برگزاری هفته فرهنگی ایران در باشقیرستان عاملی برای توسعه روابط دوجانبه است

رییس جمهور باشقیرستان سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به جمهوری باشقیرستان و نیز برگزاری بخشی از برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در مرکز این جمهوری (شهر اوفا) را با اهمیت و عاملی برای توسعه روابط دوجانبه فرهنگی دانست.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به منظور افتتاح هفته فرهنگی ایران در روسیه (شهرهای مسکو و اوفا) به این کشور سفر کرده است، ضمن حضور در برنامه‌های این هفته فرهنگی در شهر اوفا، مرکز جمهوری خودمختار باشقیرستان، با رستم حمیدوف، رییس جمهور باشقیرستان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

ابراهیمی‌ترکمان در سخنان خود در این دیدار که ظهر امروز (چهارشنبه 14 شهریور) صورت گرفت، با تأکید بر اینکه توسعه روابط فرهنگی ایران و باشقیرستان به سود دو طرف است، گفت: مشترکات فرهنگی ایران و باشقیرستان زیاد است؛ به نحوی که حتی آداب و رسوم فرهنگی ما یکی است. اگر می‌خواستیم این مشترکات را با برخی دیگر از کشورها برقرار کنیم، به چندصد سال زمان احتیاج داشتیم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در این دیدار با اشاره به اینکه در کشور باشقیرستان تصوف حضور فعال دارد، تأکید کرد: آموزه‌های صوفیانه در لطیف شدن روحیه مردم باشقیرستان بسیار مؤثر بوده است. البته این نکته را هم می‌دانیم که عمده آثار صوفیانه به زبان فارسی نگاشته شده‌اند.
وی افزود: می‌توانیم در این باب گفت‌وگوها و نشست‌هایی را در قالب کنفرانس و اجلاس علمی برگزار کنیم؛ زیرا معتقدیم که یکی از راه‌های جلوگیری از افراط‌گرایی، توجه به صوفیسم است؛ چون مبنای آن بر محبت استوار است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه درد جهان حاضر را درک نادرست از دین دانست و گفت: امروز برخی تحت عناوین مختلف به ترویج خشونت می‌پردازند. بنابراین با توجه به تصوف می‌توانیم از گسترش جریان‌های افراطی و خشونت‌طلب جلوگیری کنیم.

ابراهیمی‌ترکمان، همچنین توسعه روابط دوستانه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه و تأکید بر حسن همجواری و گسترش تفاهم میان ملت‌ها را مورد تأکید قرار داد و در این باره به تبادل گروه‌های هنری از جمله موسیقی، تئاتر و هنرمندان دو کشور برای شرکت در جشنواره‌ها و سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد.

همکاری میان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و انستیتوهای فرهنگی و هنری، چاپ و انتشار کتاب، برگزاری همایش‌های علمی مشترک و جشنواره‌های فرهنگی و هنری و فیلم، از پیشنهادات ارایه شده از سوی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار بود.

در ادامه این دیدار رستم حمیدوف، رییس جمهور باشقیرستان به جایگاه و اهمیت مناسبات همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران و به ویژه روابط فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: فرهنگ به انسان شخصیت می‌بخشد و در جامعه بشری، اقتصاد بعد از فرهنگ در جایگاه بعد قرار دارد.

وی همچنین بخشی از تشابهات دینی و زبانی بین باشقیرستان و ایران را برشمرد و گفت: اسلام از طریق مبلغین ایرانی وارد باشقیرستان شده است. به همین دلیل واژگان فارسی زیادی در زبان باشقیری وجود دارد.

حمیدوف از انتشار ترجمه «رباعیات خیام» به زبان باشقیری توسط ربیع‌اف، شاعر مطرح باشقیرستان در اوایل سال میلادی جاری خبر داد و از سطح روابط خوب بین‌ دانشگاهی باشقیرستان و ایران، به نیکی یاد کرد.
رییس جمهور باشقیرستان ضمن دعوت از هنرمندان ایرانی برای شرکت در دو جشنواره بین‌المللی گرافیک و چاپ و نشر، برگزاری جشنواره بین‌المللی فولکوریک در سال 2020 با حضور اقوام و سنت‌های بیش از 80 کشور جهان در باشقیرستان را یادآور شد و ابراز امیداوری کرد که جمهوری اسلامی ایران یکی از شرکت‌کنندگان در این جشنواره باشد.
رستم حمیدوف در پایان سخنانش سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به جمهوری باشقیرستان و نیز برگزاری بخشی از برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در مرکز این جمهوری (شهر اوفا) را با اهمیت و عاملی برای توسعه روابط دوجانبه فرهنگی دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 968074

وب گردی

وب گردی