در انجام کارهای اشتباه و غلط نیت اشتباهی ندارد، پیروی از هواهای نفسانی و خودپرستی عامل دوم سقوط انسان است که در این حالت فرد آگاهانه اقدامات اشتباهی را انجام می هد تا به خواسته‌های نفسانی خود برسد.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: برخی افرادی که در دام انحراف و جدایی از جبهه حق گرفتارشده‌اند با اندکی توجه و تأمین خواسته‌ها از راه اشتباه خود منصرف شده و با جبهه حق همراه می‌شوند اما برخی دیگر چون دارای ذاتی پلید و شیطانی هستند باید با آن‌ها مبارزه شود.

وی بیان کرد: انجام کارهای آموزشی و فرهنگی مناسب می‌تواند بسیاری از افراد را از سقوط نجات دهد چراکه بسیاری از افراد به دلیل فقر فرهنگی و معرفتی در این دام گرفتارشده‌اند، ازجمله مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی اصلاح اخلاقی و معرفتی جامعه است. با اینکه اصلاح صد در صد جامعه ممکن نیست اما باید با تمام وجود در این مسیر گام برداشت.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی تأکید کرد: امام راحل در برهه زمانی مخصوص خود نقش تربیتی و فرهنگی خود را به‌درستی ایفا کرده و انسان‌های مجاهد و فداکاری را تحویل جامعه داد در حال حاضر وظیفه تمام مسئولان و مدیران مراکز علمی این است که برای تداوم انقلاب اسلامی نسل انقلابی هم‌تراز با آرمان‌های انقلاب اسلامی تربیت کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: از همان ابتدای انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت نسل انقلابی اثرگذاری ویژه‌ای از خود بر جای گذاشت اما متأسفانه با گذشت نزدیک به یک دهه جهت‌گیری‌های موجود دران با تغییر و تحولاتی روبه‌رو شده و روحیه انقلابی در آن رو به ضعف نهاد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با انتقاد از پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط با آمریکا عنوان کرد: روحیه انقلابی و باور به ارزش‌های اصیل اسلامی در کشور روبه ضعف و سستی نهاده و از همین رونیز متأسفانه شاهد هستیم برخی افراد که خود در دامن انقلاب اسلامی روزگاری صاحب‌منصب و جایگاه مدیریتی بوده‌اند پیشنهاد مذاکره بدون هرگونه پیش‌شرطی را با آمریکا می‌دهند، اگر امام راحل زنده در برابر این جهت‌گیری‌ها سکوت نمی‌کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: در طول چهار دهه گذشته تغییرات فرهنگی با سرعت بسیار کندی در کشور اتفاق افتاده و برای جبران این تغییر باور و فرهنگ حداقل باید 30 سال فعالیت و اقدامات صحیح فرهنگی و مناسبی انجام شود. چراکه آثار کارهای فرهنگی در دراز مدت و در طول زمان مشخص می‌شود.

وی اظهار کرد: برای اینکه فرهنگ موجود در جامعه تغییر پیدا کند باید تفکر موجود در جامعه عوض‌ شده و باورهای اصیل دینی و انقلابی جایگزین آن‌ها شود، حقیقت این بوده که در حال حاضر دروس عمومی حوزه‌های علمیه و همچنین علوم انسانی موجود در دانشگاه‌های کشور قادر به پاسخگویی به سؤالات اساسی جوانان نیست.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: در حال حاضر سست شدن روحیه اصیل انقلابی و تمایل عمومی مردم به مادی‌گرایی و توجه صرف به زندگی دنیوی مهم‌ترین خطری بوده که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند.

کد خبر: 957861

وب گردی

وب گردی